Ünnepelni még sincs okunk. Kemény idők járnak a magyar médiapiacon. A jogosultságunk tavaly szeptemberi megszerzését követő napokban kirobbanó világméretű pénzügyi válság nyomán a gazdasági visszaesés drámaian érintette a hitelezést és a hirdetési piacot. 2008 áprilisa – amikor az Antenna Hungária (AH) és versenytársai benyújtották ajánlatukat, és a digitális platformon jelentős beruházásokat vállaltak – és 2009 tavasza között a magyar GDP-növekedési előrejelzéseket +3,5 százalékról –6,5 százalékra módosították, a forint 30 százalékot vesztett az értékéből, a hitelpiac gyakorlatilag leállt, a televíziós hirdetési piac pedig 16 százalékkal zsugorodott, míg addig évente 5 százalékkal nőtt. Akkor még számos médiacég új tévéműsorok bevezetését tervezte Magyarországon, de a jelenlegi körülmények között a meglévő és a lehetséges új műsorszolgáltatók portfóliónövelési lehetőségei beszűkültek. Legfőképpen a szabadon fogható műsorszolgáltatók gondolják újra stratégiájukat, ráadásul jelenleg új ingyenes műsorok (amelyek a MinDig TV alapjai lehetnének) bevezetése lehetetlen feladatnak tűnik.
Az Antenna Hungária összességében 25 milliárd forintot fektet be a digitális platformokba. A digitális hálózat lakossági lefedettségének 88 százalékra történő bővítése folyamatban van, a kiépítés pedig csak a lehető legkisebb kényelmetlenséget okozta a műsorszolgáltatóknak és a nézőknek. December 1-jétől az országos kereskedelmi csatornák digitális lefedettsége nagyobb lesz, mint a mostani analóg, a digitális hálózat pedig a legkorszerűbb technológiát vonultatja fel (MPEG 4 tömörítés, HD-adások, nyelvválasztási funkció).
Meggyőződésem, hogy a pénzügyi válság okozta csapdahelyzetből a kivezető utat nem a digitalizáció késleltetésével, hanem éppenséggel a folyamat gyorsításával érhetjük el. Magyarországnak ugyanis alapvető érdeke, hogy ne nőjön a digitális szakadék a nyugat-európai vagy a szomszédos országokkal szemben, hiszen az ebből fakadó versenyhátrány árát később fizetnénk meg.
Ez a néző érdeke is, mivel – az analóg lekapcsolást követően – a digitális földfelszíni adás lesz az egyedüli lehetőség az előfizetési díj nélküli tévézésre. A nézők előfizetési díj nélkül, kiváló, sőt akár HD-minőségben juthatnak hozzá a kedvenc csatornáikhoz, alapvető információkhoz és szórakozási lehetőségekhez, és a szükséges készülékek (digitális vevődekóder vagy integrált dekóderrel rendelkező televíziókészülék) árai is folyamatosan csökkennek. Javaslom, hogy ne feledkezzünk meg arról a közel kétmillió magyar állampolgárról, akik nem fizetnek elő (vagy nem fizethetnek elő) kábeles vagy műholdas szolgáltatásokra. Végzetes hiba, ha a döntéshozók figyelmen kívül hagyják ezen állampolgárok információ-hozzáféréshez fűződő alapvető jogát, de az is hiba, ha a műsorszolgáltatók lebecsülik e kétmillió ember vásárlóerejét.
A digitális földfelszíni platform penetrációjának gyors növelése a csökkenő bevételektől szenvedő műsorszolgáltatóknak is érdeke. Ennek megvalósítása kedvezőbb piaci lehetőségeket és üzleti tervezést tesz lehetővé a digitális földfelszíni platformon szereplő műsorszolgáltatók számára, valamint biztosítja az előfizetéses szolgáltatásokat nyújtó társaságok időnként változó stratégiáival szembeni függetlenségüket is.
A digitális földfelszíni műsorterjesztés sikeres és gyors elerjedése mindenki – a nézők, műsorszolgáltatók, hatóságok és döntéshozók – számára előnyökkel jár, ennek érdekében az Antenna Hungária az érdekeltek szoros együttműködését és közös erőfeszítéseit szorgalmazza.
A szerző az Antenna Hungária vezérigazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.