A repülők szinte a házak között haladnak el, talán súrolják is a fák tetejét, az autóriasztók megszólalnak – ilyen és ehhez hasonló panaszok nagy számban érkeztek be az elmúlt másfél hónapban a kőbányai önkormányzathoz. Ennek oka, hogy augusztus 16-tól a budapesti Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéren új felszállási irányokat léptettek érvénybe, és ez hátrányosan érinti a X. kerület több, sűrűn lakott városrészét. Az eljárás műszaki paramétereit a HungaroControl (HC) légiforgalmi szolgáltató dolgozta ki.
D. Kovács Róbert kőbányai polgármester a Világgazdaságnak azt írta:
az új szabályozással a kerület életminősége jelentősen romlott. A változtatás a kerületben különösen az Óhegy-park, az Újhegyi lakótelep, a Bajcsy-Zsilinszky kórház és a Városközpont területi egységeket érinti.
Ezekben a kerületi részekben több bölcsőde, óvoda és iskola működik, összességében pedig „mintegy 50 ezer ember életét keserítik meg a felettük gyakran percenként elhaladó repülőgépek”. Becslések szerint naponta több száz járatról van szó. D. Kovács úgy fogalmazott, hogy az eddig csendes városrész a gépek dübörgésétől elviselhetetlenül zajos lett, a megnövekedett zajterhelés az ingatlanárak értékcsökkenését okozza. Zajmérést eddig nem végeztek, de a tényállás tisztázása érdekében szükség lesz rá.
A HC közlése szerint az indulási eljárások módosítását az Európai Bizottság rendelete tette kötelezővé Magyarországnak. Lapunknak kiemelték, hogy mindez a leszálló gépek útvonalát nem érinti. „Folyamatosan vizsgáljuk, hogyan csökkenthető az érintett kerületek és települések zajterhelése, de figyelemmel kell lennünk a szigorú nemzetközi szabályokra és biztonsági követelményekre is” – mutattak rá.
A kőbányai önkormányzat azzal egyetért, hogy a budapesti reptér forgalma miatt eddig hátrányos helyzetben lévő településeket (Üllő, Rákosmente és mások) mentesíteni kell, de elfogadhatatlannak tartják, hogy ez a kőbányaiak kárára történjen.
A képviselő-testület ezért szeptember 20-án határozatot hozott:
nem értenek egyet a HC új indulási eljárásával, követelik, hogy alakítsanak ki olyan szabályozást, amely lehetővé teszi, hogy a repülőgépek ne lakott területek fölött közlekedjenek.
Ezzel összefüggésben az önkormányzat felkérte a polgármestert, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztériumnál kezdeményezze a Liszt Ferenc repülőtér működési jogszabályi környezetének felülvizsgálatát, a HC-nál pedig az indulási eljárások módosítását. D. Kovács Róbert nehezményezte, hogy az állami cég előzetesen nem kérte ki az önkormányzat véleményét, ehelyett egy június 6-i levélben egyoldalúan tájékoztatott a fejleményekről.
A XVIII. kerületnek sem kedvezett a változás, amely leginkább a Béla- és Erzsébettelep csaknem ötezer lakosának ártott.
Pestszentlőrinc-Pestszentimre vezetése a Világgazdaság kérdéseire nem válaszolt, de Dömötör István alpolgármester a helyi tévének azt mondta, az új szabályok következtében 600-700 méterrel kerültek közelebb a lakott területekhez a repülőgépek.
A teljes cikket a Világgazdaság hétfői számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.