Hatalmas költségei és hosszú ideig tartó hatásai lehetnek egy zsarolóvírus-támadásnak – derül ki a Sophos „State of Ransomware 2022” elemzéséből. A tanulmány szerint az ilyen incidensek átlagos helyreállítási költsége 1,4 millió dollár volt tavaly, és egy hónapig tartott, mire a károkat sikerült kezelni, és a káosz után normalizálódott az érintett társaság működése. A tanulmány szerint Magyarországon, Csehországban és Lengyelországban szintén négy hétbe telt a helyreállítás. Nálunk ennek átlagos költsége 1,51 millió, Lengyelországban 1,78 millió, Csehországban 2,58 millió dollár volt tavaly.
A támadások utóhatásai is nagyon jelentősek az elemzés szerint. A felmérésben megkérdezett szervezetek 90 százaléka jelezte, hogy az incidens hatással volt a működőképességére. A magánszektorból kikerülő áldozatok 86 százaléka pedig azt mondta, hogy üzleti forgalmat és/vagy bevételt veszített a támadás miatt. Magyarországon hasonló adatokat mértek, a vállalatok 97 százaléka nyilatkozta azt, hogy a támadás hatással volt a működésére.
A zsarolóvírus-támadások okozta károk enyhítésére sok cégnél a kiberbiztosítást hívják segítségül. A Sophos felmérése szerint a közepes méretű társaságok 83 százalékának volt kiberbiztosítása, amely kisegítette őket egy ilyen incidens során.
Magyarországon valamivel kevesebbnek, a megkérdezettek 75 százalékának van kiberbiztosítása. Térségünkben Csehországban 89, Lengyelországban pedig 91 százalék volt a kiberbiztosítással rendelkező vállalkozások aránya.
A felmérés szerint az esetek 98 százalékában a biztosító kifizette a felmerülő költségek egy részét vagy egészét, az összes incidens 40 százalékánál pedig a váltságdíj-kifizetést is állták. Magyarország nem sokkal marad a globális átlag alatt: 100-ból 92 esetben fizetett a biztosító.
A Sophos elemzéséből ugyanakkor az is kiderült, hogy egyre szigorúbbak a kiberbiztosítással foglalkozó szervezetek. Az ilyen típusú biztosítással rendelkezők 94 százaléka nyilatkozott úgy, hogy az elmúlt 12 hónapban megváltozott a biztosítás megkötésével kapcsolatos tapasztalata, fokozódtak a kiberbiztonsági intézkedésekhez kapcsolódó elvárások, komplexebbé vagy drágábbá váltak a kötvények, és kevesebb szervezet kínál biztosítási védelmet.
A Sophos szakértői szerint ezek az eredmények arra utalnak, hogy elértük a zsarolóvírus útjának evolúciós csúcsát, amikor a támadók egyre nagyobb mohósága – egyre magasabb váltságdíjak követelése – a kiberbiztonsági piac szigorodásával párosul. A biztosítók egyre inkább csökkenteni kívánják a zsarolóvírusok kockázatát és az azoknak való kiszolgáltatottságot. Az elmúlt években a kiberbűnözők számára mind könnyebbé vált a zsarolóvírus üzembe helyezése, és szinte minden elérhető lett szolgáltatás formájában.
Sok kiberbiztosítási szolgáltató fedezte a zsarolóvírusok utáni helyreállítási költségek széles skáláját, beleértve a váltságdíjat is, ami valószínűleg hozzájárul az egyre magasabb váltságdíj-követelésekhez. Az eredmények azonban azt mutatják, hogy a kiberbiztosítás szigorúbbá válik, és a jövőben az ilyen támadások áldozatai kevésbé lehetnek hajlandók vagy kevésbé lehetnek képesek kifizetni a nagy összegű váltságdíjakat. Sajnos nem valószínű, hogy ez csökkenti a zsarolóvírus-támadások számát, mivel ezek az akciók a kevésbé erőforrás-igényes kibertámadások közé tartoznak.
A Sophos elemzése szerint tavaly a kifizetett átlagos váltságdíj közel az ötszörösére, 812,36 ezer dollárra nőtt 2020-hoz képest, Magyarországon pedig 2021-ben 724,47 ezer dollár volt ez az összeg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.