„A kormány javasolja a házipénztárra vonatkozó adminisztráció radikális egyszerűsítését. A kormány tavaly jelentősen megemelte a házipénztári készpénz-záróállomány megengedett legmagasabb mértékét, de a szabályozás még így is jelentős adminisztrációt követel meg a vállalkozásoktól, ezért úgy gondoljuk, hogy a korlátozó szabályozásokat meg kell szüntetni” – ezt mondta Orbán Viktor miniszterelnök július során tett első parlamenti felszólalásában. A kapcsolódó döntések, javaslatok tartalma azóta sem ismert.
A készpénzforgalom korlátozásával már próbálkozott a jogalkotó, eddig sikertelenül. A részletes, cizellált, átfogó szabályozást igénylő kérdésben nyúlfarknyi jogszabályi szakaszokkal nem lehet egy ilyen bonyolult kérdést kezelni. Ismeretes, hogy 1998-ban korlátozták az egymillió forint feletti készpénzes számlák áfalevonási jogát és költségelszámolhatóságát, amit az Alkotmánybíróság (Ab) az arányos közteherviselés elvét alkalmazva törölt a jogrendből (31/1998 Ab hat.). Határozatukban megállapították, hogy az állam a gazdasági folyamatokba való ilyetén beavatkozása nem lehet korlátlan, ha azzal figyelmen kívül hagyja a vétlenül jogsérelembe esők érdekeit.
Hiányoztak ugyanis a mentességet biztosító szabályok (automatizmusok vagy kérelmezett mentesítések), illetve az ágazati, működési sajátosságokat kezelő rendelkezések. A 2009. február elején bevezetett 250 ezer forintos küszöb és automatikus bírság alkotmányellenességét meg sem kellett várni, azt néhány nappal később a parlamenti többség visszavonta.
Itt az újabb próbálkozás: 2013-tól ismét három mondatot, vagyis egy buta fűnyíróelvet vezetnének be, amely 5 millió forintban korlátozná a készpénzfizetést. Az egészségügynek többletforrást juttató módosító javaslatban (vajon mit keres az ott?) már másfél milliós a küszöb, mely egy hónapon belül egy adott partner felé történt kifizetésre vonatkozna.
Korábban az Alkotmánybíróság kifejezetten diszfunkcionális elemként említette az „egy szerződés alá tartozó ügylet” kategóriáját, akkor 15 napos (később 8 napos), most pedig ismét egy hónapos időszakra vonatkozóan. A jogalkotó most már figyelt arra, hogy az ügyletösszevonást ne alkalmazhassa az adóhatóság önkényesen, megkapta helyette a rendeltetésszerű joggyakorlás gumicsontját, ami bizonyítási kötelezettséggel terheli a hivatalt.
Az adóhatóság 20 százalékos bírságot vet ki a másfél millió forint feletti részre. Nincs felső határ és nincs magyarázat arra, hogy a hatóság hogyan fog mérlegelni. Az adózók egyik része – kényszerből – a másfél millió forint feletti készpénzforgalmat fenn fogja tartani. Ha az adóhatóság megbírságolja, a törvényszéken alkotmányjogi panasszal élhet, amelyet az Alkotmánybíróság el fog bírálni, várhatóan a korábbi álláspontját megismételve.
Kétséges, hogy az új korlátozás mellett a kormány vajon mit kezd a készpénztartással kapcsolatos szabályokkal. Amennyiben a másfél millió forintos küszöb megvalósul, akkor a többségnél alacsonyabb lesz – a bírságtól való félelem miatt – a házipénztárban tartott összeg. Ezáltal a kormány lényegében a készpénzforgalmat is meghaladó költségű bankolás felé terelne mindenkit, hiszen így többlet-adóbevételhez jut. Vagyis egy adómentes és egy adóköteles kiegyenlítési mód közt bírsággal való fenyegetéssel történik a terelés.
Egyébiránt a készpénzfizetést hitelesen igazoló bizonylatot meg sem kell „fejelni” egy újabb bizonylattal, így az adminisztráció egyáltalán nem tekinthető bonyolultnak Magyarországon. Ha azonban a készpénzforgalom visszaszorítása a cél, akkor el kell majd jutni a faék szintű szabályozástól a cizelláltabb törvényi, rendeleti előírásokhoz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.