A múlt századi nagy világválság időszakában például az erőltetett autópálya-építés volt jótékony hatású, részben, mert jelentős keresletet eredményezett, részben, mert a kínálati oldalon csak hosszú távú lehetőséget teremtett. Első ránézésre az analógia kézenfekvő, hiszen a megújuló energiaforrások egy fontos infrastrukturális ágazat, az energiaszektor részét képezik, azonban a hasonlóság ezzel többé-kevésbé ki is merült. A múlt század harmincas éveiben az autópálya-építés még nagy munkaerőigényt jelentett, de ma már – erősen gépesített volta miatt – az össz-keresletet csak szerény mértékben növeli. A megújuló energiaforrások bázisának erőteljesebb kiépítése a mostani technikai feltételek mellett a nemzetgazdasági átlagnál kisebb munkaerőigényt generál, keresleti és jövedelmi hatása is szerénynek mondható. Ráadásul, miután a megvalósításuk jóval kisebb időigényű, viszonylag gyorsan növelik például a villamos energia kínálatát – épp akkor, amikor a villamosenergia-igények látványosan csökkennek, a meglévő termelőkapacitások kihasználtsága pedig alacsony és csökkenő. Ha mindezekhez hozzávesszük, hogy a források fejlesztése és az így kapott energia jelentős állami támogatást kíván, akkor az egyes országok számára ez aligha kínál reális alternatívát a válságból történő mielőbbi kilábaláshoz.
Persze az egyes országok gazdasági és pénzügyi helyzete, valamint a megújuló energiaforrásokkal való ellátottsága nagyon különböző lehet. A kérdés igazából az, hogy Magyarország esetében ezek a fejlesztések valós és kívánatos alternatívákat jelentenek-e a válságkezeléshez. A válaszok keresésénél mindenekelőtt tisztázandó, hogy a magyar gazdaság jelenlegi helyzete mennyiben azonos, vagy mennyiben tér el másokétól. Az alapvető és minőségi eltérés abban van, hogy nálunk nemcsak a globális gazdasági válságból fakadó recesszió tombol, hanem egyidejűleg az utóbbi hat-hét évben folytatott felelőtlen, a gazdaság teherbíró képességével nem számoló gazdaságpolitika következményeként az államcsőd veszélye is fenyeget.
A gazdasági recesszió és a fizetésképtelenség egyidejű érvényesülése nemcsak a kedvezőtlen hatásokat erősíti fel más országokéhoz képest, hanem a kialakult helyzet kezelhetőségének mikéntjét is alapvetően megváltoztatja. A megújulók erőteljesebb fejlesztése nálunk egyértelműen növeli a költségvetési hiányt, valamint a GDP 80 százalékát meghaladó adósságállományt. Ennek ellensúlyozására a költségvetés kiadásait kellene nagymértékben visszafogni, ez esetben viszont nincs keresletbővülés és élénkítő hatás.
A legfontosabb ellenérv a megújuló energiaforrások erőltetett fejlesztésével szemben mégsem csak az adósságállomány nagysága és a költségvetés nyomasztó hiánya, hanem hogy a fejlesztések – miután nálunk nincsenek ilyen termelési kapacitások – döntően és meghatározóan az importot növelnék, és más országok növekedési, foglalkoztatási és jövedelmi pozícióját javítanák. Az ilyen projektek hazai munkaerőigénye nagyon szerény, mind a beruházásoknál, mind a működtetésnél.
Kissé sarkosan fogalmazva, az adott helyzetben a megújuló energiaforrások fejlesztése drasztikusan rontaná a költségvetés helyzetét és a hitelezési feltételeket, növelné az importot, miközben a kívánatos nemzetgazdasági szintű keresletet csak nagyon vérszegényen táplálná. A következtetés pedig eléggé lehangoló: nem zárható ki, hogy a válság előtt kiegyensúlyozottan fejlődő gazdaságokban a megújuló energiaforrások felfuttatása az élénkítést segítheti, de a gazdasági recesszió és a pénzügyi krízis kutyaszorítójában vergődő Magyarországon ugyanez még az eddigieknél is súlyosabb kihívásokat jelentene.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.