New York főügyésze, Eric Schneiderman és mások fellépésének köszönhetően komoly vita kezdődött az Egyesült Államokban egy peren kívül jelzálogegyezség kimunkálásáról a prominens pénzügyi szolgáltatók és az egyes államok főügyészei között. A vezető bankokat törvénytelen magatartással vádolják, mert a hitelfelvevőket megtévesztették a törlesztőrészletekre alkalmazandó kamatokkal, miközben a jelzáloggal fedezett értékpapírokat hamis színben mutatták be a befektetőknek. Ha ezek a vádak igaznak bizonyulnak, akkor a banki vezetőknek lesz okuk attól félni, hogy a polgári peres eljárások során olyan bizonyítékok bukkannak fel, amelyek felhasználhatók büntetőperek indítására.
Becslések szerint 10 millió jelzálogtartozás „került víz alá” (tehát amikor az ingatlan kevesebbet ér, mint a hitel). A piaci árak Amerika-szerte esnek, négy évvel a válság kirobbanása után is. Ha itt kereskedelmi hitelekről lenne szó, akkor a folyósító intézmények mérlegelnék a tartozások átstrukturálását. Az amerikai jelzálogpiacon azonban ez nem bevett szokás. Egyrészt a bankok nem akarnak milliószámra tárgyalást folytatni, másrészt tekintettel kell lenniük a jelentkező veszteségekre. Az eredmény az, hogy adósságuk törlesztése miatt a háztartások visszafognak minden más kiadást. Ez bizonyos mértékig minden hitelboom után így van, most azonban különösen sokáig fog tartani, amíg a háztartások le tudják építeni a hatalmas adósságot.
Az adott helyzetre a politikusok három módon reagálhatnak. Egyrészt dönthetnek úgy, hogy nem tesznek semmit. Ez szemlátomást a kongresszusi republikánusok álláspontja, akik nemrég írásban követelték Ben Bernanke Fed-elnöktől, ne próbálkozzon a gazdaság további élénkítésével. Másrészt folyamatosan próbálkozhatnának még a fiskális és a monetáris politika konvencionális eszközeivel, hogy kirántsák a gazdaságot a kátyúból. Gyenge eredményei ellenére az Obama-kormányzat továbbra is ezzel próbálkozna. Harmadsorban, követni lehetne egy célzott eljárást, amellyel közvetlenül csökkenthetnék a „víz alá került” jelzálogtartozások összegét. Ennek révén javulna a fogyasztók vagyoni mérlege, ami közvetlenül élénkítené a gazdaságot, és munkahelyeket teremtene.
Induljunk ki például Martin Feldstein javaslatából, amely szerint a kormánynak kellene csökkenteni a kellően „víz alá került” jelzálogtartozások öszszegét, mégpedig úgy, hogy az állam és a bankok felezve osztoznak az ebből eredő veszteségen. Cserébe viszont az adósnak vállalnia kellene, hogy a maradék tartozás a teljes vagyonára kiterjed, nem csak a jelzáloggal fedezett ingatlanra. Ennek a javaslatnak az a lényege, hogy adják egyetértésüket a bankoknak, mert önkéntes átütemezésről van szó, amely joghatóság útján egyébként nem lenne kikényszeríthető. A bankoknak elvben el kellene fogadniuk a felvetést, mert az így rendezett tartozással kisebb lesz a csőd valószínűsége. A gyakorlatban azonban a bankok vonakodnak a jelzálog-átstrukturálás minden módjától, mert inkább létszámleépítést hajtanak végre, semmint felvételt, amire a nagyobb számú ügy kezeléséhez szükség lenne.
Feldstein számításai szerint a tartozások tőkerészének csökkentése egy egyszeri, 350 milliárd dolláros költségtételt jelentene. A jelenlegi fiskális környezetben természetesen nehéz lenne megtalálni ennek fedezetét a költségvetésben. A 350 milliárd azonban nagyjából az az összeg, amelyet a pénzügyi szektor egésze profitként tudott kimutatni a hitelboom idején egyetlen, átlagos negyedév során, és ezt a szintet az utóbbi negyedévek során még túl is szárnyalták. Ennek fényében a bankok könnyedén állni tudnák a művelettel járó veszteségeket, amelyeket akár több évre terítve elszámolhatnának.
A boom idején kimutatott profitok túlértékeltek voltak, mert az összegüket nem korrigálták a szükséges kockázati tartalékokkal. Amint pedig a kockázat valósággá vált, a veszteségeket hirtelen társadalmasították, ami az amerikai államadósság meglódulásának fő oka volt az utóbbi évek során. Ilyen körülmények között teljesen fair elvárás, hogy a bankok részvényesei és menedzsmentje áldozzon erre a célra.
A pénzügyi szektorban egyesek természetesen súlyos következményekkel fenyegetnének. Az érintett részvények esnének, és meg kellene nyirbálni a vezetői javadalmazásokat, rövid távon mindenképp. Másrészt azonban egy átfogó rendezéssel véglegesen el lehetne hárítani minden jövőbeni jogi kereset veszélyét, amely jelenleg sötét felhőként vet árnyat az USA néhány nagy hitelezőjére – mint amilyen a Bank of America –, és amely a pénzügyi rendszer egészére is súlyos kockázatokat tartogat.
Ha a bankokon valaha is számon kérnék magatartásuk szociális költségeit, akkor a számla magasan meghaladná 300-400 milliárd dollárt. Reálisan nézve a pénzügyi szektor egészét fenyegető jogi kockázatok összértéke messze meghaladja az 1000 milliárd dollárt, főleg akkor, ha azt is igazolni lehet, hogy a befektetőknek eladott, jelzáloggal fedezett értékpapírok mögött valójában nem is állt jelzáloggal terhelt ingatlan, mert az ehhez szükséges jogi papírmunkát soha nem végezték el.
Bármely ilyen rendezésnek tartalmaznia kellene a bankok kifejezett egyetértését az amerikai csődtörvény olyan értelmű megváltoztatására, amely lehetővé tenné a jelzálogügyek bevonását a szokásos bírósági eljárási körbe. Ha a „Foglaljuk el a Wall Streetet” mozgalom bármit is tud nekünk mondani, akkor az az, hogy az USA gazdaságának a legkevésbé sincs szüksége több olyan háztartásra, amelyet az adósság letarolt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.