„A szabadság s a függetlenség álomnak pazar…” – énekli a két bohóc Sándor Pál Ripacsok című filmjében. Ez az álom adott ihletet az Egyesült Királyság népének. A britek úgy érezték, Brüsszel elnyomja őket. Utólagos közvélemény-kutatás szerint a szuverenitás kérdése volt a legfontosabb, amely miatt a többség a kilépésre szavazott június 23-án.
A történet értelmezéséhez és a lehetőségek felméréséhez érdemes segítségül hívni Albert O. Hirschmann, a nagy amerikai közgazdász elméletét, amely – magyar fordításban – a Tiltakozás, kivonulás, hűség című könyvből ismeretes. Hirschmann elméletét nagyon sok példa igazolta nemcsak a gazdaságban, de a politikában is, amikor valamely közösség tagja a kivonulás lehetőségének mérlegelésével szerzett nagyobb befolyást, vagy a tiltakozás hiábavalósága után a kivonulás mellett döntött (miközben a nagy többség a hűség és a tiltakozás tengelyén gyakorolja az érdekérvényesítést). Példánkon az EU a közösség, az Egyesült Királyság a tag, amely addig-addig mesterkedett abban, hogy a tiltakozást is hűségnek láttassa, hogy végül a kivonulás felé billent el.
A britek befolyása valóban gyengült az utóbbi években (az EU intézményeiben), és ennek több oka is van. Az EU-ban a befolyás attól is függ, hogy az adott ország állampolgárai milyen részarányban vannak jelen a brüsszeli, luxembourgi stb. apparátusban. Bár a britek gyakran felemlegetik a brüsszeli bürokraták költségeit, a Londonból Belgiumba költözést nem elegen tartják életcéljuknak. A briteknek (a svédekkel együtt) nem elég vonzó a brüsszeli munka, így alulreprezentáltak az uniós hivatalnokok körében.
Politikai síkon a befolyás csökkenéséért igen sokat tett maga David Cameron. Ő ugyanis 2009-ben kioperálta a Konzervatív Pártot az Európai Néppártból, és az Európai Parlamentben a jobbközép fő erején kívülre, egy Konzervatív és Reformista frakcióba ültette képviselőit. Ez azt is jelentette, hogy a britek kimaradtak minden olyan néppárti egyeztetésből, amelynek a döntések előkészítésében a Parlamentben, de a Bizottságban és a Tanácsban is nagy szerepe van.
Cameron tehát sokszorosan eltaktikázta magát, de a szomorú kifejletet nem lehet csak az ő nyakába varrni. A történet egyik kulcsmozzanata a 2012–13-as német–brit közeledés, amelyet Merkel angliai és Cameron berlini útja tett láthatóvá. Angela Merkel lebeszélte Cameront arról, hogy nehéz helyzetén a szabad munkavállalás korlátozásával próbáljon segíteni, viszont segítséget ajánlott abban, hogy az EU-migránsok szociális juttatásai körül keressenek kompromisszumot. Cserébe Cameron támogatta Merkelt abban, hogy az eurózóna válságkezelésében ne a fiskális unió, hanem a versenyképesség javítása (dereguláció, belső leértékelés) legyen a hangsúlyos elem.
Német támogatást tudva maga mögött, Cameron 2015-ben nekifuthatott az „EU-reformnak”, amelyben a legfontosabb elem az EU-migránsok jogainak megkurtítása volt, és a leginkább érintett keleti tagállamok nem is tanúsítottak ellenállást, hiszen a maguk prioritásainak (hogy a britek ne feszegessék az EU-költségvetés nagyságát és a jogállamiság kérdését) érvényt tudtak szerezni.
Az eredmény azt mutatja, hogy a brit szavazók többsége szerint Cameron nem reformálta meg eléggé az EU-t, vagy nem jó irányban tette azt. A Brexitet támogatók táborában mindkét vélemény jelen van, és nagyon sokan egyszerűen hiteltelennek tekintették a miniszterelnököt, aki a februári csúcsig még maga is (külügyminiszterével egyetemben) az EU-t szapulta nap mint nap, majd hirtelen a „megreformált” unió leglelkesebb híveként jelent meg a kampány élvonalában.
Felmérések mutatják, hogy az európai nemzetek közül a britek tudnak a legkevesebbet az EU-ról, annak működéséről. Nem tudják vagy nem eléggé értékelik azt sem, hogy a britek szabták testre leginkább a saját EU-tagságukat, kezdve onnan, hogy Margaret Thatcher nagy csinnadrattával kiharcolt országának egy jelentős költségvetési visszatérítést. Ennek nyomán a brit EU-politika szimbóluma egy retiküllel hadonászó kéz lehetne. Minden miniszterelnöknek legalább egyszer meg kell mutatnia, hogy neki nem diktál Brüsszel, és el tud érni valamit Nagy-Britannia számára, ami másokat nem illet meg.
Mégis, a Brexit népszavazási sikere váratlanul érte az érintettek többségét, beleértve az érte kampányolók egy részét is. Amit péntek óta láttunk, arra enged következtetni, hogy a Brexitre az EU jobban fel volt készülve, mint a westminsteri politikusok és bürokraták. Az uniós intézmények vezetői sajnálkozva bár, de tudomásul vették az eredményt, és a kilépési szándék hivatalos benyújtását sürgetik.
Steinmeier német külügyminiszter vendégül látta az alapító hat ország külügyminisztereit, és francia kollégájával közös koncepciót tett közzé az EU reformjáról, és elsősorban a valutaunió elmélyítéséről. A fő kérdés most valóban az, hogy a brit sokk elég nagy-e ahhoz, hogy kimozdítsa a holtpontról az euró reformját. Az egységes valuta szervi bajairól és reformjának szükségességéről 2012-ben négy elnök, 2015-ben pedig már öt elnök adott közre jelentést, de a valóságban nagyon kevés történt, még a Bankunió is befejezetlenül áll előttünk. A valutaunió mai állapotában sem ahhoz nem elég erős, hogy az eurózóna növekedése felzárkózzon a zónán kívüli EU-tagokhoz, ahhoz pedig végképp nem, hogy egy újabb gazdasági visszaesést túléljen.
A brit kilépést biztosan nem teszi népszerűvé nálunk vagy az EU más országaiban, hogy még egy G7-es ország is így megégeti magát, mint az Egyesült Királyság tette. Az eurózónán kívüli országok szempontjából a Brexit egy másfajta fontos kérdést vet fel, ami az úgynevezett többsebességes EU koncepciójával függ össze.
Az 1992–93-as időszakban, a maastrichti szerződés megkötése és ratifikációja időszakában összesen két ország: az Egyesült Királyság és a nála jóval kisebb Dánia kapott felmentést az egységes valuta bevezetése alól. David Cameron 2016. februári csomagja lényegében megnyitotta az utat egy általánosabb szétválasztás felé, hogy az EU-t egy több valutával működő egységes piacnak lehessen tekinteni.
A Brexit-népszavazás eredményének köszönhetően a februári kompromisszum semmisnek tekintendő. Elméletileg helyreállhat az eredeti koncepció, miszerint az EU és a valutaunió lényegileg ugyanaz, és aki még nincs bent, az majd egyszer belép. Ha viszont a sokk hatására egy szélesebb körű, mélyrehatóbb vizsgálat kezdődik (nemcsak a politikusok, hanem a civil társadalom részvételével), akkor kialakulhat egy bonyolultabb, sokrétűbb szerkezet, amelyben a „többsebességes” jelző pozitív értelmet nyer.
Ami a briteket illeti, gyakorlatilag nagyon sok forgatókönyv létezhet számukra, de mihamarabb jelezniük kellene (mármint az új kormánynak), hogy melyikről szeretnének tárgyalni. Ha a kilépés bekövetkezik, a visszautat sem lehet lezárni. Ha netán egyszer (már mint független ország) a britek meggondolják magukat, és újból jelentkeznek az EU-ba, eddigi speciális helyzetüket nem kérhetik vissza. Nem kaphatnak felmentést sem az euróból, sem Schengenből, sem szociálpolitikából. A kivonulás utáni visszatérés esetén sokkal több hűséget kell majd tanúsítaniuk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.