BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Versenyfutás válságban

2009.09.02., szerda 00:00

Honesta mors turpi vita potior, vagyis jobb a tisztes halál, mint a becstelen élet – Tacitus mondását idézte búcsúlevelében egy öngyilkosságot elkövető amerikai cégvezető, akinek vállalata tavaly év végén csődölt be. Szerencsére a régiónkban nem követték sokan a példáját, de az biztos, hogy az elmúlt egy év sok változást hozott a világ és Európa üzleti térképén: neves vállalatok „dőltek be”, stabilnak hitt munkahelyek szűntek meg.

Kellenek hát a jó hírek, s Kelet-Közép-Európa 500 legnagyobb vállalatának a rangsora tartogat ilyeneket. A tavalyelőtti toplistához képest szinte megduplázódott (40-ről 72-re nőtt) 2008-ban a magyar cégek száma. A manager magazin friss számából az is kiderül, hogy a Mol például több mint nyolcvan százalékkal növelte árbevételét 2007-ről 2008-ra, az Audi is közel negyedével gyarapította azt. A magyarok sikere elismerésre méltó: a 161 lengyel és a 80 cseh vállalatszám után a harmadik helyen állunk a régióban.

Az idei lista is mutat változásokat, hiszen csökkent a cseh, román, szlovák topcégek száma. Ám a jövő évi rangsor még több „helycserét” tartalmaz majd, láthatóvá téve az üzleti élet markáns átalakulását a világválság nyomán. Győz, aki erős, sőt, a legerősebb. Van pénze, rugalmasan alakítható stratégiája, „rejtett” erőforrásai, valamint olyan piac- és konkurenciaismerettel rendelkezik, hogy képes felvásárolni a haldokló, de túlélésre érdemes vállalatokat.

Hogy mennyi cég menthető így meg, vagy mennyi képes önerőből túlélni, nem tudni. Az viszont biztos, hogy sokszor a nagyok túlélési képességétől függ a kis- és középvállalatok léte is; azon cégeké, amelyek tízből hét alkalmazottat foglalkoztatnak itthon. Azért érdemes tehát szurkolnunk, hogy a 2010-es listán még több magyar vállalat szerepeljen.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.