BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Akik előtt becsapják az ajtót az euróhoz vezető úton

A közelmúltban a jegybanki vezetők szerte a világból Frankfurtba sereglettek, hogy az euró első tíz évének dicsfényében sütkérezzenek. Akik azonban az egységes valuta átvételére készülő államokból érkeztek, azok számára az esemény felért egy hideg zuhannyal.
2008.12.04., csütörtök 00:00

Amint a globális pénzügyi válság egyre sürgősebbé és szükségesebbé tenné az euróövezeti tagság elnyerését, a már bent lévők kezdenek olyan javaslatokat lebegtetni, hogy emelni kell a belépéshez teljesítendő követelményeket. A Frankfurtban nyilvánosan felvetett javaslat szerint a belépés előtt – a már az euró kezdetei óta jól ismert maastrichti követelményeken túl – további fontos ismérvként kellene vizsgálni a csatlakozni szándékozó állam bankrendszerének minőségét. Ez a felvetés súlyosan elhibázott, túl azon, hogy a nyugati tagállamok a prédikálásuk mellett képmutatók is, mert közben tömegesen szerveznek bankoknak mentőakciókat a bukott szabályozási rendszereik miatt.

A javaslat abszurditásának teljes felméréséhez csak rá kell pillantanunk a kelet-európai tagállamok által két évtizede követett rendkívül sikeres növekedési modellre. Az eredetileg a nyugatiak által ajánlott és a keletiek által elfogadott modell azon az elven alapult, hogy a tőkének a gazdag államokból a tőkeszegény államok irányába kell áramolnia. A közgazdászoknak vissza kell menniük a 19. századi Egyesült Államok történetéhez, hogy a sikeres növekedésre hasonló, tankönyvbe illő példákat találjanak, amikor a hatalmas folyó fizetésimérleg-hiányt közvetlen külföldi tőkebefektetéssel finanszírozták. A pénzek áramlását egy példátlan pénzügyi integráció kísérte, amelynek során a legtöbb kelet-európai bank fölött nyugati anyavállalatok szereztek ellenőrzést.

A modell figyelemre méltóan jól működött, nemcsak az általa indukált növekedés miatt, hanem mert hozzájárult a térségben a piacok és a demokrácia működtetéséhez szükséges intézmények megerősítéséhez. A folyamat azonban sebezhetővé is tette ezeket az államokat a globális pénzügyi piacok fordulataival és vargabetűivel szemben. A zavarok jelentkezése után mintegy másfél évig fölöttébb jól viselték a megrázkódtatásokat a térség országai, de amikor utóbb a maga teljes erejével lecsapott rájuk a globális válság, kénytelenek voltak a Nemzetközi Valutaalap (IMF) segítségét kérni.

A jelenlegi válság során az új tagállamok legsebezhetőbb pontjának az árfolyam-ingadozásokkal szembeni masszív kitettségük bizonyult. A gazdaság szereplői minden szegmensben – a háztartásoktól a vállalatokig – arra fogadtak, hogy a nemzeti valutájuk folyamatosan felértékelődik majd. Ennek alapján váltak közkeletűvé a svájcifrank-alapú jelzáloghitelek és a jenalapú autóhitelek az egész térségben. Ez a gyakorlat valószínűleg Magyarországon vált a legelterjedtebbé, ahol egyébként először folyamodtak az IMF segélycsomagjáért.

Ennek a sebezhetőségnek a létrejöttét nagyrészt a nyugati bankok okozták, vagy legalábbis elősegítették a folyamatot. A válság kezdeti fázisában az anyabankok pénzjuttatása javította a kelet-európai bankrendszer likviditását, ez azonban most inkább tehertétellé és járványos folyamatok forrásává vált. Bizonyos túlkapásokat a nyugat-európai pénzügyi szabályozó és felügyeleti hatóságoknak kellett volna az otthoni elvek alkalmazásával megakadályozniuk. A külföldi bankok erőteljes behatolása egyúttal megfosztotta a közép- és kelet-európai államokat a legfontosabb monetáris politikai eszközöktől, emiatt a térség kormányainak alig maradt ellenőrző lehetőségük a hitelvolumen gyors bővülésének fékezésére.

Adjuk mindehhez hozzá, hogy a nyugat-európai bankok számára szervezett mentőakcióknak milyen hatásuk van a keleti országok bankrendszerére. Ezek az akciók egyrészt elősegítik a stabilitást, mert támogatást kapnak a térségben tevékenykedő bankok anyavállalatai. A beavatkozás azonban egyúttal ártott a kelet-európai pénzügyi rendszernek.

Az új tagállamok kormányai általában képtelenek lépést tartani a kontinens nyugati felén kínált bőkezű betétgaranciáival. Emellett a látványos feltőkésítési akciók csökkentették a nyugati bankok finanszírozási költségeit, és ez tovább rombolta a keleti versenytársaik versenyképességét. Végezetül pedig több kormány – kifejezetten vagy burkoltan – korlátozta a megsegített bankokat a kelet-európai leányvállalataik támogatásában, ez sok esetben kritikus jelentőségű lett volna a helyi pénzügyi rendszer stabilitásának megőrzése szempontjából.

Ilyen körülmények között nemcsak képmutató, hanem egyenesen kontraproduktív az, ha a bankrendszer minőségét az euróövezethez való csatlakozás feltételévé teszik. Korábban a magas infláció látszott annak az oknak, amely miatt az egységes valuta átvétele a többség számára egyre távolabbi lehetőségnek látszott, és amely miatt a csatlakozási kilátásoknak egyre kisebb hatásuk volt a belső reform-erőfeszítések fenntartásában. Ebből a szempontból csekély vigasz, hogy az inflációs ráták csökkenni látszanak. Ennél fontosabb viszont, hogy a válság megmutatta, milyen előnyös lenne a kisebb gazdaságok számára, ha egy nagyobb valutáris térséghez tartozhatnának.

A már euróövezeti tagok tehát egy új, a bankrendszer minőségére vonatkozó kritérium alkalmazását fontolgatják, ahelyett hogy megragadnák a kínálkozó alkalmat, és az egységes valuta bevezetésére pályázó országokat a maastrichti követelmények mielőbbi teljesítésére ösztökélnék. Ha pedig a bankrendszer minőségét vizsgálják, akkor miért nem gondolnak arra, hogy kinek a bankjairól van szó? És egyáltalán, kivel szórakoznak?


A szerző az EBRD vezető közgazdásza


Copyright: Project Syndicate, 2008@ www.project-syndicate.org

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.