A közlekedési minisztérium által nyilvánosságra hozott jövő évi közösségi közlekedési megrendelés alapján sajnos világossá vált, hogy a reform máris felpuhult, és a jól hangzó jelszavak mögött ismét nincs valós tartalom. Ha takarékosabb közösségi közlekedés volt a cél, akkor azt a megjelent menetrenddel nem sikerült elérni, mert a változtatások csak a pazarlást konzerválják. Néhány mellékvonal bezárása ugyan látványos eredménynek tűnhet, azonban tudni kell, hogy ezeknek a vonalaknak nemcsak a közlekedésben betöltött szerepe csekély, hanem a teljes MÁV-szervezethez viszonyított költség- és bevételi oldala is. Mindeközben a sokkal lényegesebb fővonalakról alig esik szó.
A reformlépéseket rögzítő jú-liusi kormányhatározat még – helyesen – úgy fogalmaz, hogy az indokolatlan párhuzamosságokat meg kell szüntetni, a közösségi közlekedési ágak együttműködését, a csatlakozásokat javítani kell. Azonban a közzétett „gumiszabályok” alapján hosszas vita indulhatna minden egyes járat párhuzamosságáról. A fentiek mellett a tárca honlapján ráadásul az is olvasható, hogy törekedni kell a közvetlen buszos eljutási lehetőségek számának bővítésére, az átszállások számának csökkentésére. Egyszer tehát a csatlakozó járatokat, másszor a közvetlen eljutást tűzik ki célul, így nem is csoda, hogy a végeredmény, azaz a jövő évi menetrend is ellentmondásos lett. A megrendelés nyomán továbbra is párhuzamosan közlekedik egymással szinte minden olyan autóbusz és vonat, amely ma is így üzemel, sőt, számos útvonalon új buszjáratokat állítanának be.
Többször elhangzott, hogy a fővonalakon ütemes menetrend lesz, és átlagosan 10 perccel csökken a menetidő. Sajnos a vasúti fővonalakon sem ütemes menetrend nem lesz a tervezet szerint, sem a menetidő nem fog csökkenni ilyen mértékben. Az irányelvekhez képest több fővonalon is hiányoznak járatok az ütemes menetrend rendszeréből. Két megyeszékhely felé lesz gyorsabb eljutás: Szekszárdra és Zalaegerszegre – furcsa egybeesés, hogy mindkét irányban növelik a közvetlen buszjáratok számát, tehát fokozzák a párhuzamosságot.
A buszos kínálat bővítése várhatóan ront a vasút gazdaságosságán. Ennek legfőbb oka az, hogy a vasúti pálya, a járművek fenntartási, üzemeltetési költségei nem csökkennek azáltal, hogy néhány utas átül buszra. A vasúton a fix költségek aránya olyan magas, hogy vagy jól érdemes egy vonalat üzemeltetni és kialakítani hozzá a ráhordó buszos rendszereket, hogy maximális bevételt hozzon, vagy teljesen be kell zárni. Erről azonban a főbb vonalak esetében sincs szó, pedig a köztes megoldások súlyos pazarláshoz vezetnek. További furcsaság, hogy a kormány azt vállalta, még az idén meghosszabbítja az autóbuszos helyközi közszolgáltatási szerződéseket 2016-ig, tehát hosszú távon gondolkodik a most beinduló új párhuzamosságokban. A bő választék lehet jó az egyénnek, de ha összességében olcsóbb rendszer a cél, akkor valamelyik ágazatot mindenképpen választanunk kell. Azt be lehet bizonyítani, hogy egyes autóbuszjáratok önmagukban nyereségesek – de a közösségi közlekedési rendszer egészére már más a helyzet.
Miért nem természetes az, hogy a buszjáratok a vasúti csomópontokra hordjanak rá? A válasz az egyes Volán vállalatok számára előírt nullszaldós üzleti tervben van. Hiába lenne az ország számára optimális, ha a Volán vállalatoknak lehetne egy-egy kisebb veszteség (nagyobb állami hozzájárulás), miközben ennek a többszörösével lehetne a MÁV veszteségét csökkenteni – ezt nem engedélyezik a Volán vállalatok számára. Így azok arra vannak kényszerítve, hogy bármilyen áron (akár vasúti) utasokat szerezzenek, nem törődve a nemzetgazdaságossági eredménnyel.
Olcsóbb és jobb közösségi közlekedést egy komplex, integrált, egymásra épülő, egységes tarifarendszerben működő és nem egymással versengő ágazatokkal lehet elérni. Ha a rendszer egyes elemeit versenyeztetjük, az éppolyan hatékonyságnövelés, mintha a jobb és a bal lábunkat versenyeztetnénk gyalogláskor. A versenyről azonban nem kell lemondani. Egy közösségi közlekedési rendszerben úgy lehet jól versenyeztetni, ha egyes hálózati elemeket vagy egész részrendszereket hirdet meg az állam. A vasúti vonalak esetében ez a fajta verseny jelentősen növelheti a hatékonyságot, így a mai magyar vasút fő problémáját tudná orvosolni. Különösen akkor javulhat a vasút versenyképessége, ha a győztes cég a pálya kezelésének a jogát is megkapja, és egyszerűsített üzemvitelt vezethet be.
Egy integrált rendszerben a buszok a vasúti törzshálózat kiegészítő, ráhordó elemeként ideálisak. Fontos azonban még egyszer leszögezni: ha egy viszonylaton az egyeztetések során a busz kerül előtérbe, ott a vasutat nem gazdaságos fenntartani. Tehát kétség nem fér hozzá, hogy létezhet olyan átfogó közösségi közlekedési koncepció, amelynek eredményeképpen egyes vasútvonalakon megszűnik a közlekedés, és mégis mindenkinek jobb lesz. Egy ilyen rendszer költségnövekedés nélkül növelné a közösségi közlekedés önfinanszírozó képességét, és csak egy átgondolt koncepció kellene hozzá. A baj az, hogy ez a koncepció még mindig nem született meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.