Delors szerint a közösségi hatáskör bővítésének realitása belátható időn belül csekély, ezért haladéktalanul a koordináció erősítésére kell ráerősíteni. Mindezt persze ma már mindenki tudja, csak éppen nem mindenki egyformán szereti, miközben sokakat a meglévő honi körülmények is szorongatnak. Mindenesetre előre látható, hogy a héten megkezdődő őszi-téli szezon Brüsszelben, az EU-intézmények holdudvarában és a tagállami térfélen egyaránt e dilemma valamilyen szintű kezelése jegyében telik majd.
Teendő akad éppen elég. Tagállami oldalon valamennyi euróövezeti fővárosban el kell fogadni a július 21-i csúcs határozatát (beleértve például az Európai Pénzügyi Stabilizációs Alap, az EFSF határkörének bővítését), no meg mindenütt teljessé kell tenni az Európai Stabilitási Mechanizmus (ESM) 2013-as indításához szükségesszerződésmódosítás ratifikálását. Emellett persze mindenkinek kezelnie kell az aktuális gazdasági gondokat. A már bajba jutott három „perifériaországnak” azért, hogy kimásszon a bajból, de legalábbis biztosan megkapja a következő aktuális hitelcsomagot. A veszélyzónába került olaszoknak, spanyoloknak a mielőbbi kihátrálás a feladat, de újabban ismét kezdik hozzájuk sorolni az egy év után is végleges kormány nélkül sodródó belgákat. A gazdag északiaknak az egész eurómentéssel szemben ellenséges közvélemény megnyerése a dolguk. Eközben – a németekkel az élen – igyekeznek olyan rendszerbiztosítékokat létrehozni, amelyek szavatolják, hogy a válság jelen költségei a még odahaza eladható tűrésküszöb alatt kezelhetők legyenek, a jövőben pedig hasonlók egyre kisebb valószínűséggel keletkezzenek.
A legizgalmasabb persze a német Bundestag vitája lesz, ahol elég egy maroknyi képviselő dezertálása, hogy bukjon a júliusi csomag és vele nem kizárhatóan Merkel európolitikája (netán kancellársága) is. Külön kategória a brit politika, amelynek egyre inkább szembesülnie kell azzal, hogy ha nem az euró és az EU fellazítása felé fordulnak a folyamatok, akkor szükségképpen a minden korábbinál szorosabb integráció válhat az unión belül a meghatározóvá, ami ezzel fordítottan arányosan lesz egye kevésbé elfogadható a brit kormánynak. A korábbiaknál is világosabb választ kell találni arra a dilemmára, vajon a csendes „leválás”, a fokozatos visszahúzódás, az akadályok növelése, vagy éppen, hogy a látványos elhatárolódás, netán a kiválás meglebegtetése legyen-e a reakció.
Mindeközben az Európai Parlamentben végre el kellene fogadni a gazdasági kormányzást erősíteni hivatott, „hatos” jogszabálycsomagot. Az Európai Tanács elnökének meg az októberi csúcsra új javaslattal kell előállnia az eurócsoport jobb menedzsmentjéről, miközben a tanácsi munkacsoportok és szakminiszterek szintjén ki kellene teljesíteni a pénzpiaci szabályozást (teljes körben lefedve például a származékos tőzsdei ügyletek és befektetési alapok témakörét).
Megannyi húsba vágó, megosztó téma. Amelyhez a hangulat nem a legjobb. Még ha figyelmen kívül hagyjuk is a helyenként szintén nem kis megosztottságot okozó nem gazdasági témákat – mint amilyen a belső határőrizet megszüntetését és a külső határok közös ellenőrzését lehetővé tévő schengeni egyezmény átalakítása vagy a közös külpolitika menedzsmentje –, a 2013 után esedékes új hétéves költségvetés „felvezető vitái” kellően összeugraszthatják a kormányokat. Jóllehet, az érdemi döntés e tárgyban jó egy év múlva esedékes csak, a pozíciók meghatározása már most megkezdődik. Legkésőbb a 2012. évi közösségi költségvetés késő őszi elfogadásakor – amelyet minden tábor afféle tesztnek is tekint – az indulatok előreláthatóan robbanni fognak.
Egyszóval becsöngettek Brüsszelben is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.