BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

M4: az állam nem fizetett kártérítést

A gyorsforgalmi úthálózat terén Magyarország rövidesen lehagyja Ausztriát, egy tucat helyen építkeznek majd, többek között újratervezik az M4-es egyik szakaszának építését, amelynek leállítására nem fizetett rá az állam.

Az állam a 2015 tavaszán leállított M4-es építkezésén korábban dolgozó egyetlen cégnek sem fizetett kártérítést, vagyis

csak az elvégzett munka és a felhasznált vagy a helyszínre szállított anyagok árát térítette meg. Mindez végül 45 milliárd forintot tett ki

– monda a Világgazdaságnak Homolya Róbert, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára. Az M4 Abony–Fegyvernek közötti szakaszán több cég dolgozott: a Simicska Lajoshoz köthető Közgép Zrt., amely az útépítés mellett egy Tisza-híd építésére is vállalkozott az A-Híd Zrt.-vel, továbbá a Colas–Swietelsky-konzorcium, valamint a Strabag. Az állam per nélkül állapodott meg a cégekkel.

A beruházás folytatódik, de – várhatóan a korábban tervezett autópálya helyett némileg csökkentett műszaki tartalmú – kétszer két sávos gyorsforgalmi út létesül.

A kormány korábbi tervei szerint 2022-ig minden autópálya eléri az országhatárt, a gyorsforgalmi úthálózatba pedig bekapcsolják az összes megyei jogú várost. Ezeknek a városoknak a 60-70 százaléka még nem érhető el kétszer két sávos úton. A 900 kilométeres fejlesztés lezárultával 2022-re 2100-2200 kilométerre nő a magyarországi gyorsforgalmi utak hossza. Ezzel Magyarország megelőzi majd Ausztriát – emelte ki Homolya Róbert egy szerdai sajtótájékoztatón. A beruházásra 2500 milliárd forintot fordítanak, aminek több mint fele a hazai költségvetésből származik. Az államtitkár szerint e fejlesztések után Magyarországon már nem lesz szükség autópálya építésére, az autóutak építését viszont indokolhatja a forgalom növekedése.

Szerdán adták át az M35 autópálya új, a 4. és a 481. számú főút közötti szakaszát
Fotó: MTI / Czeglédi Zsolt

Várhatóan 2020 után indul az M1-es autópálya kétszer három sávosra bővítése egy Budapest–Tatabánya közötti, valamint egy Győrig tartó ütemben. Ekkorra már elkészülnek az Egert és Kaposvárt a gyorsforgalmi úthálózatba bekötő utak, amelyek alapkövét nemrég rakták le – mondta Nagy Róbert Attila, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezérigazgatója. Megkezdődött az M70-es és az M15-ös kétszer két sávra történő bővítése, az M2-es Budapest–Vác közötti 20 kilométeres szakaszának szélesítése, az M4-es autópályának az M0-s és Cegléd közötti, valamint a Berettyóújfalu–Nagykereki, országhatár közti szakaszának építése, és elstartolt a komáromi Duna-híd kivitelezése is. Több gyorsforgalmi beruházás zárult le az idén. Szerdán adták át az M35-ös folytatásának első ütemét, így újabb szakaszon kerülhető el Debrecen, és a város reptere is megközelíthető gyorsforgalmi úton – tette hozzá Nagy Róbert Attila. Megépült továbbá az M85-ös Csornát elkerülő második üteme, és az M30-as Tornyosnémeti–országhatár közötti szakasza, amelyet majd Miskolcig kiépítenek.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.