A fapados légitársaságok elterjedése miatt rendkívül kitágult a világ, 1950-ben még mindössze 25 millió, 2017-ben pedig már 1,3 milliárd turista indult útnak világszerte az ENSZ Turisztikai Világszervezetének adatai szerint. Az idegenforgalom ezzel párhuzamosan a világgazdaság egyik húzóágazatává vált, becslések szerint a globális GDP tizedét adja.
A turizmusnak ugyanakkor van árnyoldala is, amit egyre inkább megéreznek a népszerű turistacélpontok lakói.
Az Airbnb és a rövid távú lakáskiadásra specializálódott cégek felverik a helyi lakásbérleti díjakat, a városokra zúduló turistaforgatag pedig a helyiek mindennapjait, a tömegközlekedést, a vásárlást is megnehezíti. A turistalátványosságok közelében pedig szinte mozdulni sem lehet a szelfiző turistáktól, a lakóknak pedig gyakran még este sincs nyugtuk a bulizni induló leány- és legénybúcsúzó csoportoktól.
Az idegenforgalom kellemetlen következményeit megelégelve az utóbbi években egyre több város igyekszik különadókkal és korlátozó intézkedésekkel visszaterelni a turizmus méretét a fenntartható mederbe.
Többek között Velence, Amszterdam, Bali, Edinbourgh és Új-Zéland is adót vetett ki, vagy tervez kivetni a turistákra, de nem azzal az egyébként bevett céllal, hogy az ebből származó bevételeket a turizmusba visszaforgatva tovább növeljék az ágazat méretét, hanem éppen a megnövekedett turistaforgalom visszafogására.
Az intézkedésekkel többnyire azokat a rövid időre érkező, árérzékeny turistákat igyekeznek távol tartani, akik nem költenek sokat az adott helyen, nem is az adott városban foglalnak szállást, így sok bevételt sem hoznak a településnek.
A tapasztalatok szerint ezeket az utazókat már egy néhány sör árának megfelelő extra díj is megfontolásra készteti.
A holland fővárosban például idén januártól 8 eurós díjat kell fizetniük azoknak a turistáknak akik legfeljebb 24 órát töltenének Amszterdamban. Az intézkedés bevezetése után egy héttel már két sétahajó is bejelentette, hogy nem állnak meg a város kikötőjében, azóta pedig több utaztató is hasonlóan döntött. A holland városnak tehát egy néhány eurós adóval rögtön sikerült kiszűrnie az alacsony árigényű villámturistákat.
Felvette a kesztyűt a túlzott tömegturizmussal szemben Velence is. Az évente közel 30 millió turistát fogadó történelmi jelentőségű olasz város a legforgalmasabb tavalyi hétvégén korlátozta a turisták belépését a városba, idén februárban pedig az egynapos turisták megsarcolásáról hozott döntött az önkormányzat.
Ennek értelmében májustól 3 eurót kell fizetniük azoknak a Velencébe érkező utazóknak is, akik egy éjszakát sem töltenek a városban, jövő évtől viszont a duplájára, 6 euróra emelkedik a közteher, de a forgalmasabb napokon akár 8-10 eurót is elkérhetnek majd az egy napra érkező vendégektől, akik 2022-től kezdve csak előzetes belépési regisztrációval látogathatnak Velencébe.
A turisták miatt lehet hamarosan fizetős San Francisco híres kanyargós utcája, a Lombard Street is.
A város egyik nevezetességének számító meredek utca közel fél kilométeres szakaszát 90 fokos hajtűkanyarokkal tűzdelték tele, hogy ezzel mérsékeljék annak a dombnak a természetes emelkedését, amire az út épült. A virágágyásokkal szegélyezett úton maximum 8 km/óra sebességgel hajthatnak keresztül az autósok, hogy egy különleges élménnyel legyenek gazdagabbak.
A probléma, hogy évente kétmillióan szeretnék megtenni ezt, ami mára oda vezetett, hogy tízórás dugók alakultak ki az utca környékén, a kialakult helyzet pedig már a helyiek biztonságát és életminőségét veszélyezteti. Egy néhány napja benyújtott helyi javaslat szerint ezért a jövőben hétköznapokon öt dollárt, hétvégén pedig tíz dollárt kellene fizetniük az autósoknak, a behajtást pedig előzetes bejelentkezéshez kötnék.
A túlzott turizmus visszaszorítása érdekében pedig már egymással is szövetkeznek is a városok.
Április elején 16, a globális turizmustól túlterhelt város képviselői Lisszabonban tanácskoztak a tömegturizmus jelentette kihívásokról. Lisszabon, Barcelona, Párizs, Sao Paulo, Szöul és tucatnyi másik nagyváros vezetői elfogadtak egy a maga nemében egyedülálló nyilatkozatot, amelyben elkötelezték magukat arra, hogy a fenntarthatóságot helyezik turizmusuk központi elemévé, és az új technológiák alkalmazásával biztosítják, hogy az ágazat a látogatók és a helyiek számára is előnyös maradjon. Az amszterdami és velencei példát tehát hamarosan újabb városok követhetik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.