BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

M4: az állam nem fizetett kártérítést

A gyorsforgalmi úthálózat terén Magyarország rövidesen lehagyja Ausztriát, egy tucat helyen építkeznek majd, többek között újratervezik az M4-es egyik szakaszának építését, amelynek leállítására nem fizetett rá az állam.

Az állam a 2015 tavaszán leállított M4-es építkezésén korábban dolgozó egyetlen cégnek sem fizetett kártérítést, vagyis

csak az elvégzett munka és a felhasznált vagy a helyszínre szállított anyagok árát térítette meg. Mindez végül 45 milliárd forintot tett ki

– monda a Világgazdaságnak Homolya Róbert, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára. Az M4 Abony–Fegyvernek közötti szakaszán több cég dolgozott: a Simicska Lajoshoz köthető Közgép Zrt., amely az útépítés mellett egy Tisza-híd építésére is vállalkozott az A-Híd Zrt.-vel, továbbá a Colas–Swietelsky-konzorcium, valamint a Strabag. Az állam per nélkül állapodott meg a cégekkel.

A beruházás folytatódik, de – várhatóan a korábban tervezett autópálya helyett némileg csökkentett műszaki tartalmú – kétszer két sávos gyorsforgalmi út létesül.

A kormány korábbi tervei szerint 2022-ig minden autópálya eléri az országhatárt, a gyorsforgalmi úthálózatba pedig bekapcsolják az összes megyei jogú várost. Ezeknek a városoknak a 60-70 százaléka még nem érhető el kétszer két sávos úton. A 900 kilométeres fejlesztés lezárultával 2022-re 2100-2200 kilométerre nő a magyarországi gyorsforgalmi utak hossza. Ezzel Magyarország megelőzi majd Ausztriát – emelte ki Homolya Róbert egy szerdai sajtótájékoztatón. A beruházásra 2500 milliárd forintot fordítanak, aminek több mint fele a hazai költségvetésből származik. Az államtitkár szerint e fejlesztések után Magyarországon már nem lesz szükség autópálya építésére, az autóutak építését viszont indokolhatja a forgalom növekedése.

Szerdán adták át az M35 autópálya új, a 4. és a 481. számú főút közötti szakaszát
Fotó: MTI / Czeglédi Zsolt

Várhatóan 2020 után indul az M1-es autópálya kétszer három sávosra bővítése egy Budapest–Tatabánya közötti, valamint egy Győrig tartó ütemben. Ekkorra már elkészülnek az Egert és Kaposvárt a gyorsforgalmi úthálózatba bekötő utak, amelyek alapkövét nemrég rakták le – mondta Nagy Róbert Attila, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezérigazgatója. Megkezdődött az M70-es és az M15-ös kétszer két sávra történő bővítése, az M2-es Budapest–Vác közötti 20 kilométeres szakaszának szélesítése, az M4-es autópályának az M0-s és Cegléd közötti, valamint a Berettyóújfalu–Nagykereki, országhatár közti szakaszának építése, és elstartolt a komáromi Duna-híd kivitelezése is. Több gyorsforgalmi beruházás zárult le az idén. Szerdán adták át az M35-ös folytatásának első ütemét, így újabb szakaszon kerülhető el Debrecen, és a város reptere is megközelíthető gyorsforgalmi úton – tette hozzá Nagy Róbert Attila. Megépült továbbá az M85-ös Csornát elkerülő második üteme, és az M30-as Tornyosnémeti–országhatár közötti szakasza, amelyet majd Miskolcig kiépítenek.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.