Csaknem hároméves csúszás után a megvalósulás útjára léphet a Millenniumi Földalatti Vasút (M1-es metró) rekonstrukciója és fejlesztése. A projekt kapcsán még 2018 nyarán nyerte el a Főmterv Zrt. a BKK által a kiviteli tervezésre és a vonatkozó engedélyek megszerzésére kiírt közbeszerzést,
ám a nettó 2,5 milliárdos összegről szóló keretszerződés mindeddig nem lépett hatályba. Így sem a tervek nem készültek el, sem a tervezési munka nem vette kezdetét. Ennek oka, hogy jóllehet a kormány már 2017-ben 660 millió forintot ítélt meg az előkészítésre, a főváros az első ütemhez szükséges fennmaradó részt azóta sem tudta előteremteni.
A tervezői keretszerződés több munkarészből áll, az egyes blokkokat csak egyben lehet lehívni.
Az első az M1-es metró meglévő szakaszának felújítási és a vonal Vigadó téri meghosszabbításának feladatait tartalmazza, ennek ára áfa nélkül mintegy 1,15 milliárd forint. Vagyis a korábban megítélt kormányzati támogatáson felül még 490 millió forintot igényel.
Budapest büdzséjében erre továbbra sem találtak pénzt, ám úgy tűnik, már nem is kell, mert a kormány ezt a tételt is megfinanszírozza. Erről a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának (FKT) március 25-i ülésén határozat is született, amely azt mondja ki, hogy a Fővárosi Önkormányzat és a kormány közötti döntés-előkészítő fórum egyetért azzal, hogy
a műszaki tartalom 1149,9 millió forintos fedezetét központi költségvetési forrásból biztosítsák. Az erről szóló támogatási szerződést még az idén aláírnák, a kifizetés pedig jövőre esedékes. A megrendelő változatlanul a BKK marad, ugyanakkor a Budapesti Fejlesztési Központ (BFK) egyetértési jogot kapna.
Lapunk érdeklődésére a BKK megerősítette, hogy az M1-es metró 2018-as tervezési keretmegállapodását valóban megkötötték, a teljesítését pedig eddig a pénzszűke gátolta meg.
A legutóbbi FKT-ülésen azonban döntés született arról, hogy a kormány biztosítja a Millenniumi Földalatti Vasút Mexikói út–Vigadó tér közötti szakaszának megtervezéséhez szükséges forrásokat, úgyhogy a támogatási szerződés aláírása után azonnal megkezdődhet a munka
– fogalmaztak. A kapcsolódó kormányhatározatnak mindenekelőtt erről még meg kell jelennie, de forrásaink szerint ennek várhatóan nem lesz akadálya.
A vonal modernizálásával még a 2007–2013-as uniós finanszírozási ciklusban kezdett el foglalkozni az akkor még Vitézy Dávid vezette BKK. A fővárosi közlekedésszervező több megvalósíthatósági tanulmányt is készíttetett a budapesti kötöttpályás közlekedési rendszer fejlesztéseivel összefüggésben. Ezek egyike szólt az M1-es metró rekonstrukciójáról és meghosszabbításáról. Az infrastruktúra-fejlesztés során három ütemre osztották a beruházást. Az elsőben a meglévő vonalat újítanák fel, illetve átszállókapcsolatok jönnének létre a Hungária körútnál az 1-es, a Vigadó téren pedig a 2-es villamosvonallal. A másodikban a Kassai térig (a 3-as villamos majdani új szakaszáig) bővítenék a pályát, végül pedig a Marcheggi hídig és az ott tervezett intermodális csomópontig (XV. kerület) vinnék ki a kisföldalatti végállomását. A mostani forrásbiztosítás csak az első ütem megtervezésére szól, a Mexikói út–Marcheggi híd közötti szakasz fejlesztési kérdéseit a BKK és a BFK közösen vizsgálja tovább.
A fővárosi metróhálózat átlagosan 99,75 százalékos pontossággal felelt meg 2012–2018 között a vonatkozó vonatközlekedési tervnek. A mutató értéke más európai metróüzemekhez viszonyítva is jónak számít. A kisföldalatti állapota ugyanakkor égető kérdés, a meghibásodási mutatói a 70-es évekből származó járművek magas életkora miatt is jóval gyengébbek. Ezek cseréjéről tudomásunk szerint szintén tárgyalásokat folytat a főváros és a kormány, a beszerzés előkészítése szintén állami támogatásból történik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.