A csoportos be- és kiutaztató vagy európai körutas nemzetközi turizmus beindulására még várni kell, az óvatos, visszafogott nyitásra 2021 ősze előtt nincs reális esély – összegezték a helyzetet és a lehetséges jövőképet a hazai autóbuszos vállalkozások 60 százalékát tagjai között tudó Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary Autóbusz Tanácsának résztvevői legutóbbi ülésükön.
Dittel Gábor ügyvezető főtitkár a Világgazdaságnak kifejtette: arra számítanak, hogy a pandémia hosszú távon is át fogja írni az utazási szokásokat. A piac csak lassan, fokozatosan épül vissza, mérhető és értékelhető számú nemzetközi utazóközönségre 2022 nyara, 2023 előtt nemigen lehet számítani. Ugyanakkor a tartósan álló járművek ismételt üzembe és forgalomba helyezése tetemes költségekkel jár egy közel másfél éves bevétel nélküli időszak után. A szolgáltatói oldal óhatatlanul csökkenni fog, kevesebb lesz az életképes vállalkozás.
A korábban eseti megrendelésre dolgozó, kiegészítő tevékenységet nem végző, tőkeszegény családi mikro- és kisvállalkozások túlélésére minimális az esély, ami azért is veszélyfaktor, mert ők adják a piacnak akár a 80‑90 százalékát.
Az ázsiai csoportok gyakorlatilag eltűntek, a kontinentális utazások visszaesése még jövőre is kitarthat. Mindeközben a belföldi turizmus sem generál megfelelő számban autóbuszos csoportokat, inkább az egyéni utazást preferálják sokan, vagy elmozdulnak a menetrend szerinti utazási forma irányába.
A mobilitási szokások változása és a piac beszűkülése miatt az eddigi nemzetközi relációnak új területeket célszerű keresnie, ez lehet a MICE, azaz hivatásturizmus, az iskolás csoportok, sportolók szállítása, vagy a belföldi kulturális, gasztro- vagy élményturizmus – állapították meg a piaci szereplők. Fontos szempont az a kormányzati törekvés – hangsúlyozta Dittel Gábor –, amely előirányozza a beutaztató turizmus esetében a Budapest-centrikusság oldását. A főváros élhetőségét fenyegető nemkívánatos tömegturizmus veszélye egyelőre nem reális veszély a külföldi beutazó csoportok és utasok számának várható csökkenése miatt, viszont a vidéki régiók fokozottabb bevonása a buszos körutazásokba új perspektívát teremtene minden résztvevőnek.
A különjárati buszos piacon érintettek ismét megkongatták a vészharagot, jelezve, hogy bár minden bizonnyal visszatérnek a magas színvonalú szolgáltatást igénylő külföldi turistacsoportok, továbbra sem körvonalazódik sem kormányzati, sem önkormányzati szinten szándék arra, hogy az autóbuszos városnéző programok feltételrendszere javuljon. Nincs biztosítva például a zárt ajtós turistabuszok parkolása, megállása a nevezetességek közelében.
Ha a tendencia nem változik, valamennyi fővárosi turisztikai látványosság – a Citadella, a budai vár, a Kossuth tér és a Parlament, a bazilika, a Hősök tere – esetében megszűnik a városnéző különjárati autóbuszokkal való megközelítés, a megállás, a le- és felszállítás, a parkolás lehetősége, így ez a szolgáltatás akár el is tűnhet a palettáról – figyelmeztet állásfoglalásában az autóbusztanács.
A munkacsoport álláspontja szerint a jövő legnagyobb kihívása az utazásszervezés digitalizációja mellett az elvesztett munkaerő pótlása lesz. A képzett buszvezetők nagy része eltűnt a különjárati szegmensből, a képzés nem részesül állami támogatásban, és a rendkívüli költségek miatt a fiatal generáció számára sem vonzó ez a hivatás.
A különjárati tevékenységet végző mintegy 9,5 ezer jármű jelentős része hitellel, lízinggel terhelt, közülük mintegy hatezret ideiglenesen a forgalomból is kivontak már tavaly. A turizmus tartós válsága miatt ezek a járművek a használtjármű-piacon nehezen értékesíthetők, és az üzemeltető vállalkozások markáns bedőlése a lízingbe adó pénzintézeteknél is értékvesztésként, jelentős kárként jelenhet meg a NiT Hungary közlése szerint.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.