Még most is magam előtt látom a kínai vendéglős izgatott arcát. 2002 első napjaiban Buenos Airesben ebédeltünk, és tőlünk néhány utcányira törtek-zúztak a tüntetők. Mi a tévén követtük élőben az eseményeket, miközben a tulajdonos időnként kinézett, hogy még időben lehúzhassa a redőnyt. Másnap betört banki kirakatok jelezték a felháborodott tömeg útját. Pár nappal később Córdobába, Argentína második legnagyobb városába látogattunk. Vendéglátónk kétségbeesetten mesélte, hogy már hónapok óta nem kapott fizetést az egyetemtől. Délután belecsöppentünk egy békés tüntetésbe: akkori szokás szerint fazekakat ütve tiltakoztak a bankbetétek befagyasztása ellen. Este aztán egy kerti partira voltunk hivatalosak, ahol tanárok, értelmiségiek meghatottan hallgatták a kubai forradalom egyik ikonjának számító Silvio Rodríguez zenéjét.
Ott és akkor nehezen lehetett volna bárkit is meggyőzni a piacgazdaság és a verseny előnyeiről. A valutatanács egy évtizede életben lévő rendszere – a peso és az amerikai dollár 1:1 arányú rögzítése, amely sikerrel fékezte meg a korábbi hiperinflációt – épp összeomlóban volt. Latin-Amerika második legnagyobb gazdasága akkor már negyedik éve küszködött recesszióval, miközben az állam folyamatosan a fizetésképtelenség határán táncolt. Az államadósság 1992 vége és 2001 vége között megduplázódott, és a GDP 62 százalékára nőtt. Eközben az összeomlástól tartó argentinok már több mint 100 milliárd dollárt menekítettek külföldre. 2001-ben a lakosság egyre erőteljesebben kezdte átváltani pesomegtakarításait dollárra: egyedül novemberben 19 milliárd dollárnyi összeget vontak ki a bankrendszerből.
2001. december 3-án a kormány drákói intézkedést hozott. A „corralito”, azaz „babajáróka” néven ismert intézkedés értelmében hetente mindössze 250 pesót lehetett felvenni a bankszámlákról, de a bankközi átutalásokat és a bankkártyás fizetést nem korlátozták. A dollárbetétekből csak akkor lehetett kivenni így pénzt, ha azokat előtte pesobetétekké alakították át. A külföldre történő átutalásokat gyakorlatilag betiltották.
A népharag december 20-án lemondásra kényszerítette Fernando de la Rúa elnököt, akinek helikopteren kellett távoznia a Casa Rosadából. Őt két hét alatt három államfő követte. 2001 utolsó napjaiban Argentína csődöt jelentett 95 milliárd dollárnyi külső tartozásának visszafizetésére. Eduardo Duhalde elnök azután megszüntette a dollár és a peso 1:1-es átváltását, és a hivatalos dollárárfolyamot 1,4 pesóban határozta meg. Emellett – az úgynevezett „pesificación” részeként – a dollárbetéteket kötelezően ezen az árfolyamon kellett átváltani, míg a hiteleket 1:1-hez, ami hatalmas veszteséget okozott a bankoknak. Később a betétesek átválthatták a betéteiket államkötvényre, de kevesen éltek a lehetőséggel. A peso ekkor már többé-kevésbé szabadon lebegett, és értékének 70 százalékát elvesztette, tehát a korábbi dollárbetétesek is jelentős vagyoncsökkenést szenvedtek el.
2002-ben a GDP 10,9 százalékkal zuhant, az infláció pedig 41 százalékra ugrott, bár az ottani statisztikai hivatal inflációs adatait rendre alulbecsültnek tartják. A hitelezés gyakorlatilag leállt, sok cég csődbe ment, perek ezrei okoztak elhúzódó jogi bizonytalanságot. A béreket befagyasztották, a lakosság negyede állástalanná vált, több mint fele pedig a szegénységi küszöb alá esett. Gyakoriakká váltak a bolti fosztogatások. A korábban népszerű külföldi importtermékek eladhatatlanná váltak. Kis adalék, hogy többen pelenkamosásból kezdték fenntartani magukat, mert az eldobható importpelenkák megfizethetetlenek voltak.
Tény, hogy a gyenge peso, a magas munkanélküliség miatt alacsonyan tartott bérek, valamint az árupiaci áremelkedés már 2003-tól gyors, 8 százalék feletti gazdasági növekedést tett lehetővé. Ezt fűtötte az építkezési láz is, amelyet az ingatlanszektorba menekített megtakarítások idéztek elő. Dollárban kifejezve azonban már korántsem volt ilyen rózsaszín a kép, hiszen az egy főre jutó GDP — a peso brutális értékvesztése miatt — még az erős fellendülés ellenére sem tudta elérni a visszesés előtti szintet (ld. ábránkat).
A külföldi hitelezők háromnegyedével 2005-ben sikerült kötvénycserében megállapodni, akik 30–45 százalékos árfolyamon váltották át követeléseiket. A költségvetési többletből és a növekvő devizatartalékból az argentin kormány 2006-ra a Nemzetközi Valutaalapnak is visszafizette a tartozását, amely a 2001-es csőd után csak 2003 őszén vette fel újra a kapcsolatot Buenos Airesszel. Argentína azonban azóta sem képes kilépni a nemzetközi tőkepiacra, csak Hugo Chávez Venezuelájára számíthat, amely 2005 óta közel 8 milliárd dollárnyi argentin államkötvényt vásárolt meg. Emellett becslések szerint évi 6 milliárd dollárnyi működő tőkétől esik el az ország a 2001-es csőd következményeként, és továbbra sem állt helyre a belső hitelpiac.
Magyarország helyzete természetesen sokban eltér Argentínáétól. Nálunk például szabadon lebeg a forint, a tőkemenekítés sem jellemző, és az Európai Unió tagjaként külső segítségre is jobban számíthatunk (bár ugyancsak húsba vágó feltételek mellett). A messze nem ennyire kedvező különbség azonban az, hogy exportpiacaink recessziója okán a valutánk esetleges értékvesztésének mi csak a negatív hatásait lennénk kénytelenek érezni. Az argentin példa felidézése ezzel együtt nem haszontalan: megmutatja, hogy szélsőséges esetben hova vezethet az, ha a kormány – épp a társadalmi feszültségekre hivatkozva – nem csökkenti időben az ország sebezhetőségét az eladósodás viszszafordításával.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.