A borértékesítésből származó éves forgalom nagyságrendileg 7,5 milliárd forintot tesz ki, ez 9,5 millió palack eladásából származik – közölte a Világgazdaság érdeklődésére a SPAR. Az eladások 20 százaléka a november–decemberi időszakra koncentrálódik, az idei év egészétől pedig 5-7 százalékos növekedést vár a társaság, de a versenytársak is hasonló mértékű bővülésre számítanak. Az értékesített mennyiséget szintén számszerűsítő áruházláncok közül a Lidl több mint 10 millió palackról számolt be, az Auchan pedig 7,5 millióról. Ez utóbbi is azt tapasztalja, hogy az eladások 20 százaléka az év végi ünnepekhez kapcsolódik, a Lidlnél ez az arány a 30-35 százalékot is eléri.
A CBA szerint a borértékesítés év végi felfutása összhangban áll az egyéb termékeknél tapasztalt bővüléssel, ez az időszak az Aldi hálózatában is kiemelkedő, a pezsgőértékesítésnél pedig erős szezonalitást érzékel mindkét lánc. A Tesco arról tájékoztatta lapunkat, hogy a hipermarketekben a karácsony és a szilveszter nem annyira kiemelkedő a borok szempontjából, ilyenkor inkább a pezsgő és az egyéb, égetett szeszes italok iránt nagyobb az érdeklődés. Körképünkből az is kiderült, hogy a vásárlók felismerték: a minőségi hazai bort termelők borainak ár-érték aránya sokkal jobb, mint az európai és az újvilági termelőké, ezért az importtermékek aránya általában nem haladja meg a 2-3 százalékot.
A borimport az Aldiban van jelen a legnagyobb hangsúllyal: a kínálatuk háromnegyedét adó magyar pincészetekből származó borok mellett megtalálhatók Olaszország, Franciaország, Spanyolország, Dél-Afrika és Dél-Amerika borai, de szezonális jelleggel Új-Zéland, Németország, Ausztria vagy az Egyesült Államok különféle tételeivel is találkozhatnak a vásárlók. A Lidl pedig az exportban erősített az utóbbi időben: az idén ötödik alkalommal megrendezett Lidl Wine Expo Hungary révén Európa tíz országának több mint ötezer Lidl üzletében kaphatók ma már magyar borok. Így az áruházlánc közreműködésével a magyar borászatok tavaly 6,1 millió palack bort exportáltak. Ez egyrészt a másfélszerese a 2015-ös mennyiségnek, és a teljes magyar borexport 11 százalékát adja, másrészt a vállalat által 2016-ban értékesített magyar borok 52 százalékát fedi le. A KSH adatai szerint egyébként Magyarország bor-külkereskedelmi egyenlege (gyöngyöző bor és pezsgő nélkül) a 2017. január–szeptemberi időszakban mennyiségben 11 százalékkal javult, értékben 6 százalékkal csökkent az előző év hasonló időszakához viszonyítva.
Az Aldi vásárlói a 600-800 forintos borokat részesítik előnyben, a SPAR forgalmának nagy része az 1000 forintnál olcsóbb borokból származik, a Tesco pedig az 1200 forint körüli és az alatti értéket jelölte meg, mint a legnépszerűbb árszegmenst. Áruházlánconként a legolcsóbb és a legdrágább tételek után kutatva megállapíthatjuk, hogy a legtöbb helyen már 300 forint körüli palackárakkal is találkozhatunk az alsó polcokon, a plafon pedig rendszerint 9-10 ezer forint. Ettől eltérően az Aldinál és a Lidlnél 1600, illetve 1700 forint a legmagasabb ár, az Auchan viszont 120 ezer forintos bort is tart készleten, amely egy különleges díszcsomagolású Royal Tokaji Essencia 2008.
Az értékesített bormennyiség 44 százaléka vörös-, 33 százaléka fehérbor, 23 százaléka pedig rozé a SPAR-nál, a versenytársaknál is ehhez hasonlók az arányok. A Tescónál 40, 35, illetve 25 százalék a megoszlás, az Aldi üzleteiben viszont a kínálat mintegy felét adják a vörösborok, csaknem 40 százalékát a fehérek, egytizedét a rozék. A Lidlben még ennél is dominánsabb a vörösborok értékesítése: 60 százalékos részt tesznek ki, míg 30 százalék jut a fehérboroknak, 10 a rozéknak. Az Auchan úgy látja, egyre népszerűbbek a felsőbb kategóriás, prémiumtermékek. Az év utolsó hónapjaiban, az ünnepek közeledtével és a hidegebb időjárás beköszöntével erősödik a vörös- és fehérborok aránya, a rozéfogyasztás pedig csökken. Az ünnepek alatt kiemelkedően keresettek a tokaji édes fehér-, illetve a szekszárdi és villányi vörösborok.
Bordeaux-i különlegesség 350 ezerért
A kis- és nagykereskedelemmel is foglalkozó, borszaküzleteket és webshopot is üzemeltető Bortársaságnak tavaly 6,2 milliárd forintos árbevétele volt a Budapest Bortársaság, 2,1 milliárd pedig a Bortársaság Boltok révén, idén mindkét cég esetében 7-8 százalékos növekedésre számítanak – közölték a Világgazdaság megkeresésére. Az egész éves forgalmuk 18-20 százaléka keletkezik az év végi, ünnepi időszakban, aktuális választékukban pedig 452-féle vörös-, 407 fehérbor, 141 pezsgő és 34 rozé szerepel. A kínálat 63,4 százaléka magyar borokból áll. A Bortársaságnál tavaly 38 százalék volt a vörös-, 36 százalék a fehérbor, 14 a rozé és 12 a pezsgő részaránya, a kosárértéket tekintve pedig a 2500-5000 forint közötti vásárlások száma volt a legnagyobb. A legkeresettebb szőlőfajták között sauvignon blanc, olaszrizling és furmint a sorrend, a legnépszerűbb hazai borvidékeknél pedig Szekszárd, Villány és a Dél-Balaton foglalja el a dobogós helyeket. A külföldi bortérképen toronymagasan a francia italok vezetnek, megelőzve az olaszokat és a spanyolokat. Érdekes, hogy 12 év telt el az első csavarzáras borok érkezése óta, azóta az arányuk 32 százalék a magyar, 10 százalék a külföldi borok terén, azaz a hagyományos dugós változatok uralma egyelőre nem forog veszélyben. Kínálatukban a legolcsóbb bor, a Csanádi Sauvignon Blanc 2016 polci ára 1190 forint, a legdrágább pedig 350 ezer forintos árral a Chateau Mouton Rothschild 2009 Pauillac.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.