Továbbra is nagy az európaiak utazási kedve, az emberek 69 százaléka tervezi, hogy nem az otthonában tölti nyári szabadságát. Igaz, az utazási hajlandóság kissé (4 százalékkal) enyhült tavalyhoz képest a júniustól novemberig tartó időszakot tekintve. Az üzleti (plusz 9 százalék) és az eseménycélú utazások (plusz 10 százalék) számai erőteljes növekedést mutatnak, ugyanakkor a legtöbben még mindig üdülés céljából veszik a sátorfájukat: habár a 2022-es év azonos időszakához képest 6 százalékos csökkenés tapasztalható, az európaiak 68 százaléka továbbra is a szabadidős célú utazást választja.
Ha nyaralásról van szó, leginkább a franciák, a belgák és a britek indulnak útnak: 80, 79, illetve 75 százalékuk mondta azt, hogy a novemberig tartó fél évben utazást tervez. Velük ellentétben az osztrákok, a svájciak és a németek állnak 45, 56 és 62 százalékokos utazási hajlandósággal – derült ki a European Travel Commission (ETC) jelentéséből.
Miguel Sanz, az ETC elnöke úgy látja, hogy az embereket aggasztja az infláció és az anyagi helyzetük, ezért előnyben részesítik a kevésbé költséges pihenési megoldásokat, például többen foglalnak az utószezonban, amikor a szálláshelyek már olcsóbban kínálják a szolgáltatásaikat. Az európai utazók mintegy negyede aggódik a költségek emelkedése miatt, az arányuk 6 százalékkal haladta meg a tavalyi szintet.
A takarékoskodás jegyében számos területen látható a költekezés visszafogása, ugyanakkor az utazók összességében 8 százalékkal többet terveznek kiadni, mint tavaly, 41 százalékuk pedig 1500 eurónál is többet szán vakációra.
A legtöbben (77 százalék) szomszédos országot választanak pihenésre, a legkedveltebb utazási eszköz pedig a repülő (48 százalék), annak ellenére, hogy világszerte brutális mértékben emelkedtek a jegyárak.
Az ETC felmérésében válaszolók túlnyomó többsége (59 százalék) elsősorban a régión belül, kicsit több mint negyede pedig (26 százalék) országon belül nyaral. Az utóbbiak aránya 6 százalékkal csökkent a tavalyihoz képest. Országokat tekintve az utazási célpontok listáját Spanyolország vezeti 8 százalékkal, alig lemaradva Franciaország (7 százalék) és Olaszország (7 százalék) következik, majd Görögország (5 százalék) és Horvátország (5 százalék).
Annak ellenére, hogy a mediterrán országok a legnépszerűbbek, ezeket összességében 10 százalékkal kevesebben választják a pihenés helyszínének, mint egy évvel korábban. Velük szemben Csehország, Bulgária, Írország és Dánia népszerűsége ugrásszerűen megnőtt. Ennek az a magyarázata, hogy az utazók a kevésbé zsúfolt úti célokat és az enyhébb hőmérsékletet keresik.
A hotelek népszerűsége idén csökken először 50 százalék alá, miközben a rövid távú bérlemények 17 százalékos kedveltségi aránya csúcsot dönt.
A megélhetési költségek emelkedése ellenére az európaiak többször is utaznának novemberig: 33 százalékuk kétszer, 26 százalékuk pedig legalább háromszor, míg a választ adók 30 százaléka csak egy utazást tervez. Az utazások időtartamát tekintve 36 százalék négy-hat éjszakás, 27 százalékuk pedig hét-kilenc éjszakás üdülést tervez.
Az ETC a nemzeti turisztikai szervezetek brüsszeli székhelyű szövetsége, az a célja, hogy Európát mint turisztikai célpontot népszerűsítse. A szövetségben 32 európai, ezen belül 25 uniós ország szervezetei vesznek részt, köztük magyar is. A június–november időszaki utazási hajlandóságot mérő felmérést idén május és június közt 6 ezer 18–55 év közötti személy és tíz nyugat-európai ország bevonásával készítették.
Nem mondanak le a nyaralásról a magyarok, ha kell hitelből utaznakA Cofidis felmérése szerint a nehéz globális gazdasági körülmények dacára sem mondanak le a nyaralásról a magyarok. Tízből négyen korán elkezdenek spórolni a nyári utazásra, van, aki fél éven keresztül teszi félre a pénzt, hogy egy-két hétre kikapcsolódhasson. A nyaralást tervezők 15 százaléka hitelből oldja meg a vakációt. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.