Az állami nyugdíjrendszer stabil, fenntartható, biztonságosan fizeti a nyugdíjasok járandóságát, a kormányzat őrzi a nyugdíjak vásárlóértékét, így érthetetlen, miért riogatnak egyes szakértők a rendszer közelgő válságával. Az utóbbi időben szaporodnak az ilyen, megnyugtatónak szánt üzenetek a hivatalos kommunikációban, nyilván nem véletlenül, hiszen a közelgő választásokon meghatározó befolyást gyakorolhat az eredményre az a 2,7 millió ember, aki nyugdíj vagy hasonló jogcímen ellátást kap a társadalombiztosítástól.
Vajon kinek van igaza a nyugdíjrendszer jövőjét illetően? Döntse el minden szavazópolgár saját maga, miután megismerkedett a valós tényekkel. A folyó finanszírozású magyar nyugdíjrenszer közeljövőjét alapvetően három tényező határozza meg: a demográfiai öregedés, az aktív dolgozók külföldre áramlása és a magyar foglalkoztatási helyzet.
A társadalom elöregedése megállíthatatlan. Másfél évtizeden belül 2,1 millió magyar tölti be a 65. évét, miközben a munkaerőpiacra ugyanezen időszakban legfeljebb 1,6 millió fiatal áramlik be, így a járulékfizetők száma – csak a népesedési folyamatok alakulása miatt – legalább félmillió emberrel csökken. Ma minden hatodik magyar 65 évesnél idősebb, 2030-ban már minden ötödik, 2040 körül minden negyedik honfitársunk ilyen idős lesz. A nagy társadalmi újraelosztó rendszerek (főként a nyugdíj és az egészségügy), amelyek a dolgozók járulékfizetésére épülnek, képtelenek lesznek megfelelő védelmet nyújtani az öregedés szökőárja ellen. A várható élettartam ráadásul tízévente átlagosan két évvel nő, vagyis egyre többen egyre hosszabb ideig leszünk nyugdíjasok.
A járulékfizetők számát már ma is nagyjából félmillió fővel – egyes becslések szerint néhány éven belül akár egymillióval – csökkenti a tartósan külföldön dolgozó, kivándorolt vagy a nyugati határ mentén ingázó magyarok száma, akik itthon egyáltalán nem fizetnek nyugdíjjárulékot.
A magyar foglalkoztatási helyzet sajátosságai további léket ütnek a nyugdíjrendszer bevételein. Magyarországon – amellett, hogy a GDP ötöde a szürke- vagy feketegazdaságban képződik, így senki egy fillér adót vagy járulékot nem fizet utána – kiugróan magas, egymillió körüli a minimálbér utáni járulékfizetők száma. Szintén bevételkiesést okoz a közfoglalkoztatottak 300 ezerhez közelítő száma, ők még csak nem is a minimálbér, hanem a jóval alacsonyabb közfoglalkoztatási bér után fizetik a járulékaikat. Ráadásul az aktív korosztályok körében a tényleges itthoni foglalkoztatottság százalékos aránya sokkal alacsonyabb, mint az EU-átlag, vagyis eleve kevesebb a járulékfizető, mint amennyien a létszám alapján lehetnének; különösen az 50 évesnél idősebb korosztályokban, fokozottan a nők esetében.
A fenti tényeket értelmes polgár nem hagyhatja figyelmen kívül, mert a struccpolitika kegyetlenül megbosszulja magát. Nemcsak a valóságot félresöprő embereken, hanem a gyermekeiken és unokáikon is. A politika furcsa fintora, hogy a kormányzat is teljesen tisztában lehet a helyzettel, ezért a nyilvánosságnak szánt kommunikációs nyugtatótabletták szórása mellett egyre nagyobb gondot fordít az alternatív utak szabályozására is. A 2011 óta zajló jogalkotásban tetten érhető az a folyamat, amelynek során az állami nyugdíjrendszer – mint A terv – finanszírozási válsága esetére fokozatosan körvonalazódik egy B és egy C terv.
A B terv nemes egyszerűséggel ráterheli a gyerekekre a szülők eltartásának terhét. Az alaptörvénybe ugyanis (kínai mintára) bekerült az a szabály, hogy a nagykorú gyermek köteles a rászoruló szüleiről gondoskodni. Az alkotmányos kötelezést az új polgári törvénykönyv szülőtartási rendelkezései lefordítják a bíróság előtt is érvényesíthető szülői jogokra. A kormányzat azonban nem elégedett meg ennyivel, most kerül a parlament elé a Ptk. módosításáról szóló törvényjavaslat, amely egyértelművé teszi, hogy a nagykorú gyermekek kötelesek rászoruló szüleikről gondoskodni, vagyis polgári perben közvetlenül érvényesíthető rendelkezés lett az alkotmányos kívánalomból. Ha a gyerek nem lenne hajlandó önszántából eltartani a rászoruló szüleit, akkor beperelheti őt a szülő – vagy nevében a járási hivatal –, továbbá az említett törvényjavaslat szerint 2016. július 1-jétől már az a személy is, aki a fizetni nem hajlandó gyerek helyett viselte a tartási terhet. S ha azt is tudjuk, hogy a Ptk. szerint a szülőtartás összege elérheti a nagykorú gyermek jövedelmének a felét, akkor láthatjuk, milyen elképesztő terhet rakhatunk a gyermekeink és az unokáink vállára, ha vakon (és lustán) bízunk az A tervben.
A gyermekeink életét megkeserítő B terv ismeretében talán nagyobb lelkesedéssel fordulunk – mint leendő rászoruló szülők – a C terv felé, ami nem más, mint a 20 százalékos szja-jóváírással megtámogatott öngondoskodás. Egyszerűen nincs más mód megelőzni az időskori elszegényedést, hacsak nem akarjuk életünk végéig a saját gyermekeink jövedelmének akár a felét is mi fölélni annak következtében, hogy nem cselekedtünk, amíg még tudtunk volna.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.