Az elmúlt hónapokban sokat hallottuk, hogy a magyar gazdaság húzóágazata az autóipar. De nem csupán a négy nagy, az Audi, a Mercedes, az Opel és a Suzuki tartozik ide, hanem rengeteg kisebb-nagyobb alkatrészgyártó vállalkozás is. A számok magukért beszélnek: csak az elmúlt évben 2600 új munkahelyet teremtett a négy autógyártó, amelyek együttesen 18 ezer embernek adnak munkát, és 229 magyarországi beszállítótól vásárolnak.
A négyek és a nemzetközi alkatrészgyártó konszernek vásárolnának több cégtől is, azonban mintha nem lenne rá igény. Vagy ha igény lenne is, a képesség hiányzik.
A Nyugat-Pannon Járműipari és Mechatronikai Központ által szervezett zalaegerszegi beszállítói fórumon csekély volt az érdeklődés a vasi és zalai kis- és közepes vállalkozások részéről, pedig a nyugat-dunántúli járműipari és mechatronikai cégeknek jelentős igénye van hazai beszállítókra. A nagyvállalatok képviselői – a TDK-Epcostól a LUK Savarián át az Opelig – csalódottak voltak az érdektelenség miatt, pedig erre is van magyarázat.
A magyar kkv szektornak ugyanis nincs tőkéje a fejlesztésre, és nincs elég megfelelő nyelvtudású szakembere. Most pedig tegyük fel a kérdést, meddig lehet még a járműgyártás a magyar gazdaság zászlóshajója, ha híjával van a jövőbe vezető tényezőknek.
A legnagyobb alkatrészgyártó konszernek magyarországi leányvállalatai már évekkel ezelőtt arra kényszerültek, hogy pénzt és felszerelést adjanak bizonyos egyetemeknek, hogy ott azt oktassák, amikre a korszerű járműiparnak szüksége van. És az sem véletlen, hogy az Audi és a Mercedes meghonosította a Németországban bevált duális szakképzést, csupán azért, hogy a szereldében olyan emberek dolgozzanak, akik számára nem ismeretlen az ágazatban alkalmazott korszerű technológia.
Nincs mese, fejleszteni kell a (szak)oktatást, különben csak betanított munkára leszünk alkalmasak, arra pedig egyre kevésbé van igény.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.