A debreceni élmény azért is kellemes számomra, mert egy-két tagországban éppen a munkaidő-irányelvet szokták felhozni, ha az uniós szabályozás indokolatlan túlburjánzását akarják szemléltetni. Azon is megütköztek egyesek, hogy a bizottság júliusban javaslatot tett arra, hogy a munkaidő szabályozása terjedjen ki a belvízi hajózásra is.
A munkaidő-irányelv (working time directive, WTD) általános biztonsági és egészségvédelmi minimum követelményeket állapít meg a munkaidő megszervezése kapcsán. Foglalkozik a napi pihenőidővel, a szünetekkel, a heti pihenőidővel, az éves szabadsággal, valamint az éjszakai és a váltott műszakban végzett munka szempontjaival.
A munkaidő szabályozását azzal szokták indokolni, hogy ellensúlyozni kell a szabályozatlan, egyedi alkukból eredő túlmunka negatív hatásait. A vita súlypontja azonban megváltozott, és a munkaidő szervezésére egyre inkább úgy tekintenek, mint ami kritikus fontosságú a termelékenység javításához, a versenyképesség növeléséhez, a munka és a magánélet közötti egyensúly javításához, és ellensúlyozhatja az egyre szerteágazóbb preferenciákat és munkavégzési módozatokat.
Alapszabály, hogy a heti átlagos munkaidő ne haladja meg a 48 órát, beleértve a túlórákat is. Ám az irányelv megenged némi rugalmasságot azzal, hogy a munkaidő 48 órás korlátjának kiszámításakor a heti ledolgozott munkaidőt egy referencia-időszak alapján lehet átlagolni. Ez az időszak általában nem haladhatja meg a 4 hónapot, de el lehet térni, mert egyes tevékenységeknél lehet maximum 6 hónap, illetve – ha a kollektív szerződés megengedi – minden tevékenységnél lehet maximum 12 hónap.
Néhány szektorban vagy szakmában a munkaidőbe tartozik az „ügyeleti idő”, amikor a munkavállalónak a munkahelyén kell lennie és készen kell állnia, hogy utasításra dolgozzon, miközben nincs folyamatos igénybevétel; ha nincs munkavégzési utasítás, alhat vagy pihenhet. Az ügyeleti idő gyakori a 24 órás egészségügyi szolgáltatásoknál, a bentlakásos ellátásnál és a segélyszolgálatoknál.
A rugalmasság bizonyítéka, hogy a WTD lehetővé teszi az úgynevezett opt-outot. Ez azt jelenti, hogy egy tagállam, amennyiben élni kíván ezzel, lehetővé teszi egy munkavállalónak, hogy olyan szerződést kössön a munkáltatóval, amely kivonja őt a 48 órás munkaidő védelme alól. Itt nincs is felső határ, amely a munkaidőt szabályozná. Ma összesen 16 tagállam él az opt-out lehetőségével, 5 megengedi, hogy bármelyik szektorban alkalmazható legyen az opt-out, és 11 csak olyan szektorokban engedélyezi, ahol ügyelet van (főleg egészségügyi szektor).
A WTD betartása a munkavállalóknak és a munkáltatóknak egyaránt érdeke. Utóbbiak számára az ilyen szabályozás teszi méltányossá az egységes piacon folyó versenyt. Ezért, ha indokolt, akkor a bizottság eljárásokat indít, ha egy tagállam nem hajtja végre az irányelvet. Az eljárás hatására egyes tagállamok módosították az jogszabályaikat. A bizottság nem egy esetben fordult már az Európai Bírósághoz a WTD ügyében. Így tettünk például Görögország és Írország esetében, ahol az orvosok akár több mint 70 heti óra felett is kötelesek dolgozni megfelelő pihenés nélkül. Ez nem csupán a saját egészségüket, de a betegeikét is veszélyezteti.
Az Európai Bizottság a belvízi hajózásnál azt ajánlja többek között, hogy az ágazatban dolgozók heti munkaideje átlagban ne lépje túl a 48 órát, a munkavállalóknak naponta legalább tíz óra pihenőidő és évi legalább négy hét fizetett szabadság járjon. Fontos, hogy a heti 48 órás munkaidő éves átlagban kell, hogy érvényesüljön, mivel így az irányelv figyelembe tudja venni a csúcsszezonok eltérő igényeit. Bár hallottunk panaszt a megfelelő konzultáció hiányáról, a belvízi hajózásban dolgozók munkaidejét szabályozó új javaslat éppen a sikeres szociális párbeszédre szolgáltat példát. Az érintett munkaadók és munkavállalók európai érdekképviseletei maguk kérték, hogy megállapodásuk uniós irányelv szintjére emelkedjen. Az európai szabályozásnak van „hozzáadott értéke”; a belvízi hajózás több mint háromnegyede határokon keresztül zajlik, vagyis egy valóban európai szektorról van szó.
Az ősz folyamán sokan felidézik majd, hogy José Manuel Barroso elnök 2009-ben ígéretet tett az Európai Parlamentben a WTD felülvizsgálatára. Ezt indokolta, hogy a munka világa alapvető változásokon ment keresztül, amelyek hatással vannak a munkaidő szervezésére is. Befolyásoló tényező a technológia változása, a globalizáció és a rugalmasabb munkaszervezeti formák elterjedése. A munkaadók több mozgásteret szeretnének és a készenléti idő elszámolásának „racionalizálását”, a munkavállalók pedig a munkahelyi egészég, a biztonság erősítését és a kibúvók hatékonyabb eliminálását.
A két fél között a bizottság támogatásával 2010-ben el is indultak a konzultációk, és a második szakaszban a szociális partnerek úgy döntöttek, hogy – élve az EU alapító szerződése által adott jogokkal – maguk kívánnak tárgyalni az irányelv felülvizsgálatáról. Sajnos 2013 februárjában a szociális partnerek hivatalosan is jelezték a bizottságnak, hogy nem folytatják a tárgyalásokat. Ennek tükrében úgy döntöttünk, hogy átfogó hatástanulmányt készítünk, és az eredmény figyelembevételével határozunk az irányelvet érintő lépésekről.
A következő időszakban újabb kísérlet indulhat arra, hogy a régi WTD-t egy újabb, korszerűbb váltsa fel. Egy azonban biztos: az EU működése nem képzelhető el a munkaidő megfelelő szabályozása nélkül. Ezt az egészség, a méltányosság és a gazdasági racionalitás szempontjai egyaránt alátámasztják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.