Elsősorban Budapestnek kellene nagyon magába szállnia. Bár már jó néhány fejlesztési tervet láttam, kevés nagyberuházásnál halmozódott fel ennyi botorság, mint ennél. Főleg addig, amíg a főváros azt hitte, hogy politikai lobbizással minden számot – támogatási igényt – elfogadtathat az EU-val.
Ez a számítás nem vált be. Emiatt évekkel később használhatják a vonalat a budapestiek, ám ezt annak tudatában tehetik, hogy nekik van a „legdrágább” metrójuk a világon. A magyar főváros több okból is botrányos projektgazdának tűnt fel Brüsszelben.
És már most fizeti/fizethetjük ennek árát. Az előzetes információk szerint a négyes metró első szakaszának elszámolható költségeit 56 milliárd forinttal csökkentette az Európai Bizottság azzal, hogy a nagyprojekt 54 közbeszerzési eljárása közül 11-et kivont a támogatható körből. Ez 43 milliárd forint közösségi és 13 milliárd forint hazai fejlesztési forrás elvesztését jelenti Budapest számára.
A tanulságok levonásával tehát előrelátók is lehetünk. A főváros ugyanis a négyes metró további két szakaszára is szeretne európai uniós forrást kapni. Danuta Hübner, az unió regionális politikájáért felelős – időközben leköszönt – biztosa júniusi magyarországi látogatása idején éppen lapunknak nyilatkozva nem zárta ki ennek lehetőségét a második szakaszra, feltéve, hogy a kormány leteszi a megfelelően dokumentált anyagot az EU asztalára.
Most örülni kell annak is, hogy Brüsszelben már „határozatra kész” állapotban van több mint 700 millió euró. De hogy a következő szakasz már valóban sikertörténet legyen, ahhoz Budapestnek többet kell tennie.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.