Kisebb módosítások akadtak, de az átfogó szabályozás, - konszenzus hiányában – elmaradt. A mielőbbi változtatások szükségességét azonban jól mutatja, hogy valamennyi parlamenti párt, választási programjában felvázolta reformtörekvéseit. A Fidesz, az MSZP és a Jobbik leginkább a képviselőtestületek létszámának csökkentését erőltette, míg az LMP az önkormányzatok finanszírozásának kérdésére helyezte a hangsúlyt.
A 2010-es országgyűlési választások eredményeként eldőlt, a Fidesz-féle javaslat lehet a befutó, amit a párt 2014-re kíván teljes mértékben kidolgozni, majd bevezetni. Igaz, a parlament megalakulását követő „törvénydömping” részeként, a második Orbán-kormány már megkezdte a rendszer átalakítását egy, a számára kedvezőbb választási szisztéma bevezetésével és az önkormányzati-képviselői helyek megfelezésével.
A kormány lépései és elképzelései
A Fidesz önkormányzati-politikáját hosszú ideje a történelmi megyerendszer iránti elkötelezettség, a megyék szerepének erősítése és egy jelentősen centralizált közigazgatási szisztéma határozza meg. A központosító szándékokat bizonyítandó, a májusban megalakult új országgyűlés már több törvénymódosítást, illetve kormányrendeletet is elfogadott, melyek a fentebb említett, változások irányába mozdítják el Magyarország közigazgatási rendszerét.
2010 júliusában a kormányrendeletet adott ki a fővárosi és megyei közigazgatási hivatalokról, melyben új megyei kormányhivatalok és területi államigazgatási szervek létrehozását rendelte el. Azonban a több, eddigi hagyományosan önkormányzati feladatot átvevő megyei hivatalok inkább, mint a kormány „kinyújtott keze”, mintsem a helyi érdekek fő elősegítői jelennek meg a megyékben.
A közigazgatási hivatalok feladatai közé tartozik majd a koordinációs, az ellenőrzési és az informatikai tevékenység is, valamint illetékes lesz véleményezni a kormánynak alárendelt szervek területi szervi vezetőinek kinevezését, továbbá számos ellenőrzési feladatot is ellátnak majd.
Szintén jelentős módosításokon esett át a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásáról szóló törvény is, amely a héten rendezendő helyhatósági választásokon feltehetőleg előnyben részesíti majd a Fideszt. A konkrét szabályozásban ez úgy valósul meg, hogy megemelték a szükséges ajánlások számát és megfelezték a koptatócédulák összegyűjtésének időtartamát, ellehetetlenítve ezzel a kispártok és a civil szervezetek jelöltjeit. Továbbá létszámcsökkentést eszközöltek a képviselőtestületekben, melyhez a kisebbségi képviselők számát is arányosították.
Fontos lépésnek tekinthető viszont az iparűzési adó visszaadása a helyi önkormányzatoknak, melyek a centralizáció ellenére erősíthetik gazdasági függetlenségüket.
Konszenzushiány: ellenzéki alternatívák
Az ellenzéki pártok a kormánytól és egymástól is igen eltérő állásponton helyezkednek el. Az LMP és a Jobbik leginkább a választási törvénnyel megváltoztatásával kapcsolatosan fejezte ki aggodalmát, bár konkrét ellenjavaslatot egyik párt sem tett. De más ütközőpontok is akadnak: az LMP a szubszidiaritás elvét érvényesítené a centralizációval szemben, míg az MSZP a számára „kiüresedett” megyék helyett a régiókra helyezné a hangsúlyt.
A Fidesz azonban ügyesen taktikázik, mert mind Tarlós István, mind Kósa Lajos több kijelentésében az együttműködést szorgalmazta és koncepciókat ajánlott fel a rendszer átalakítására vonatkozóan, melyre egyelőre nem érkezett válasz. Így a Fidesz könnyen legitimálhatja a közvélemény előtt saját elképzeléseit, melyeket kétharmados fölénye miatt amúgy is könnyedén átvihetne a parlamenten.
Külföldi irányok
Átfogó reformot megelőzően nem lehet kitérni a külföldön működő minták elöl sem, ezért érdemesnek vélek kiemelni néhány sajátosságot, melyeket figyelembe lehetne venni a közigazgatás átalakítása kapcsán. A három alapvető mintának vehető kontinentális modell a feladatkörök tekintetében nagyon hasonló, de hatáskörük mértéke minden egyes országban más és más. A legnagyobb különbség az állami ráfordítás mértékében jelenik meg.
Franciaország tekinthető a mediterrán modell „mintaországának”. Itt egy erősen centralizált, ötszintű közigazgatás működik, ahol a feladatok és a hatáskörök úgy oszlanak el a szintek között, hogy egyik sem válhat autonóm szereplővé. Költségvetésének 1/3 az államtól érkezik, a 2/3 át adókból származik.
A skandináv modell alapvetően a svéd önkormányzatiságra épül, melynek lényege, hogy az állam csak a „nemzeti” funkciókat látja el, míg a teljes közigazgatás az autonóm önkormányzatok alá tartozik. Ezek a hozzájuk tartozó lakosok általános érdekeket szolgáló közügyeiért felelősek, amelyet sem az állam, sem más önkormányzat nem gyakorolhat (kultúra, oktatás, jóléti intézkedések, környezetvédelem).
A harmadik típus a germán modell, melynek mintaállama Hollandia, ami gyakorlatilag ötvözi a fentebb leírt két típust. Az önkormányzatok itt, ugyan nem autonómok, de viszonylag nagy a mozgásterük. A rendszer nem különböztet meg kis és nagy településeket. Saját magukat vezethetik, önkormányzati rendeleteket hozhatnak, infrastrukturális, kulturális és oktatási feladatokat látnak el valamint jóléti szolgáltatásokat biztosítanak. A helyi autonómia azzal csorbul, hogy a polgármestereket a kormány nevezi ki.
Összegezve a leírtakat arra juthatunk, hogy a Fidesz által elképzelt közigazgatás legfőképp a francia és holland modellre hajazva, egy ellenőrző adminisztratív szervet kíván létrehozni úgy, hogy új feladatokkal ruházza fel a megyéket, hierarchizálva ezzel a szintek viszonyát.
Mivel még a feladatok és hatáskörök nincsenek teljesen kidolgozva és szétosztva, ezért nehéz igazságot tenni a rendszerek között. Viszont elgondolkodtató az a tény, hogy a kormány egy erősen centralizált rendszert akar létrehozni, az Európai Unió decentralizáltságot támogató politikájával szemben.
A szerző a Méltányosság Politikaelemző Központ elemzője
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.