Abban széles körű egyetértés van, hogy a mainál laposabb szervezetekre van szükség, legyen szó akár a vállalatokról, akár a közintézményekről. A számos hierarchiaszinttel rendelkező szervezeteknél megengedhetetlenül sok idő telik el egy-egy probléma felismerésétől a megoldásig, vagy egy-egy jó ötlet felbukkanásától az innováció megvalósításáig.
De hogyan történjen a szervezet „laposítása”? Meglehetősen elterjedt vélekedés, hogy a tudásgazdaságban nem lesz szükség középszintű menedzserekre, hiszen a szakértő tudásmunkások önállóan és kreatívan végzik a dolgukat – a középvezetők a bürokrácia eszközeivel és a hierarchia nyomasztó légkörével csak akadályozzák őket ebben, továbbá, hogy a felső vezetőknek nincs más teendőjük, mint a kreatív környezet és a hatékony eszközök biztosítása a szakértőknek.
Ezt a szemléletet erősíti az a tény is, hogy egy új front nyílt a szervezetekben dúló hatalmi háborúban: a szakértők és a menedzserek harca. A kétfajta „harcost” egészen más dilemmák foglalkoztatják. A szakértő legfőbb kérdése, hogy miképpen lehet szakmája legkiválóbb művelője. A menedzser viszont azon töpreng, hogyan tud közreműködni abban, hogy a munkatársak kompetenciáikat minél jobban hasznosítsák a szervezet érdekében.
A laposítástól azt is várjuk, hogy gyorsabban és eredményesen áramoljon a tudás a különböző szintek és egységek között, azaz hatékonyabb legyen a szervezeti tudásmegosztás. A tudásmegosztó stratégiák vonzóak az előrelátó felső vezetők számára, mivel azok fő elvárásaik teljesítését segítik: a szervezeti együttműködés fejlődését, az ügyfeleknek nyújtott érték növelését, a minőség javítását, a költségek csökkentését és az innováció gyorsítását. A frontvonalon dolgozó munkatársaknak is fontos, hiszen a tudásmegosztásban való részvételükkel értékesebbnek érzik magukat, és nemcsak közvetlen felettesüktől kérhetnek és kaphatnak támogatást a problémamegoldáshoz. A középvezetők viszont kevésbé lelkesek: fenyegetettséget éreznek a nem hierarchikus munkafolyamatokban.
A fenti okok miatt azt gondolhatnánk, hogy a laposítást a középvezetői réteg megszüntetésével célszerű megoldani. Életveszélyes elképzelés! Nélkülük nincs összeköttetés a tudásmunkások és a felső vezetők, az „ami van” és az „ami kellene, hogy legyen”, illetve a koncepciók és a napi gyakorlat között.
A középszintű menedzserek helyezkednek el a horizontális és a vertikális információáramlás találkozási pontjain. Hídként kell szolgálniuk a csúcson kialakított jövőképideálok és az üzleti tevékenység frontvonalában tapasztalható, gyakran kaotikus piaci valóság között. Ez jó hír az embereknek és jó hír a szervezeteknek.
A munkatársaknak azért jó, mert nem feltétlenül kényszerülnek választani a szakértői vagy menedzseri életpálya között. Sokan ugyanis azért nem vállalnak szívesen vezetői megbízást, mert félnek attól, hogy nem tudnak eleget foglalkozni a szakmai fejlődésükkel, és emiatt később nehéz helyzetbe kerülhetnek. Például egy munkahely-változtatásnál többet lehet elérni a nagyon speciális, naprakész tudás felmutatásával, mint egy öt-tíz éves vezetői tapasztalat felmutatásával. A szervezeteknek pedig azért jó, mert így újfajta karrierlehetőségeket tudnak legjobb munkatársaik számára felkínálni.
Mára egyre több cég menedzsmentje látja be, hogy kétfajta kulcsemberre van szüksége: a specialistákra és a tudásrendszerezőkre. Specialistát is nehéz találni, de tudásrendezőt majdnem lehetetlen, hiszen nekik a magas szintű szakmai ismereteken túl komoly általános és speciális szervezeti ismeretekkel és menedzsmentkészségekkel is rendelkezniük kell. Mindebből az következik, hogy a jövőben is szükség lesz a középvezetőkre, de alapvetően más kompetenciákkal kell rendelkezniük, mint a múltban: tudásrendezőkké kell válniuk.
A szerző főiskolai tanár, a KPMG-BME Akadémia társelnöke és ügyvezető igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.