Nem sok embernek van több tapasztalata ma Magyarországon a bioüzemanyag-gyártás gyakorlati oldaláról, mint Lengyel Attilának, aki tavaly november óta vezeti Európa legnagyobb működő bioetanol- és izocukorgyárát Szabadegyházán. Pedig a Hungrana Kft. ügyvezető igazgatójának karrierje más irányba indult: a Veszprémi Egyetemen vegyészmérnöki végzettséget szerzett, diplomája kézhezvételét követően pedig a Mol Nyrt.-nél helyezkedett el, ahol tizennégy évig dolgozott. Ez az idő elég volt ahhoz, hogy végigjárja a szamárlétrát az olajipari cégnél: a százhalombattai finomítóban fizikai munkával kezdett, majd – többek között – a maradékfeldolgozás projekt részeként a késleltetett kokszolóüzem építését és elindítását irányította.
A váltás négy éve következett be, amikor egy fejvadász cég kereste meg a Hungrana Kft. ajánlatával. Az akkor még elsősorban izocukor- és „mellékesen” szeszgyártással foglalkozó cégnél 2004. május 1-jén állt munkába, ahol műszaki igazgatóként két kérdésre kellett választ találnia. Az európai uniós csatlakozás komoly kihívás elé állította az egész hazai cukoripart, miközben a cég számára új piacot ígért, hogy Brüsszel elkötelezte magát a bioüzemanyagok felhasználásának növelése mellett. Az azóta eltelt időszakban a társaság komoly sikereket ért el az izocukor- és a bioetanol-gyártásban is, ám az ügyvezető igazgatóvá előléptetett Lengyel Attilának ma már azzal is szembe kell néznie, hogy a bioüzemanyagok megítélése korántsem olyan pozitív, mint akár csak egy évvel ezelőtt. Ráadásul az alapanyagárak emelkedése az egész bioüzemanyag-ágazatot kritikus helyzetbe sodorta. Mégis vallja, hogy Magyarországnak ki kell használnia a bioetanol-gyártásban rejlő lehetőségeket és adottságait. Hiszen a hosszú évek átlaga azt mutatja, hogy évről évre jelentős kukoricafelesleg keletkezik az országban, s nemzetgazdasági szempontból sokkal kedvezőbb, ha ezt nem terményként, hanem – nagyobb hozzáadott értéket képviselő – feldolgozott termékként lehet értékesíteni. A nyakló nélküli rohanást azonban elveti, mondván, hogy a mezőgazdasági termények energetikai célú felhasználásának csak addig lehet realitása, amíg feleslegről van szó.
Kiáll a mellett is, hogy a Hungrana Kft. töltsön be úttörő szerepet a magas etanoltartalmú üzemanyagok magyarországi elterjesztésében. A cég az E85-ös üzemanyag gyártásának beindításával nagy lökést adott ahhoz, hogy idehaza is megjelenhessenek a benzinnel és bioüzemanyaggal egyaránt közlekedni képes gépkocsik. Személyes sikerének is tartja, hogy az E85-ös üzemanyagot ma 15 hazai benzinkútnál lehet kapni, s ez a szám egy éven belül száz fölé emelkedhet.
A Hungrana Kft. éves árbevétele évek óta
40-45 milliárd forint körül alakul, ám a tavaly decemberben befejezett óriásberuházás eredményeképpen az idén elérheti a 60 milliárdot.
A társaság szabadegyházai gyárában ez évben 150 ezer tonna bioetanol és 220 ezer tonna izocukor gyártását tervezik.
Lengyel Attila (43)
Négy gyermeke van: három lány és egy fiú, a legidősebb 17, a legfiatalabb 8 éves.
Szabadideje nagy részét igyekszik velük eltölteni. Emellett nagyon szeret sportolni, ezen belül is focizni. Azt mondja, ha úgy érzi, hogy a labdarúgás már nem megy, akkor a golfot próbálja ki elsőként.
A Hungrana Kft. éves árbevétele évek óta
40-45 milliárd forint körül alakul, ám a tavaly decemberben befejezett óriásberuházás eredményeképpen az idén elérheti a 60 milliárdot.
A társaság szabadegyházai gyárában ez évben 150 ezer tonna bioetanol és 220 ezer tonna izocukor gyártását tervezik.
Lengyel Attila (43)
Négy gyermeke van: három lány és egy fiú, a legidősebb 17, a legfiatalabb 8 éves.
Szabadideje nagy részét igyekszik velük eltölteni. Emellett nagyon szeret sportolni, ezen belül is focizni. Azt mondja, ha úgy érzi, hogy a labdarúgás már nem megy, akkor a golfot próbálja ki elsőként.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.