BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ismét érkezik gáz Ausztria felől

Akkora műszaki hiba akadályozta meg tíz napon át a Mosonmagyaróvár–Győr közötti gázvezeték használatát, amekkorára még nem volt hazai példa, de a szállítás már újraindult.

Egy havária miatt csaknem két hete megfeleződött, másnapra pedig nullára csökkent az Ausztria felől a mosonmagyaróvári határkeresztező ponton át Magyarországra szállítható földgáz mennyisége, a két országot összekötő nagynyomású gázvezeték Lébényhez közeli részén ugyanis műszaki hibát tártak fel intelligens görényezési diagnosztikával.

„Miután az esetet haváriának minősítettük, számos intézkedést vezettünk be a Mosonmagyaróvár és Győr közötti vezeték biztonságos működése érdekében. Haladéktalanul megkezdtük a vezetékszakasz nyomásának biztonságos szintre csökkentését is” – válaszolt a Világgazdaság kérdésére az FGSZ Zrt., az országos gázrendszer irányítója és üzemeltetője.

Vecsési Földgázszállító Üzem. Fotó: Fotó: Móricz-Sabján Simon

A társaság azt is közölte, hogy a vezeték károsodását még vizsgálják, de 29-én hajnalban megkezdték a vezetékszakasz szellőztetését, majd nyomás alá helyezését.

A kereskedelmi üzem 2020. október 30-án reggel 6 órakor újraindult, erről a társaság a honlapján tájékoztatta a partnereit.

A javítás még a no­vember 2-val kezdődő héten is folytatódik.

Ugyanettől az időponttól megszűnik a mosonmagyaróvári határkeresztező ponton a technikai kapacitás addigi korlátozása.

A műszaki hiba, a javítási költségek és az üzletmenet elakadása miatt keletkezett kár nagyságát nem kívánta közölni az FGSZ. Hangsúlyozta viszont, hogy szállítási feladat nem maradt teljesítetlenül, a rendszerhasználók kereskedelmi portfóliójuk összetételének függvényében használnak más betáplálási pontot vagy pontokat.

Nominálásaikat az FGSZ a havária alatt is teljesítette, és lehetővé tette, hogy ingyen használjanak más szállítási pontokat.

Ám kis mennyiségű földgáz azokon a havárianapokon is érkezett Ausztria felől, amelyekre a társaság nulla technikai kapacitást kínált fel. Magyarázata szerint a nulla technikai kapacitás azt jelenti,

hogy kereskedelmi célra nem áll rendelkezésre kapacitás,

de minimális gázmennyiség műszaki okokból ekkor is átáramolhat a határkeresztező ponton.

Hasonló jellegű probléma korábban nem fordult elő az FGSZ rendszerében, a szállítás elakadása nem jellemző. A lakossági fogyasztásban nem tervezett, előre be nem jelentett kiesés havária miatt eddig nem fordult elő.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.