Bár a Marseille utcáin felvonuló 30 ezer magyar szurkoló látványa jó eséllyel egyszeri és megismételhetetlen pillanat volt, a 2016-os franciaországi labdarúgó- Európa-bajnokság okozta eufória azért a mai napig érezteti hatását. Szép számban elkísérik azóta is a válogatottat a drukkerek az idegenbeli találkozókra, melyekre rendszerint az adott stadion befogadóképességének arányában a belépőjegyek 5-10 százalékát kapja meg a Magyar Labdarúgó Szövetség (MLSZ). Így az ellenfél kilététől és a desztináció megközelíthetőségétől függően legalább 500-600 szimpatizáns Európa bármely pontjára elkíséri a nemzeti csapatot, ez a szám néhány esetben azonban az 1000-1500-at is elérheti.
A szurkolók legalább 70-80 százaléka ma már egyénileg szervezi meg az utazását: az internetes foglalások egyszerűsödésével sokat veszítettek a vonzerejükből az egy-egy magyar vonatkozású eseményre kínált utazási irodás csomagajánlatok – mondta a Világgazdaságnak Szabados Gábor sportközgazdász. Kiemelte, hogy
egy idegenbeli válogatott mérkőzésre épített futballtúrát általában 40-60 ezer forintból ugyanúgy ki lehet hozni, mint 150-200 ezerből, a határ pedig a csillagos ég.
Ahogy egy sportesemény kapcsán is rendszerint a legolcsóbb és a legdrágább belépők fogynak el először, úgy a szakértő szerint az utazási szokásokat is a két véglet jellemzi: az egyik csoport arra törekszik, hogy a lehető legkevesebből megússza a kirándulást, a másik pedig megadja a módját: repülővel közlekedik, szállodában lakik, tovább ott marad a helyszínen, városnézéssel, kiegészítő programokkal esetleg hosszú hétvégévé nyújtja az utat.
A sportközgazdász szerint a magyar vonatkozású eseményeknél általában könnyen megoldható az adott klubon vagy a szövetségen keresztüli jegyvétel, de egy londoni Premier League-meccs vagy egy Barcelona–Real Madrid spanyol szuperrangadó kapcsán olykor mégis megkerülhetetlenné válnak az utazási irodák. Felvásárolják ugyanis a belépőket, hogy csomagajánlataikat vonzóvá tegyék. Szabados Gábor úgy látja, az utazás módja esetfüggő: ha a helyszín könnyen megközelíthető autóval vagy busszal, sokan azt választják, ellenben a fapados légitársaságok igénybevételével gyakran ma már nemcsak időt, hanem pénzt is lehet spórolni. A szakértő szerint
a sportturizmus egyre kevésbé megfizethetetlen szórakozás, de azért továbbra is elmondható, hogy elsősorban a fizetőképesebb rétegek áldoznak erre a célra.
A teljes cikk a Világgazdaság keddi számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.