Negyedik szereplőként lépett be az online élelmiszer-kiskereskedelmi piacra a magyarországi áruházláncok közül az Auchan, amely így a CBA-val, a GRobyval és a Tescóval versenyez. Valamennyien arra számítanak, hogy ez a csatorna dinamikusan bővülhet a következő években, ezáltal egyre meghatározóbb bevételi forrássá válhat a hagyományos bolti értékesítés mellett.A francia gyökerű Auchan hazai leányvállalata tavaly tizenkilenc áruház és tizennyolc töltőállomás kapacitásaira támaszkodva 350,4 milliárd forint bruttó forgalmat ért el, ami 3,8 százalékos növekedés 2015-höz képest. Tavaly novemberben nyitotta meg online áruházát a társaság, amely augusztusra érte el a teljes lefedettséget Budapesten.
Lapunk érdeklődésére közölték: a vásárlói kosár összetétele a weben sem tér el a fizikai áruházakban tapasztalttól, hasonló arányban található benne tartós élelmiszer, friss áru, mirelit és háztartási termék. A vásárlások összegében viszont jelentős az eltérés: míg a hipermarketek kosárértéke 7 ezer forintot tesz ki, addig az online a 20-21 ezer forintot is eléri. Gál Judit, a cég kommunikációs igazgatója kiemelte: internetes vásárlóik azért rendelnek lényegesen nagyobb tételben, mert az online költés követhetőbb, a vásárlás gyorsabb, akár korábban felhasznált vásárlási listát is lehet használni, a pontos kiszállítás pedig tervezhetővé teszi az átvételt.
Eközben a GRobynál a cégcsoport teljes forgalmának már most közel a negyede online értékesítés, a következő három évben további 5-10 százalékos növekedést terveznek. Ennél nagyobbat azért nem lépnének előre, mert az online áruház mellett a hagyományos bolthálózat fejlesztése is cél. Nagy Sándor, a társaság ügyvezetője hangsúlyozta, az öt legnépszerűbb online vásárolt termék náluk a tartós tej, az ásványvíz, a kávé, az üdítő és a háztartási papíráru. A lakossági rendelések kétharmada tartalmaz friss árut (pék- és csemegeáru, hús vagy zöldség-gyümölcs), az arány folyamatosan nő. Az Auchanhoz hasonló kosárértékbeli különbségről számolt be a GRoby: míg a szupermarketekben az 1–4 ezer forintos napi vásárlások jellemzők, addig az online áruház főként a kétheti vagy havi nagybevásárlásoknak ad teret, akár 25–40 ezer forint értékben is. A következő két-három évben épp a napi online bevásárlás felé terelnék az embereket.
Várhatóan öt-tíz év múlva már a most külföldön tapasztalt részarányok jellemzik a magyarországi piacot Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója szerint, vagyis az online értékesítés a teljes forgalom 8-15 százalékát képviselheti. Náluk is többszöröse a Príma üzletekben tapasztalt átlagos vásárlásoknak a webáruház kosárértéke, ahol 7000 árucikk alkotja a választékot. A frissáru-megrendelések aránya is jelentős, főleg a visszatérő vásárlók körében. Az online csatorna mellett szóló legfőbb érv pedig az, hogy megkímélik a vevőket a termékek hazaszállításának terhétől.
A Tesco 20 ezer élelmiszert, vegyi árut és háztartási cikket kínál a weben, a hipermarket szerint is az egyik legnagyobb előny a hazaszállítástól való mentesítés, s az is, hogy értékes idő spórolható meg, a termékek garantáltan frissek a megszokott árakon, az online költés ráadásul könnyedén nyomon követhető. A Tesco promóciókkal is igyekszik ösztönözni a netes vásárlást, így például dupla Clubcard-pontokat kínál. Ha az ügyfél a regisztrációnál megadja a kártyaszámát, a továbbiakban minden vásárlásnál automatikusan jóváírják az extra pontokat.
Nem félnek az Amazontól
Izgalmas helyzetet teremtene, ha a hazai láncoknak egy e-kereskedelmi mamuttal is versenyre kellene kelniük a virtuális térben. A felvetés alapja, hogy az Amazon komoly gondot okozott az Egyesült Államokban is a bolthálózatoknak. Fodor Attila szerint bár az Amazon még csak most kezdett el komolyan foglalkozni az online élelmiszer-kiskereskedelmi területtel Amerikában, de ha ott sikeres lesz a modellje, akkor várható további terjeszkedés, például Nyugat-Európa felé. A CBA kommunikációs igazgatója szerint a fő kérdés az, hogy Magyarország elég nagy piac-e egy ilyen kaliberű vállalatnak ahhoz, hogy kiépítse a rendszerét, hiszen ezt már nem tudná távolról, csomagküldő szolgáltatással megoldani, az élelmiszerek szállítási követelményeit figyelembe véve. A GRobyt irányító Nagy Sándor viszont bizakodva várja az újabb szereplőket, mivel szerinte a hazai online FMCG-piac mai állapotában a lakosság igen kis részét tudja csak megszólítani, így egy-egy új belépő minden most piacon lévőnek előremutató. Az Auchan álláspontja szerint senki sem láthat bele az Amazon terveibe, ám az a céljuk, hogy magas minőséget képviselő szolgáltatást nyújtsanak, ezáltal bármilyen versenytárssal szemben állják a sarat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.