Fábri György Menedzserprofesszorok című írásában (VG, 2009. augusztus 14.) – egyebek mellett – felveti a kérdést, hogy az egyetemek vezetői mennyire legyenek professzorok, és mennyire menedzserek. A szerző gondolatainak nagy részével egyetértek, ugyanakkor nem osztom arra vonatkozó véleményét, hogy az egyetemek vezetésében muszáj a „professzori habitusnak meghatározónak maradnia”, illetve hogy a menedzsmentkészségek könnyen tanulható ismereteket és megoldásokat jelentenek, hiszen „a mai tudományos világban egy sikeres kutató-oktató karrierútján olyan projektvezetési feladatoknak és nemzetközi szintű elvárásoknak kell megfelelnie, amelyek bőven egyenértékűek MBA-kurzusokkal is”. Mitől lenne egy kiváló tudósból, nagyszerű profeszszorból – függetlenül a szakterületétől – egyik napról a másikra akár csak egy középszerű menedzser?
A menedzseri kompetenciák elsajátítása – a népszerű hiedelmek ellenére – egyáltalán nem könnyű és nem rövid folyamat. A menedzsment egy szakma, amely több tudományágból táplálkozik. Mint minden szakmára, a menedzsmentre is jellemző – többek között –, hogy egy elfogadott, de állandóan fejlődő tudáskészlettel bír, valamint olyan rendszerben működik, amely tanúsítja, hogy az egyén elsajátította ezt a tudást, mielőtt praktizálni kezd. (Egy orvos, egy mérnők, egy köztisztviselő – vagy éppen polémiánk tárgya, egy professzor – esetében természetesnek tartjuk, hogy több év alatt teljesíthető többlépcsős megmérettetésnek kell megfelelni a praktizálásra vágyóknak. Nincs ez másképp a menedzsmenttel sem.)
Fontos tudni azt is, hogy a kutató-oktató felé való elvárások gyökeresen mások, mint egy nagy szervezet menedzserével, vezetőjével szembeni követelmények. Bár a kutató-oktatónak is kell menedzselnie a saját projektjeit, alapvetően egyedül teszi ezt, esetleg egy szűk csapattal dolgozik, és célja, hogy megteremtse egy jól körülhatárolt kutatás-fejlesztés anyagi feltételeit, és minél jobban gyarapítsa az egyéni tudományos előrejutásához szükséges mutatókat, fokozatokat és címeket. Egy intézmény – legyen az egy gazdasági szervezet vagy egy egyetem – vezetőjének munkája azonban ennél jóval öszszetettebb.
Ami az MBA-val való egyenértékűséget illeti: szerintem semmiképpen nem mondható el, hogy az MBA-programok egy néhány hónapos gyorstalpalót testesítenének meg. Ráadásul egy jó MBA-diploma a menedzseri életpályán való előrejutásnak fontos, de csak egyik lépcsőfoka. A legkiválóbb vállalatok emellett nagyon komoly vezetőfejlesztő rendszereket működtetnek, amelyekben a menedzserek munkájuk mellett hosszú évekig „tanulnak”.
Mint ahogy Fábri György is írja, mára több egyetem a nemzetközi versenyben helytálló, évi harminc-negyven milliárd forint költségvetésű „nagyüzemmé” vált. Nem reális elvárni a kitűnő professzoroktól, hogy megfelelő felkészítés, gyakorlat, tapasztalat hiányában legyenek ilyen hatalmas és összetett szervezetek csúcsmenedzserei. A problémát bonyolítja, hogy a rektorokat egy viszonylag rövid időre a társaik választják. Tisztelet azoknak a kivételes embereknek, akik egy ilyen helyzetben képesek elkerülni a hamis kompromisszumokat, és hajlandók meghozni a saját egyetemük érdekében népszerűtlen döntéseket!
Azzal egyetértek, hogy egy „klasszikus” menedzser teljesen alkalmatlan egy felsőoktatási intézmény vezetésére. Ezért azt gondolom, nem az a kérdés, hogy az egyetemek vezetői menedzserek VAGY kiváló professzorok legyenek. Az igazi kérdés: mit kell tenni azért, hogy az egyetemi, főiskolai vezetők egyszerre legyenek elismert professzorok ÉS kitűnő menedzserek. Ha erre a kérdésre nem találjuk meg a válaszokat, és néhány éven belül nem érünk el jelentős eredményeket, akkor Magyarország nem lesz versenyképes a globalizált világ egyetemi piacán, de még az európai felsőoktatási térben sem.
A szerző főiskolai tanár, a KPMG-BME Akadémia társelnöke és ügyvezető igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.