BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tovább dübörög a sportturizmus

Már a franciaországi Európa-bajnokság előtt is megvolt a fizetőképes kereslet a magyar válogatott külföldi mérkőzéseire, és az utóbbi időben az egyéni szervezésű utak háttérbe szorították az utazási irodák csomagajánlatait.

Bár a Marseille utcáin felvonuló 30 ezer magyar szurkoló látványa jó eséllyel egyszeri és megismételhetetlen pillanat volt, a 2016-os franciaországi labdarúgó- Európa-bajnokság okozta eufória azért a mai napig érezteti hatását. Szép számban elkísérik azóta is a válogatottat a drukkerek az idegenbeli találkozókra, melyekre rendszerint az adott stadion befogadóképességének arányában a belépőjegyek 5-10 százalékát kapja meg a Magyar Labdarúgó Szövetség (MLSZ). Így az ellenfél kilététől és a desztináció megközelíthetőségétől függően legalább 500-600 szimpatizáns Európa bármely pontjára elkíséri a nemzeti csapatot, ez a szám néhány esetben azonban az 1000-1500-at is elérheti.

A szurkolók legalább 70-80 százaléka ma már egyénileg szervezi meg az utazását: az internetes foglalások egyszerűsödésével sokat veszítettek a vonzerejükből az egy-egy magyar vonatkozású eseményre kínált utazási irodás csomagajánlatok – mondta a Világgazdaságnak Szabados Gábor sportközgazdász. Kiemelte, hogy

egy idegenbeli válogatott mérkőzésre épített futballtúrát általában 40-60 ezer forintból ugyanúgy ki lehet hozni, mint 150-200 ezerből, a határ pedig a csillagos ég.

Ahogy egy sportesemény kapcsán is rendszerint a legolcsóbb és a legdrágább belépők fogynak el először, úgy a szakértő szerint az utazási szokásokat is a két véglet jellemzi: az egyik csoport arra törekszik, hogy a lehető legkevesebből megússza a kirándulást, a másik pedig megadja a módját: repülővel közlekedik, szállodában lakik, tovább ott marad a helyszínen, városnézéssel, kiegészítő programokkal esetleg hosszú hétvégévé nyújtja az utat.

Fotó: Nemzeti Sport (archív)

A sportközgazdász szerint a magyar vonatkozású eseményeknél általában könnyen megoldható az adott klubon vagy a szövetségen keresztüli jegyvétel, de egy londoni Premier League-meccs vagy egy Barcelona–Real Madrid spanyol szuperrangadó kapcsán olykor mégis megkerülhetetlenné válnak az utazási irodák. Felvásárolják ugyanis a belépőket, hogy csomagajánlataikat vonzóvá tegyék. Szabados Gábor úgy látja, az utazás módja esetfüggő: ha a helyszín könnyen megközelíthető autóval vagy busszal, sokan azt választják, ellenben a fapados légitársaságok igénybevételével gyakran ma már nemcsak időt, hanem pénzt is lehet spórolni. A szakértő szerint

a sportturizmus egyre kevésbé megfizethetetlen szórakozás, de azért továbbra is elmondható, hogy elsősorban a fizetőképesebb rétegek áldoznak erre a célra.

A teljes cikk a Világgazdaság keddi számában olvasható

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.