A kormány május 11-én terjesztette az Országgyűlés elé a távközlési adóról szóló törvény tervezetét (lásd a T/7031. számú javaslatot). A parlamenti többség a benyújtást követő munkanapon döntött arról, hogy az új adófajtát megállapító indítvány tárgyalására az úgynevezett „kivételes sürgős eljárás” szabályai legyenek az irányadók. A híradások megerősítették, hogy a kormány a szakmai kifogások ellenére eltökélt: a zárószavazásra várhatóan még ezen a héten, május 18-án sor kerül. Ez az írás nem pénzügyi-közgazdasági szempontból szól hozzá a „telefonadó” ügyéhez, hanem azt vizsgálja, hogy a jogalkotás
A válasz kézenfekvőnek tűnik: a Házszabály [46/1994. (IX.30.) OGY határozat] decemberben elfogadott rendelkezése alapján a törvény tárgyalásának és elfogadásának minimális időigénye két munkanapra csökkent. Ehhez képest a mostani esetben az előterjesztő „nagyvonalúan” akár három napot is szán a júliustól hatályos adótörvény politikai-szakmai vitájára és megszavazására. Miért gondolom mégis úgy, hogy a döntéshozónak számolnia kell a közjogi érvénytelenség kockázatával, magyarán azzal, hogy az adótörvényt az Alkotmánybíróság utóbb megsemmisíti?
A törvényjavaslat parlamenti menetrendjének eldöntésekor számításba kellett volna venni, hogy mivel a javaslat központi adónem bevezetésére irányul, az alaptörvény kizárja az esetleges tartalmi alkotmánysértéssel szembeni jogorvoslatot. (Ismert, hogy a közteherviseléssel összefüggő jogszabályok kontrolljára az Alkotmánybíróság mindaddig nem jogosult, amíg az államadósság meghaladja a hazai össztermék felét.) Ilyen körülmények között különösen fontos, hogy az Országgyűlés plénumán olyan politikai vitára kerülhessen sor, amely esélyt ad az eltérő álláspontok ütköztetésére, és az ellenzéknek módjában álljon a szélesebb nyilvánosság figyelmét felhívni azokra a problémákra, amelyek enyhítésére nincs lehetőség a törvény kihirdetése után.
Az Eötvös Károly Intézet március közepén publikált, a Házszabályra vonatkozó kritikus elemzése szerint: „A törvényalkotási eljárásnak biztosítania kell az érdemi vita lehetőségét. (…) Ennek előfeltétele, hogy a képviselőknek megfelelő eszközök és elegendő idő álljon rendelkezésükre ahhoz, hogy a javaslat tartalmát megismerjék, arról kialakíthassák és kifejthessék véleményüket, előadhassák javaslataikat. (…) A parlament a hatalommegosztásban betöltött szerepét csak a nyilvános vitát is biztosító ellenzéki jogok garantálásával töltheti be.” (Lásd www.ekint.org.) A kormánytöbbség szándékainak szolgálatába állított Házszabály kétségkívül sérti az alaptörvény által is védett jogállamiság és demokratikus hatalomgyakorlás követelményét.
Mi következik mindebből, pontosabban következik-e bármi is? Tény, hogy ismerjük a jogállami elvárásokat figyelmen kívül hagyó Házszabályt, és az abban foglaltak alkalmazására közjogi felhatalmazással rendelkező parlamenti többséget. Lesz-e ebből a konfliktushelyzetből kivezető út? Az Alkotmánybíróság május 8-án közzétett, a joguralom híveit bátorító határozata erre utal. A döntés az esetleges félreértéseket eloszlatva kimondta: az elmúlt 22 év alkotmánybírósági ítéletei iránymutatóak maradnak, feltéve, hogy az alaptörvény az adott kérdésben nem rendelkezik alapvetően másként.
Nyilvánvaló, hogy 2012. január 1-jét követően sem vesztették el aktualitásukat azok az alkotmánybírósági döntések, amelyek a hatalomgyakorlás demokratikus kritériumait semmibe vevő, hatásában kiszámíthatatlan törvénykészítés alkotmányos buktatóit sorolták fel. Ebből viszont az a kényszerű konklúzió adódik, hogy az alaptörvény-ellenes Házszabály segítségével elfogadott „telefonadó-törvényre” előbb-utóbb szintén a közjogi érvénytelenség bírói megállapítása vár.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.