Ma van az önkormányzatok napja, amelyen a szaktárca nemzetközi konferenciát szervez a jó helyi kormányzással kapcsolatos stratégiáról. S ugyancsak ma egyeztetnek az önkormányzati érdekszövetségek a jövő évi büdzséről. Elvileg tehát minden feltétel adott, hogy ezen a napon méltó módon foglalkozzanak a településekkel, megyékkel, lesz ünnepség és munka.
Csak móka és kacagás nem.
A helyzetet – de az abszurditását is – jól jelzi, hogy az a hír járja, az érdekszövetség több vezetője durcából nem hajlandó elmenni a minisztérium rendezvényére, hétfőn a Fidesz meghatározó önkormányzati politikusai arra szólították fel a polgármestereket, a képviselőket és az alkalmazottakat, hogy október 10-én a képviselői padsorokból vonuljanak az utcára tüntetni „az elmúlt húsz év legveszélyesebb költségvetése” ellen, s ezzel csaknem egy időben Szabó Zoltán szocialista parlamenti képviselő is felébredt, s arról tájékoztatta a sajtót, hogy Kósa Lajos debreceni polgármester ez év január 9–11. között nem rendelt el szmogriadót, pedig a levegő szennyezettsége a városban meghaladta az egészségügyi határértéket.
Ezektől a kissé megmosolyogtató akcióktól is függetlenül tény: a rendszerváltás óta talán sohasem éleződött ki ennyire a kormány és az önkormányzatok közötti viszony, mint most. Ennek pedig a jövő évi költségvetési javaslat az oka, hiszen az biztos, hogy az ágazat komoly sérelmet szenved a megszorítások miatt.
Ám az elvonás mértéke korántsem mindegy, hiszen ebből meg lehetne ítélni, mennyire jogos a települések, megyék felháborodása. Csakhogy annak ellenére sem egyszerű a helyzet, hogy elvileg két számot kellene összehasonlítani, az idei és a jövő évi előirányzatot. Eszerint az állami támogatás – beleértve az szja átengedett részét – az idén 1290 milliárd forint, jövőre pedig a tervek szerint 1127 milliárd lesz. Ez papíron 163 milliárdos csökkenést jelent. Ám a szaktárca állítja, ennél jóval kisebb a megszorítás, hiszen korrigálni kell a bázist azért, mert például alacsonyabbak lettek a járulékok, megszűnt a tételes eho, csökkent az iskolások létszáma, átkerültek feladatok más tárcákhoz. Így a bázis 1200 milliárdra tehető, az elvonás eszerint „csupán” 73 milliárdra tehető. De amint elhangzik a minisztériumi érvelés, jön az önkormányzatok egyik kontrája, miszerint lehet, hogy kevesebb a gyerek, s így alacsonyabb normatíva jár, ám a pedagógust akkor is meg kell fizetni, a tantermet akkor is be kell fűteni, ha 24 helyett 21 gyerek jár az iskolába. De persze megy a vita arról is, hogy az állami normatíva a tényleges feladatellátás hány százalékát fedezi, s ennél csak az a szórakoztatóbb, amikor azon megy a disputa, valójában mennyi kötelezettséget testáltak rá a településekre, megyékre.
A mostani kaotikus állapotnak persze az az elsődleges oka, hogy hiába próbálták meg a nagypolitika szereplői szakmai alapon megoldani az önkormányzatok alapvető gondjait, kudarcba fulladt a próbálkozás, maradtak a kőkemény politikai szempontok. Még Lamperth Mónika miniszteri regnálása alatt, 2006 végén megalakult a Kormány–Önkormányzatok Egyeztető Fóruma azzal a szándékkal, hogy folyamatossá tegye a párbeszédet a két fél között, s közösen dolgozzanak az aktuális és a távlati ügyeken, beleértve akár az önkormányzati reformot is. Több-kevesebb rendszerességgel össze is ült a testület, s ezeken az eseményeken volt is előrelépés, meg nem is. Már az is sikernek számít, hogy a legtöbbször nem estek egymás torkának a felek, sőt, kisebb jelentőségű – főleg ágazati jellegű – ügyekben képesek voltak megállapodni.
Ám az igazán jelentős megállapodások elmaradtak. Már senki sem reménykedik abban, hogy a mostani ciklusban lesz még átfogó önkormányzati reform, beleértve a középszint rendezését – megye kontra régió –, valószínűleg a városatyák létszáma sem csökken, holott ezt mindenki kívánatosnak tartaná, s a számos probléma forrását jelentő kétszintű fővárosi önkormányzati modell sem változik meg.
S ami az akut probléma: vajmi kevés esély van a finanszírozási szisztéma mostani átalakítására. Az persze eredmény, hogy az oktatás, a szociális ellátások területén már kevesebb a feladatuk a településeknek, megyéknek, s a minisztérium hajlandóságot mutat arra is, hogy az építésügyi és tűzvédelmi hatósági munkák a jövő évtől ne az önkormányzatok büdzséjét terheljék. Ezek is fontos lépések, hiszen milliárdos könynyebbséget jelent az önkormányzatok számára, de végleges és megnyugtató megoldást egyáltalán nem.
S hogy mi jelentene végleges, megnyugtató megoldást? Ha az alapokig lebontanák az egész struktúrát, s mielőbb újraépítenék. Szakértői anyagok, elképzelések születtek már erre vonatkozóan, az elméleti háttér tehát adott. Csakhogy ez többéves folyamat lenne, s kétharmados törvények módosítását igényli. S persze az ideális az lenne, ha nem azért születnének meg ezek a jogszabályok, mert valamely politikai oldal hatalmas többségbe kerül a parlamentben – mert akkor kizárólag az ő ízlése érvényesülne –, hanem ha konszenzussal alakítanák át gyökeresen a rendszert. Ám ez ebből a távlatból meglehetősen illuzórikusnak tűnik, s egyébként is a jövő zenéje.
S hogy mi lesz addig? Az önkormányzatok abban bíznak, hogy parlamenti képviselői indítványokkal sikerül majd módosítani a büdzséről szóló javaslatot. Ebben persze várhatóan az ellenzékiek jeleskednek, de minden bizonnyal a kormánypártiak is aktivizálják magukat. Hiszen kellemes dolog az Országházban ücsörögni, de hétvégenként haza kell menniük, s kínos kérdésekre kell válaszolni, ha nem lesz elég pénz az iskolákra, utakra, közvilágításra. Másfelől sok szocialista politikus – az MSZP várható veresége miatt – egyetlen mentsvára, hogy helyi politikusként, polgármesterként, képviselőként „merüljön alá” és várja ki a számára jobb politikai széljárást.
Oszkó Péter pénzügyminiszterre borzasztó nehéz idők várnak...
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.