Élet-halál kérdése volt Magyarország számára 1982-ben, hogy a Nemzetközi Valutaalap tagjává váljon
Egy szép reggel megcsörrent a telefonom, maga a miniszter, Veres Péter kéretett magához. Már önmagában is rendkívüli volt, hogy egyszerű osztályvezetőként, minden előzmény és témamegjelölés nélkül raportra kellett menni a miniszterhez. A rövid beszélgetés során közölte velem, hogy a magyar politikai vezetés döntést hozott az IMF-hez való azonnali csatlakozásról, és a csatlakozási tárgyalásokon részt vevő magyar delegációban kell a külkereskedelmi tárcát képviselnem. A bejelentés meglepett, bár a minisztériumban hetek óta köztudott volt, hogy a nemzetközi fizetési pozícióink ingatagok, és egy speciális különbizottság éjjel-nappal ülésezett a konvertibilis importengedélyek rangsorolásáról és a behozatalnak a gazdasági túléléshez szükséges minimumra való leszorításáról.
Ezt követően pár órával már a Nemzeti Bankba hívattak, ahol Bakó Ede ügyvezető igazgató vezetésével összegyűlt a tárgyalócsapat. Két nap múlva volt esedékes az IMF tárgyaló delegációjának látogatása Budapesten, s addig össze kellett állítanunk a magyar csatlakozáshoz szükséges országmemorandumot. Én a külgazdasági fejezet felelőse lettem.
A magyar tárgyalókat ezt követően Marjai József miniszterelnök-helyettes fogadta, aki elmondta: a mielőbbi magyar csatlakozás élet-halál kérdés, mert enélkül az ország napokon belül nemzetközi fizetésképtelenségbe fut bele.
A tárgyalásokra romantikus körülmények között került sor a Magyar Nemzeti Bank visegrádi vendégházában: a plenáris ülések a jól fűtött földszinti helyiségekben zajlottak, a szaktémák megbeszélésére azonban az emeleti vendégszobák szolgáltak, ahol a fűtés gyéren működött, úgyhogy mind a magyar, mind az IMF-szakértők a külgazdasági megbeszéléseket pokrócokba burkolózva folytatták.
Az igazi kihívást a KGST-országokkal való külgazdasági kapcsolataink, a szervezeten belüli kereskedelem speciális módszerei jelentették. A KGST-n belüli külkereskedelmi rendszert sem egészében, sem technikai részleteiben nem ismerték, így a tárgyalások 90 százalékát ezek tisztázása képezte.
Néha komoly államközi tárgyalás helyett egy Grimm-tündérmese elbeszélőjének éreztem magam, amikor ismertettem a kétoldalú KGST-tárgyalások módszereit, hogyan folyik az abszolút keménynek számító energiahordozók, mezőgazdasági termékek, élelmiszerek forgalmának kétoldalú kiegyensúlyozása, hogy miért számítanak a beruházási javak, berendezések, gépek a legpuhább cikkeknek. Az IMF-szakértők őszinte csodálattal és enyhe szakmai borzongással hallgatták a szomorú valót tükröző szakmai történeteket. Valamit ők is hallottak egyetemi gazdaságtörténeti tanulmányaik alatt a II. világháború előtt világszerte dúló bilaterális klíringrendszerről, de hogy ezt most élő valójában, működő rendszerként megtapasztalhatták, a megrendülés részükről őszinte és egyértelmű volt.
Egy ponton azonban még a legnagyobb erőlködéssel sem tudták követni az előadásomat, és ez a pont a transzferábilis rubel kérdésköre volt. Azt még viszonylagos vonakodás után elfogadták, hogy ez a KGST-s csodavaluta – nevével ellentétben – minden, csak nem transzferábilis, miután kizárólag a kétoldalú elszámolásokban használható fel. A megértési csőd akkor következett be, amikor Péterfalvi Pál MNB-s kollégámmal e pénz tényleges funkcióit igyekezünk bemutatni. Egy normális piacgazdasági viszonyokhoz szokott halandó szakértő számára teljesen evidens, hogy a kereskedelmi tranzakció végcélja: az üzlet nyomán készpénzhez jussunk, hiszen az általános egyenértékes és mindenre felhasználható. Az IMF-szakértők befogadóképességét az azonban már meghaladta, hogy a furcsa KGST-logikát megértsék, azaz a KGST-kereskedelem viszonyai között a lehető legnagyobb szerencsétlenség, hogy ha a külkereskedelmi tranzakciók eredményeképpen egy KGST-ország transzferábilis rubelköveteléseket halmoz fel. Ez egy mindenképpen elkerülendő katasztrófahelyzet, a nemzeti jövedelem megfelelő részének ablakon való kidobása. Hoszszas magyarázatok után a szakértők reszkető kézzel, némi vonakodással a fent említett tényhelyzetet azért leírták.
Ezen a nehéz ponton túlesve a memorandum szövegezését már gyorsan és problémamentesen lefolytattuk, és ez beépült az országról szóló memorandum egészébe. Amikor ezt a tárgyalást folytattuk, arra még nem is gondoltunk, hogy az IMF-csatlakozással legalább két évre új feladatot sikerült magunknak teremteni, ezt követően ugyanis minden, nemzetközi gazdasági kérdéssel foglalkozó KGST-fórumon a szovjet delegáció előterjesztett egy standard szöveget, amely arról szólt, hogy az IMF egy reakciós, a nemzetközi imperializmus effektív irányítása alatt működő, a fejlődő országok kizsákmányolását célzó szervezet. A magyar delegáció minden fórumon elhatárolódott ettől a nyilatkozattól, az ontológiai istenérv sajátos változatát használva. A középkorban közismerten Isten létezése mellett a teológusok azzal érveltek, hogy ez azért szükségszerű, mert a tökéletes fogalma megvan az emberi gondolkodásban, csak Isten tökéletes, így Isten léte nélkül ezt a fogalmat nem lehetett volna megalkotni. A magyar delegáció így azzal érvelt, hogy az IMF-hez való csatlakozásról a Magyar Szocialista Munkás Párt Központi Bizottsága döntött, márpedig ha az IMF a nemzetközi imperializmus kizárólagos eszköze lenne, akkor a Központi Bizottság nem döntött volna az ahhoz való csatlakozásról.
A szovjet elvtársaknak ez előtt az érv előtt meg kellett hajolniuk, mert az ellenkezője azt implikálta volna, hogy az MSZMP a nemzetközi imperializmus szálláscsinálója.
A szerző a Világkereskedelmi Szervezethez (WTO) rendelt magyar nagykövet
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.