Jócskán van még bővülési lehetőség a Magyarországon forgalomba helyezett személygépkocsik állományában – erről a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke beszélt a Világgazdaság megkeresésére. Fojt Attila elmondta, hogy a 2017-es összesített adatok szerint mintegy 3,5 millió autót tartottak nyilván, ez ezer főre kivetítve csaknem 330 jármű, ami a teljes Európai Unióban 497 darab volt már 2015-ben is:
Olaszországban például 610, Finnországban pedig 590. „Más kérdés, hogy az itthoni úthálózat hogyan szolgálhatna ki egy négymilliós autóparkot”
– tette hozzá.
Az MGOE elnöke arról is beszélt, hogy miközben 2004 környékén alig húszezer importált használt személygépkocsi érkezett az országba, tavaly ez már elérte a 155 ezer darabot. Ezek többsége (nagyjából 55 százalékuk) 11 évesnél idősebb volt. Idén a külföldről behozott használt autók száma 160 ezer körül tetőzhet, ezek főképp a német, olasz, francia piacokról érkeznek, 90 százalékban jó műszaki állapotban.
A magyarországi autók átlagos életkora 14 év, ez leginkább az itthon milliós nagyságrendben futó, öreg személygépkocsiknak róható fel. Fojt Attila szerint hibás megközelítés, hogy az import szigorításával ez az adat csökkenthető, már csak azért is, mert egy ilyen intézkedés sok munkahelyet veszélyeztetne, és a kínálatot is erősen szűkítené.
„Egy megoldás van, mégpedig az új autók értékesítésének növelése” – mutatott rá. Szerinte ez jól látszott az új járművek eladásának 2003–2008 közötti megugrásakor, az évi 200 ezer körüli „új flottának” köszönhetően 2008-ra az átlagéletkort kilenc év becsülték. A környezetvédelem és a biztonság szempontjából nagy előrelépés lenne, ha a hazai autópark életkora tíz évre esne vissza. Tavaly 116 ezer új autó került az utakra, de ebből 16 ezer darabot reexportáltak. A becslések szerint idén 142 ezer körül alakulhat az értékesítés.
A szabályozás újragondolására van szükség, mert a vonatkozó adóterhek nem támogatják egységesen a fiatalabb autók iránti keresletet. Miközben egy Euro 3-as besorolású (tehát 2003-as vagy korábbi évjáratú) motorral rendelkező autó regisztrációs adója akár a duplája is lehet egy Euro 5-ös kategóriájúnak, addig minél idősebb egy autó, annál kevesebb a tulajdonszerzési illeték, ismertebb nevén átírási költség. Sem a kötelező biztosításban, sem a teljesítményadóban nem érvényesül a környezeti terhelés mértéke, ezek összefésülése viszont javíthatna az import minőségén is.
A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.