A változások sokak szerint a többsebességes Európát hozzák el.
Az EU-költségvetés 2014-2020-as kerettervének sarokszámai szokás szerint hosszú, közel kétéves vita után alakultak ki. A 2013 februárjában a tagországok között létrejött megállapodás – ismét csak: szokás szerint – egy olyan kompromisszum, amely egyrészt tartalmaz előremutató, az Európai Unió politikáival, célkitűzéseivel összhangban lévő új elemeket, másrészt pedig meg kíván felelni a tagországok (legalább minimális) igényeinek is.
Természetesen nem minden tagország számára egyformán édes a közel kétéves munka gyümölcse. A korábbinál kisebb költségvetési keret elsősorban a nettó befizető országok sikereként könyvelhető el, csakúgy, mint (legalábbis részben) a versenyképességi célkitűzésre fordított összegek növekedése, illetve a felzárkóztatásra (kohézióra), valamint a mezőgazdasági kiadásokra fordítható források csökkenése.
Kétségtelen tény, hogy a tárgyalások során a közös költségvetés nettó haszonélvezői, köztük a visegrádi négyek is értek el jelentős sikereket, így sikerült az idén kezdődött hétéves időszakra is igen komoly, a tárgyalások indulásakor prognosztizálhatónál magasabb várható keretösszegeket elérniük saját maguk számára. Ezzel együtt van az új kerettervnek néhány olyan kulcskérdése, amelyeket érdemes megvizsgálni a V4-ek szempontjából, mert a válaszok túlmutathatnak a most kezdődött hétéves időszakon.
A 2014-2020-as keretterv sokak szerint maga a többsebességes Európa – számokban. Különösen fontos e szempontból, hogy míg a csökkenő kohéziós támogatások fő kedvezményezettjei az EU kevésbé fejlett tagországai – közük a visegrádiak –, addig a jelentős növekedést mutató versenyképességi kiadások elköltésében eddig elsősorban a fejlettebb tagországok jeleskedtek. Ha ez így marad, akkor a két csoport közti szakadék tovább növekedhet. Ez nem jó hír a visegrádi országok számára, még akkor sem, ha tudjuk, hogy eltérő fejlődési, növekedési pályáik miatt ők sem alkotnak homogén csoportot.
A fentiek úgy is megfogalmazhatók, hogy a számok a „hatékonyság” győzelmét mutatják a „szolidaritás” felett – legalábbis a megközelítés tekintetében. De míg a források hatékony felhasználására irányuló törekvés üdvözlendő, a szolidaritás továbbra is szükséges.
Az előző mondat nem csupán elvi kérdéseket vet fel. Fontos végiggondolni – és ez a visegrádi országok számára is kulcskérdés –, hogy növelhető-e az EU versenyképessége úgy, hogy közben a kohézióra fordított kiadások csökkennek? Másképp feltéve a kérdést: milyen szintű kohézió szükséges ahhoz, hogy a versenyképesség fokozására irányuló erőfeszítések Európa egésze számára érezhetően eredményesek legyenek? Ehhez közvetlenül kapcsolódó kérdés, hogy a közös költségvetés kiadásainak jelenlegi szerkezete mennyiben felel meg az előző kérdésekre megfogalmazható válaszoknak – ez még akkor is fontos, ha nyilvánvaló, hogy a maga szerény méreteivel az EU-költségvetés európai méretekben nem lehet sem egyik, sem másik folyamatnak első számú meghatározó tényezője.
Természetesen meg is lehet fordítani az előző gondolatot: vajon a versenyképesség növelése (a fejlettség szempontjából élvonalbelinek számító területeken) segíthet-e a kohézió kialakításában (akkor, amikor a fejlődés eredményeképpen bizonyos termelési, szolgáltatási fázisokba újabb térségeket is bekapcsolnak). A válasz ere a kérdésre lehet pozitív, azonban fontos megjegyezni, hogy olyan esetekben, amikor messze leszakadt térségeket kell bekapcsolni ebbe a vérkeringésbe, a szükséges ráfordítások igen magasak lehetnek, sőt, akár eredménytelenek is maradhatnak. E gondolatmenet is rámutat a kohézió erősítésére irányuló politikák folyamatos fenntartásának fontosságára.
Az EU költségvetésének – mint minden költségvetésnek – bevételi oldala is van. Az Európai Bizottság 2011-ben komoly ambíciókkal indult neki a forrásoldal reformjának, az eredeti elképzelések azonban – mint már nem egyszer – a viták során lényegében elhaltak, és csupán a meglévő rendszer kisebb korrekcióira került sor.
Fontos megjegyezni, hogy a visegrádi négyek a közös költségvetés bevételeit illetően több kérdésben is azonos vagy hasonló állásponton vannak: szorgalmazzák több kivétel, köztük is kiemelten a brit visszatérítés eltörlését, valamint az úgynevezett saját források rendszerének egyszerűsítését. Nettó haszonélvezői pozíciójukból adódóan ezek az országok nagyobb költségvetést is szívesen látnának, bár megjegyzendő, hogy – tekintettel a fejlettségi szintben mutatkozó növekvő eltérésekre – hosszabb távon korántsem biztos, hogy ez az állítás mindegyik visegrádi országra igaz marad.
A visegrádi együttműködés eddigi története azt mutatja, hogy a meglévő és a prognosztizálható érdek- és véleménykülönbségek ellenére (sőt, időnként épp ezek miatt) minden területen fontos az álláspontok rendszeres koordinálása. Az EU-költségvetést illetően számos olyan pont van, ahol a visegrádi négyek erősíteni tudják egymás álláspontját, illetve új, közös, előremutató javaslatokat dolgozhatnak ki. Ha így tesznek, akkor érdemben is hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a közös költségvetés körüli viták az eddigieknél nagyobb mértékben szóljanak valódi tartalomról.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.