A mintegy 3,7 milliós magyar gépjárműállományból 400 ezer olyan autó fut az utakon, amelynek Euro 5-ös motorja van. Ennek megközelítőleg a fele dízelüzemű, vagyis a teljes hazai autópark 5 százaléka – mondta a Világgazdaságnak Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke.
Annak kapcsán kérdeztük, hogy a Fővárosi Közgyűlés holnapi ülésére benyújtott, a szmogrendelet módosításáról szóló javaslat értelmében a jövőben az Euro 5-ös dízelüzemű gépjárművek forgalmát is korlátoznák Budapesten. A rendelkezés október elsején lépne hatályba, a fővárosban és további hetvennégy agglomerációs településen üzemben tartott gépjárművek 52 százalékát érintené.
Erdélyi Péter úgy fogalmazott: nem tartja valószínűnek, hogy a néhány évente egyszer-egyszer kihirdetett, pár napon át tartó szmogriadó szigorítása piacbefolyásoló hatású lenne, már csak azért sem, mert a Magyarországra beáramló import személyautók átlagéletkora 11-12 év, ami inkább az Euro 4-es kategóriájú autók jellemzője.
Az Euro 5-ös szabvány a 2009–2014 közötti időszakban volt érvényben, a dízelekre vonatkozó károsanyag-kibocsátási adat ez esetben 0,18 gramm nitrogén-oxid (rákkeltő elem), 0,005 gramm szálló por és 0,5 gramm szén-monoxid kilométerenként.
A teljes cikk a Világgazdaság keddi számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.