BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Idén is nehezebben juthatunk új kerékpárhoz

Idén a globális alkatrész-hiány fékezi a kerékpáralkatrész-eladásokat a nyugat-európai piacokon. Tavaly a járvány miatti lezárások okoztak gondot.

A négy nagy magyarországi kerékpárgyártó mindegyikének nőtt tavaly az árbevétele, közülük ismét az Accell Hunland Kft. érte el a legnagyobb bevételt, 111,7 milliárd forintot. A cég egyébként 2019-ben lépte át először a százmilliárdos árbevételt, 104 milliárd forinttal. Az Accell adózott eredménye azonban 2,7 milliárd forintos veszteséget mutat.

A vállalat vezérigazgatója, Vass Attila korábban arról tájékoztatta a VG-t, hogy tavaly a járvány miatti lezárások jelentősen csökkentették az eladásaikat a legfontosabb nyugat-európai piacaikon, ugyanakkor a sportolási lehetőségek beszűkülése és a szabadtéri sportolás engedélyezése növelte a kerékpárok iránti keresletet, így az első féléves, a vártnál kevesebb eladást 2020 második fél évében sikeresen pótolták.

A gyártó a 27 ezer négyzetméteres tószegi üzemében tavaly készítette el a hárommillio­modik kerékpárt.

A hazai gyártók közül a második legnagyobb árbevételt a Gepida kerékpárokat készítő Olimpia Kerékpárgyártó Kft. érte el, 4,87 milliárd forinttal. A cég két veszteséges évet követően tavaly 90 millió forintos nyereséget ért el. A Neuzer árbevétele alig maradt el az Olimpiáétól:

4,7 milliárd forint volt, a nyeresége azonban 252 millió forintot ért el, több mint kétszer akkorát, mint 2019-ben, amikor 122 millió forint volt. A Csepel Zrt. 2,6 milliárd forintos árbevétellel és 118 millió forintos nyereséggel zárta a tavalyi évet.

Fotó: Mónus Márton / MTI

A járvány hatására 2020-ban megugrott a kerékpározási kedv a lakosság körében, így a kerékpárok iránti kereslet is, ennek következtében a hazai gyártó kisöpörte a raktárait. Sipiczki Róbert, a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség (MKKSZ) elnöke idén márciusban lapunknak elmondta,

az előzetes becslések szerint tavaly körülbelül 265 ezer kerékpárt értékesítettek Magyarországon a kereskedők – míg 2019-ben 230 ezret. A kereslet

növekedése miatt valójában ennél többet is el tudtak volna adni, de a leállások miatti globális logisztikai problémák a kerékpáripart is fékezték. A gyártásban is jelentős csúszás alakult ki, és a költségek is nőttek.

Tavaly a járvány miatti korlátozások, idén az alkatrészhiány fékezi a magyarországi kerékpárgyártást – ez egyébként globális szinten is elmondható. Az Olimpia Kerékpár Kft. üzemének például már kétszer is le kellett állnia idén az alkatrészhiány miatt, holott akkora a rendelésállománya, hogy 2021-re 7 milliárd forintos bevételt tervezett a cégvezetés. Berkes György, a cég ügyvezetője korábban arról számolt be a Világgazdaságnak, hogy ű

az alkatrészhiány miatt a rendeléseknek valószínűleg csak a kétharmadát tudják majd teljesíteni, így nagyjából 5 milliárd forint körüli bevétel lehet reális 2021-ben.

Az Accell Hunland Kft. ügyvezető igazgatója is a gyártásukat hátráltató alkatrészhiány miatti nehézségeket ecsetelte lapunknak, és arról is beszámolt, hogy nemcsak a beszállítók elmaradásai okoznak gondot, hanem a globális konténerhiány és a szállítmányozók kapacitásának szűkössége is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.