Ezeknél az ügyeknél sokkal nagyobb problémák feszítik évről évre a szektort. Ilyen a szőlőterületek folyamatos csökkenése, a szőlőtermesztési biztonság szinte teljes elvesztése, az importborok piaci térnyerése és folytathatnánk a sort. De vizsgáljuk meg a félig tele poharat is! Egyre nagyobb elismertségnek örvendenek a hazai borok külföldön, ez köszönhető a technológiai fejlődésnek és a több év(tized)es elmaradással tavaly elindult közösségi bormarketing-tevékenységnek is. Az, hogy utóbbi végre elindult, örvendetes hír. Hogy milyen formában, az már kevésbé. A rendelkezésre álló források pedig nemhogy a világ megváltásához nem elegendők, de még kisebb földrészekéhez sem. A rendszer inkább hasonlít egy kiöregedett cirkuszi oroszlánhoz – amelyet még biztos, ami biztos, meg is kötöznek –, mint egy sikerre és elismerésre éhes fenevadhoz. És itt nem elsősorban a rendszerbe beágyazott szervezetekre, hanem a felesleges bonyolultságára gondolok. A döntéshozatali mechanizmus felesleges lassítására, a bürokrácia végletekig történő kiteljesítésére, és sorolhatnám még a sok apró mozzanatot, amely összességében már szinte kezelhetetlenné teszi a rendszert.
Ezeket a gondolatokat úgy írom le, hogy közel tíz éve foglalkozom közösségi bormarketinggel a Soproni borvidéken. Sok-sok pályázati és támogatási rendszert láttam, tapasztaltam ez idő alatt, de sajnos ez a rendszer is a klasszikus magyar iskolát követte. Pedig amikor szóba került egyáltalán, hogy végre megszületik a MAGYAR KÖZÖSSÉGI AGRÁRMARKETING, és ebben a szőlész-borász szakma is kiemelt szerepet kap, akkor – talán a velem született bizalom és naivság miatt – még hittem benne, hogy egy rugalmas, hatékony rendszer áll fel. Hiszen nem kellett volna szinte semmi újat kitalálni, csak a világban működő példákból meríteni.
Sajnos azonban már az alapoknál kezdődtek a gondok, hiszen a közösségi szervezet alapítása sem volt hétköznapi eset, a tulajdonosi kör (a mai napig nem látok benne logikát) „kiválasztása” sem volt hétköznapi. Ezek után következett a harc, hogy az állam mégis megtarthassa a kontrollját a rendszer felett, mert ez Magyarország. És ebben a csatában sajnos a hivatali gépezet nyert. Az indoklás pedig a klasszikus: az EU csak így engedi (ez a hivatkozás a mai napig a kedvenc mondata a magyar közigazgatásnak, szinte minden téren). Azóta tudjuk, hogy ez nem teljesen igaz, de hát ki tudta akkor még, hogy ilyen területeken mit enged s mit nem az unió. Majd következett a szakmai vita, és itt már a „szakma” is kezdett egymásnak esni, sajnos. Óriási viták az elosztási rendszerről, a megvalósítás módjáról és szinte minden apró momentumról. Hiszen globálisan nem nagy pénzekről beszélünk, de hazai viszonylatban már jelentős összegről (még mindig nem akkoráról, mint egy vezető hazai sörmárka éves marketing-költségvetése).
Ezzel együtt véleményem szerint a pohár még mindig félig tele van, hiszen a rendszer mégis elindult. Egyre nagyobb aktivitással találkozunk mind hazai, mind nemzetközi téren. Öröm látni, hogy Európa több országában elkezdtek beszélni a magyar borról, hogy itthon egyre több kampány indul, ami folyamatosan generálja a további ötleteket. Elindult valami! Természetesen az út még nagyon hosszú, és talán nem is a legsimább, de apró lépésekkel messzire lehet jutni, ehhez kitartás, folytonosság és következetesség kell. Nem szabad folyamatosan újratervezni, de természetesen alkalmazkodni kell a világhoz. És ha még a termelők is belátják, hogy nem varázsszerről van szó, amely minden problémát megold egyszerre, hanem egy mankóról, amelyre lehet támaszkodni (de azért járnia mindenkinek saját magának kell), akkor elérhetjük a célunkat.
A szerző a Bormarketing Műhely Nonprofit Kft. ügyvezetője
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.