A polgári törvénykönyv (Ptk.) 172. §-a évtizedek óta a kizárólagos állami tulajdon tárgyai között említi – egyebek között – a folyóvizeket és „természetes tavakat”, azok medrét, valamint az elhagyott folyómedreket és a folyókból újonnan kiemelkedő szigeteket. A joghallgatóknak most búcsúzniuk kell az egyik legkönnyebb magánjogi vizsgakérdéstől, a forgalomképtelen javak listájának felmondásától. A nemzeti vagyonról szóló, az elkövetkező hetekben megszavazásra kerülő javaslat (T/5161. számon regisztrálta az Országgyűlés Hivatala), ugyanis a Ptk. tömör meghatározását egy pedáns „telekkönyvi kataszter” törvénybe foglalásával tervezi fölváltani. A törvényjavaslat oldalakon át folyók és csatornák nevét sorolja, nem hallgatva el, hogy a Mosoni-Duna Kismacska szigeti mellékága 0,1 kilométer hosszú, szemben például a Lónyay-főcsatorna felsőszabolcsi jobb partjával, amelynek hosszát a törvényhozó 42,738 kilométerben állapította meg.
A jogtörténet – meglehet könnyelmű – professzorai a tények törvényben történő aprólékos rögzítését nemcsak feleslegesnek, de hibás elgondolásnak tartották volna, föltéve, hogy ilyesmi egyáltalán az eszükbe jut. A jogszabályok ugyanis nem keverendők össze az ingatlan-nyilvántartás tulajdoni lapjaival, rendeltetésük az élet ismétlődő helyzeteire irányt mutató normatív szabályok megállapítása lenne. A jogalkotás funkciójának félreértésére utal, ha a parlament a képviselők kétharmados többségével kívánja „eldönteni”, hogy „az Országház” (vagyis annak épülete), csakúgy, mint a „hernádszurdoki fixgát” az állam kizárólagos tulajdonába tartozik.
Ennél is súlyosabb problémákat vet fel, hogy a jövőben az állam vállalkozói vagyonát (legalábbis annak tekintélyes részét) szintén a sarkalatos törvény határozza meg. Az üzleti élet ésszerűen rugalmas döntéshozatali eljárást tételez fel. Az ebből fakadó elvárással viszont összeegyeztethetetlen, hogy a képviselői szavazatok minősített támogatására legyen szükség ahhoz, hogy utóbb a Kincsem Nemzeti Lóverseny és Lovas Stratégiai Kft.-ben vagy például az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség Nonprofit Kft.-ben a 100 százalékos állami tulajdoni hányadot módosító tulajdonosi határozat születhessen.
A jogtechnikai ügyetlenségek azonban – úgy vélem – szemléleti tévedésre vezethetők vissza. A parlamenti többség indokolatlanul felértékeli a piaci folyamatokban a jellemzően közhatalmi feladatok betöltésére hivatott állam szerepét, és egyben szélsőségesen bizalmatlan az embereket és vállalkozásaikat a rendszerváltozás óta újra megillető szerződési szabadsággal, magántulajdonosi autonómiával szemben. Csak ezzel magyarázható, hogy a szintén ebben a hónapban módosításra kerülő gazdasági társasági törvény (lásd a T/4922. számú javaslatot) a korlátolt felelősségű társaságok működését sosem tapasztalt módon megnehezíteni tervezi. Ha egy kft. tagja ezentúl úgy dönt, hogy üzletrészét egy másik tagra ruházza át, a mindennaposnak mondható tranzakció sikeréhez arra lesz szükség, hogy a tagváltozással érintett társaság a „saját”, vagyis a tulajdonváltozás ügyében jellemzően érdektelen hitelezőinek előzetesen, megfelelő biztosítékot nyújtson. Az, ami jelenleg egy-két nap alatt gond nélkül megvalósítható, az elkövetkező években több hónapos értelmetlen procedúrát ró az üzleti tevékenységet folytatókra. A törvényjavaslat – amint ilyen esetben szokásos – a „visszaélések elleni küzdelmet” jelöli meg jogalkotói célként. Azt tapasztaljuk azonban, hogy egyelőre a mégoly kitartó kormányzati erőfeszítések sem képesek javítani Magyarország megítélésén, a befektetői bizalom ugyanis nem nő a tulajdonosok döntési szabadságának korlátozásával egyenes arányban, ahhoz inkább a jogbiztonság erősítésére volna szükség.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.