Éppen egy hét maradt arra, hogy a BKK jelezze a spanyol vasúti járműgyártó cégnek, a CAF-nak, hogy le kívánja-e hívni a felek közötti szerződés szerinti villamosopciót.
A BKK még 2014-ben állapodott meg alacsony padlós járművek beszerzéséről a vállalattal, a feltételes mennyiség megrendelésének határideje információink szerint május 18., jövő hét kedd.
Hivatalosan egyelőre nem ismert, hogy mi a főváros szándéka az ügyben, a BKK-tól a Világgazdaság múlt hét közepe óta vár választ, ám ez többszöri ígéret ellenére sem érkezett meg.
Az 51 darab – 46 rövid és 5 hosszú kivitelezésű – villamost tartalmazó opció értéke 360 forintos euróárfolyammal számolva mintegy 38 milliárd forint.
Tekintettel a városvezetés által rendszeresen hivatkozott financiális nehézségekre, könnyen előfordulhat, hogy Budapest nem él a lehetőséggel. Nem először következne be ilyen helyzet a fővárosi tömegközlekedés járműveinek beszerzésénél: a múlt év végén egy szintén 51 darabos, modern, zéró károsanyag-kibocsátású trolibuszopció ragadt bent a Solarisnál, miután Karácsony Gergely főpolgármester vitába keveredett a kormányzattal a 11 milliárd forintos projekt finanszírozása miatt.
A városvezetés ehhez 70 milliárd forint hitelt akart felvenni az Európai Beruházási Banktól (EIB), amihez a kabinet előzetes jóváhagyása is kellett volna.
A kormány azonban egy tavaly novemberi határozatban felhívta a városvezetés figyelmét, hogy két korábbi EIB-hitelszerződés alapján a Fővárosi Önkormányzatnak rendelkezésére áll egy 61 milliárd forintos, járműbeszerzésekre és egyéb fejlesztési célokra szabadon felhasználható hitelkeret, így ennek terhére valósítsa meg a troli-, illetve a villamosopció lebonyolítását.
A konfliktus azonban így sem oldódott meg, az utazóközönség egyelőre nem közlekedhet az új trolikon.
Egy hasonló forgatókönyv elkerülése a villamosok esetében több szempontból is különösen lényeges.
Egyrészt a BKV villamosjárműparkjának öthatod része kifutott a gyártók által ajánlott 30 éves élettartamból.
Másrészt a CAF-opció elúszásával szükség lesz egy új közbeszerzési eljárás kiírására, és a villamosok ára vélhetően jelentősen meghaladja majd a hét évvel ezelőtt beérkezett ajánlatban foglaltat. Egy új szállítási szerződés teljesülése ráadásul évekig tartana, még ha az idén el is kezdődne az előkészítés, 2024–2025-nél hamarabb nem lenne várható az új villamosok forgalomba helyezése. Akkorra már viszont csaknem száz darab 50 év körüli villamos lenne napi használatban, ami sokkal kedvezőtlenebb a BKV bármely más ágazatában tapasztalható járműkorhoz képest.
Erről egy lapunk által ismert korábbi BKV-s feljegyzés egyértelműen kimondja, hogy „a villamoságazat járműparkjának cseréje csak nagy kockázatokkal, az üzem- és forgalombiztonság szintjének várható csökkenésével halogatható, ezért az új járműbeszerzések rendkívül fontosak lennének”.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.