BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Átárazza az agglomerációt az új M0-s

Új települések iránt nőhet meg a Budapestről kiköltözők érdeklődése az M0-s új nyomvonala miatt, egyúttal új területek kerülhetnek fel az ingatlanfejlesztők térképére.

Új helyzet jön létre az ingatlanpiacon annak következtében, hogy az M0-s körgyűrű zárására nem a korábban tervezett, részben budai, sok helyen természetvédelmi területen áthaladó és drágán kialakítható nyomvonalon kerül sor, hanem az előbbi hátrányoktól mentesen – egy múlt év végi kormányhatározat szerint. Várhatóan az eddigi tervekben kétszer két sávosként szereplő M100-as gyorsforgalmi út teremtené meg a közúti összeköttetést az M1-es autópálya Bicskéhez közeli szakasza és Esztergom között. A nyomvonal Esztergom felőli folytatása érdekében szükség lesz a Kesztölc és Nyugat-Buda közötti M10-esre is, amely az M0-s északi végpontjáig érne. A kör a 10-es és a 11-es út közötti összeköttetéssel zárulna.

Az új nyomvonal alapján a budapesti agglomeráció északnyugati irányba tovább terjeszkedhet, mivel onnan sokkal könnyebb lesz elérni a fővárost. Így felkerülhetnek a fővárosból kiköltözők térképére például a Komárom-Esztergom megye M0-hoz közelebbi kistelepülései is

– vázolta a változás egyik várható ingatlanpiaci hatását a Világgazdaságnak Balogh László, az Ingatlan.com vezető gazdasági szakértője. Mint rámutatott, az érintett településeknek, valamint a zsámbéki járás kisebb településeinek lakásárai az agglomerációs átlagáraktól eddig kissé elmaradtak, de az autópálya közelsége miatt megnőhet irántuk az érdeklődés.

Fotó: MTI / Kovács Attila

Összességében az M0-s körgyűrű bezáródása a lakóingatlan-piacon elsősorban az agglomerációs települések árait befolyásolhatja, hiszen az utóbbi két-három évben rengetegen költöztek a Budapestet körülvevő településekre. Emiatt az adott térség úthálózatát is sokkal több ingázó használja annál, mint amennyire tervezték. Az elkerülő körgyűrűvel a főváros bizonyos pontjai és az autópálya akár 10-20 perccel gyorsabban is elérhetővé válik.

Az eredeti tervek szerint Üröm, Solymár, Nagykovácsi és Budakeszi településeken, illetve a II. és III. kerület északi részén lakók jártak volna a legjobban az M0-s körgyűrű bezáródásával, az új verzió szerint viszont

Tinnye, Tök, Perbál, Gyermely, Máriahalom, Szomor, Csolnok, Leányvár, Dág, Kesztölc, Piliscsév, Piliscsaba, Pilisszentkereszt és Pilisjászfalu.

A többi pilisi település az eredeti nyomvonal alapján is jobb helyzetbe került volna. Az új nyomvonal révén Esztergom és Dorog autópálya-csatlakozása megoldhatóvá válik, ez pedig a két város fejlődése szempontjából nagy lehetőségeket nyit meg. Váchoz hasonló átalakuláson mehetnek keresztül, így az ingatlanjaik is jelentősen felértékelődhetnek Balogh László szerint.

Az ingatlanközvetítői tapasztalatok azt mutatják, hogy egy ilyen, végleges nyomvonal kijelölésének fő ingatlanpiaci hozadéka a megnyugvás és az ebből fakadó stabilitás.

Az elmúlt években a nagyfokú bizonytalanság miatt számtalanszor hiúsult meg értékesítési folyamat, és bizonytalanodtak el vevők és eladók egyaránt. Az elmúlt év végén is volt olyan ügyletünk, amely azért nem végződött szerződéskötéssel, mert a vevő tévesen azt hitte, hogy az utca szomszédságában fog futni az M0-s, míg mások a pozitív hatását nézve a közlekedés várható javulása miatt már előre felárazták az ingatlanokat. Az eddigi találgatások után a biztosan nem érintett területek árai visszatérnek és állandósulnak az aktuális piaci szinten

– mondta Hegedűs László, a Duna House Hidegkút irodájának franchise-partnere. A szakember áremelkedéssel kombinált keresletnövekedést a Leányvár, Piliscsaba, Pilisjászfalu, Tinnye, Perbál vonalon vár, mert ezek sokkal „közelebb kerülnek” Budapesthez. Az agglomerációs területek tavaly is erőteljesen, néhol 20 százalék felett drágultak, az érintett településeken a jövőben is az átlagtól eltérően változnak az árak.

A beruházás több, fejlesztésre alkalmas területet nyithat meg a kereskedelmi ingatlanoknak a Megyeri híd mindkét oldalán. E területek logisztikai ingatlanfejlesztésekre is alkalmasak lehetnek, ha illeszkednek a meghatározó ellátási láncokhoz vagy az e-kereskedelmi igények kiszolgálásához – mondta Kemenes László, a Prologis magyarországi ügyvezetője. – Továbbra is úgy látjuk, hogy az elmúlt két évben tapasztalt fellendülésnek az M0-s mentén már kialakult lokációk a legnagyobb nyertesei a budapesti ipariingatlan-piacon.

A kereslet az M1-es és az M5-ös autópálya között a legnagyobb, például Szigetszentmiklóson vagy Gyálon.

Ezeket a helyszíneket kedvelik a logisztikai, a szállítmányozó és a könnyűipari összeszereléssel foglalkozó cégek is. Az M0-s keleti szektora mentén is várhatók fejlesztések a következő két-három évben, de az eddigitől kisebb mértékben, mert továbbra is a már említett lokációk a dominánsak.

A teljes cikket a Világgazdaság szerdai számában olvashatja

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.