BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Borkereskedelemre támaszkodnak a láncok

Az évi 8-10 millió palack bort értékesítő áruházláncok is öt-hét százalékos bevételnövekedéssel számolnak idén, van, ahol a forgalom ötödét, másutt akár a harmadát hozza az ünnepi időszak.

A borértékesítésből származó éves forgalom nagyságrendileg 7,5 milliárd forintot tesz ki, ez 9,5 millió palack eladásából származik – közölte a Világgazdaság érdeklődésére a SPAR. Az eladások 20 százaléka a november–decemberi időszakra koncentrálódik, az idei év egészétől pedig 5-7 százalékos növekedést vár a társaság, de a versenytársak is hasonló mértékű bővülésre számítanak. Az értékesített mennyiséget szintén számszerűsítő áruházláncok közül a Lidl több mint 10 millió palackról számolt be, az Auchan pedig 7,5 millióról. Ez utóbbi is azt tapasztalja, hogy az eladások 20 százaléka az év végi ünnepekhez kapcsolódik, a Lidlnél ez az arány a 30-35 százalékot is eléri.

A CBA szerint a borértékesítés év végi felfutása összhangban áll az egyéb termékeknél tapasztalt bővüléssel, ez az időszak az Aldi hálózatában is kiemelkedő, a pezsgőértékesítésnél pedig erős szezonalitást érzékel mindkét lánc. A Tesco arról tájékoztatta lapunkat, hogy a hipermarketekben a karácsony és a szilveszter nem annyira kiemelkedő a borok szempontjából, ilyenkor inkább a pezsgő és az egyéb, égetett szeszes italok iránt nagyobb az érdeklődés. Körképünkből az is kiderült, hogy a vásárlók felismerték: a minőségi hazai bort termelők borainak ár-érték aránya sokkal jobb, mint az európai és az újvilági termelőké, ezért az importtermékek aránya általában nem haladja meg a 2-3 százalékot.

A borimport az Aldiban van jelen a legnagyobb hangsúllyal: a kínálatuk háromnegyedét adó magyar pincészetekből származó borok mellett megtalálhatók Olaszország, Franciaország, Spanyolország, Dél-Afrika és Dél-Amerika borai, de szezonális jelleggel Új-Zéland, Németország, Ausztria vagy az Egyesült Államok különféle tételeivel is találkozhatnak a vásárlók. A Lidl pedig az exportban erősített az utóbbi időben: az idén ötödik alkalommal megrendezett Lidl Wine Expo Hungary révén Európa tíz országának több mint ötezer Lidl üzletében kaphatók ma már magyar borok. Így az áruházlánc közreműködésével a magyar borászatok tavaly 6,1 millió palack bort exportáltak. Ez egyrészt a másfélszerese a 2015-ös mennyiségnek, és a teljes magyar borexport 11 százalékát adja, másrészt a vállalat által 2016-ban értékesített magyar borok 52 százalékát fedi le. A KSH adatai szerint egyébként Magyarország bor-külkereskedelmi egyenlege (gyöngyöző bor és pezsgő nélkül) a 2017. január–szeptemberi időszakban mennyiségben 11 százalékkal javult, értékben 6 százalékkal csökkent az előző év hasonló időszakához viszonyítva.

Az Aldi vásárlói a 600-800 forintos borokat részesítik előnyben, a SPAR forgalmának nagy része az 1000 forintnál olcsóbb borokból származik, a Tesco pedig az 1200 forint körüli és az alatti értéket jelölte meg, mint a legnépszerűbb ár­szeg­menst. Áru­ház­lán­con­ként a leg­olcsóbb és a legdrágább tételek után kutatva megállapíthatjuk, hogy a legtöbb helyen már 300 forint körüli palackárakkal is találkozhatunk az alsó polcokon, a plafon pedig rendszerint 9-10 ezer forint. Ettől eltérően az Aldinál és a Lidlnél 1600, illetve 1700 forint a legmagasabb ár, az Auchan viszont 120 ezer forintos bort is tart készleten, amely egy különleges díszcsomagolású Royal Tokaji Essencia 2008.

Az értékesített bormennyiség 44 százaléka vörös-, 33 százaléka fehérbor, 23 százaléka pedig rozé a SPAR-nál, a versenytársaknál is ehhez hasonlók az arányok. A Tescónál 40, 35, illetve 25 százalék a megoszlás, az Aldi üzleteiben viszont a kínálat mintegy felét adják a vörösborok, csaknem 40 százalékát a fehérek, egytizedét a rozék. A Lidlben még ennél is dominánsabb a vörösborok értékesítése: 60 százalékos részt tesznek ki, míg 30 százalék jut a fehérboroknak, 10 a rozéknak. Az Auchan úgy látja, egyre népszerűbbek a felsőbb kategóriás, prémiumtermékek. Az év utolsó hónapjaiban, az ünnepek közeledtével és a hidegebb időjárás beköszöntével erősödik a vörös- és fehérborok aránya, a rozéfogyasztás pedig csökken. Az ünnepek alatt kiemelkedően keresettek a tokaji édes fehér-, illetve a szekszárdi és villányi vörösborok.

Bordeaux-i különlegesség 350 ezerért

A kis- és nagykereskedelemmel is foglalkozó, borszaküzleteket és webshopot is üzemeltető Bortársaságnak tavaly 6,2 milliárd forintos árbevétele volt a Budapest Bortársaság, 2,1 milliárd pedig a Bortársaság Boltok révén, idén mindkét cég esetében 7-8 százalékos növekedésre számítanak – közölték a Világgazdaság megkeresésére. Az egész éves forgalmuk 18-20 százaléka keletkezik az év végi, ünnepi időszakban, aktuális választékukban pedig 452-féle vörös-, 407 fehérbor, 141 pezsgő és 34 rozé szerepel. A kínálat 63,4 százaléka magyar borokból áll. A Bortársaságnál tavaly 38 százalék volt a vörös-, 36 százalék a fehérbor, 14 a rozé és 12 a pezsgő részaránya, a kosárértéket tekintve pedig a 2500-5000 forint közötti vásárlások száma volt a legnagyobb. A legkeresettebb szőlőfajták között sauvignon blanc, olaszrizling és furmint a sorrend, a legnépszerűbb hazai borvidékeknél pedig Szekszárd, Villány és a Dél-Balaton foglalja el a dobogós helyeket. A külföldi bortérképen toronymagasan a francia italok vezetnek, megelőzve az olaszokat és a spanyolokat. Érdekes, hogy 12 év telt el az első csavarzáras borok érkezése óta, azóta az arányuk 32 százalék a magyar, 10 százalék a külföldi borok terén, azaz a hagyományos dugós változatok uralma egyelőre nem forog veszélyben. Kínálatukban a legolcsóbb bor, a Csanádi Sauvignon Blanc 2016 polci ára 1190 forint, a legdrágább pedig 350 ezer forintos árral a Chateau Mouton Rothschild 2009 Pauillac.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.