Finoman szólva elgondolkoztató összehasonlítani az osztrák és a magyar vasút elmúlt évekbeli történetét annak a hírnek kapcsán, hogy hamarosan újabb, nyereséges üzlettől eshet el a még állami kézben maradt MÁV-Trakció. A tavaly óta osztrák tulajdonban lévő MÁV Cargo ugyanis a napokban a vontatásra is engedélyt kapott, így fokozatosan saját mozdonyokkal és mozdonyvezetőkkel váltja majd fel azt a szolgáltatást, amelyet eddig az erre szakosodott MÁV-leánytól vásárolt.
A magyar stratégia – ha lehet ezt stratégiának nevezni – nagyjából úgy nézett ki, hogy a rendkívül pazarlóan működő MÁV folyó veszteségeit a nyereséges árufuvarozási üzletág eladásából befolyó egyszeri bevételből pótolják. A 2008-ban kapott 102,5 milliárd forint nagy része a felhalmozott adósság törlesztésére ment el. A számtalan megbukott átalakítási terv után most épp újabb készül, új vezetőkkel, miközben a szakszervezetek ismét sztrájkkal fenyegetőznek – többek között épp a MÁV Cargo eladási árából szeretnének részesedni. Az idő rövidsége és a politikai érdekek dzsungele miatt pedig legalábbis kétséges, hogy a társaság racionalizálása ezúttal sikerrel járhat.
Az ugyancsak állami kézben lévő osztrák vasúti holding más utat választott. Elfogadható nyereség mellett milliárdokat költ beruházásra, fejlesztésre – és külföldi terjeszkedésre. A MÁV Cargo átvétele is átgondolt, hosszú távra szóló döntés volt a részükről. A hírek szerint azért is szeretnének most saját vontatókapacitást kiépíteni, mert – részben az itteni szakszervezetek által kivívott kedvezmények miatt – a magyar partner szolgáltatásának ár-érték arányával nem voltak elégedettek.
Nem nehéz eldönteni, melyik stratégia felel meg jobban a saját nemzeti érdekeknek: a máról holnapra élés, vagy a szisztematikus építkezés. Érdemes lenne mindenkinek még egyszer elolvasni Ezópus idevágó meséjét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.