Egyre nagyobb teret nyernek az új értékesítési csatornák a vasúti jegyeladásokban – derül ki abból az adatsorból, amelyet a MÁV állított össze a Világgazdaság kérésére. Az automatás vásárlások aránya a teljes belföldi értékesítésen belül 2013-ról 2018-ra 1,6-ről 14,4 százalékra nőtt, ugyanezen időszakban az online forgalom 1,1-ről 5,1 százalékra bővült. Ezzel ellentétes trend figyelhető meg a pénztári jegykiadásnál:
ez 2013-ban még csaknem a teljes értékesítést lefedte (92 százalék feletti hányad), tavaly viszont már csak 75 százalékos részt mondhatott magáénak.
Megállapítható tehát, hogy a pénztárak keresettsége főképp az automaták rendszerbe állítása miatt esett vissza. Fontos észrevenni, hogy éves bázison az internetes felület mutatta a legnagyobb ugrást, amely a 2017-es három százalék alatti volumen után az előző évben már öt százalék feletti rátát ért el. A fedélzeten, tehát a vonatokon történő jegyvásárlás stagnál, aránya rendre öt százalék környékén alakul.
A MÁV szolgáltatását igénybe vevők körében – akár a belföldit, akár a nemzetközit tekintve – már nem köszön vissza nagyobb változás az ötéves periódus utasfői statisztikájában.
A legtöbben 2013-ban ültek vonatra, akkor csaknem 142,5 milliószor választották a vasutat. A következő években ez a mutató 138 millióra esett vissza, majd 2016-tól ismét növekedési pályára állt, és tavaly már kis híján újra átütötte a 142 milliós küszöböt.
A MÁV által beszedett jegybevételek alakulása nem igazodik szorosan az utasok számához, egy kisebb megingást leszámítva az árbevétel évről évre emelkedik: a menetdíjból 2013-ban nettó 45 milliárd forint folyt be az állami tulajdonú társasághoz,
tavaly már alulról súrolta a 49 milliárdot.
Nemcsak a vásárlási szokásokban, hanem az utasok által preferált termékkategóriákban is kimutatható változás. A MÁV ennek kapcsán azt emelte ki, hogy átrendeződés zajlik a dolgozói félhavi bérletektől a havi és a 30 napos bérletek irányába. Az előbbivel 2013-ban csaknem 1,2 millió utazás történt, tavaly csupán 800 ezer.
A teljes cikket a Világgazdaság hétfői számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.