Az elmúlt hetekben kormányzati vezetők feltűnően optimista növekedési prognózisokkal álltak elő: Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter például 4 százalékot meghaladó gazdasági növekedést jósolt az idei évre. Ehhez képest szerény teljesítménynek tűnik, hogy a tavalyi utolsó negyedévben csupán 1,6 százalékkal nőtt a magyar gazdaság, 2016 egészében pedig mindössze 1,8 százalék volt a naptárhatással korrigált éves növekedés. Ez az utóbbi négy év leggyengébb eredménye. A legújabb európai növekedési adatokból kiderül, hogy a kelet-közép-európai régióban Lengyelország, Szlovákia és Románia teljesítménye nagyságrendekkel jobb volt, 3-5 százalék körül alakult 2016 utolsó negyedévében, de az év végi magyar növekedés még az euróövezeti átlagot sem érte el.
Különösen azért feltűnő a tavalyi szerény hazai növekedés, mert a költségvetés szempontjából a 2016-os év egyértelműen sikeresnek számít. A korábbi időszak tendenciaszerűen alacsony hiányát és fegyelmezett gazdálkodását megjutalmazta a globális pénzpiac, és az év folyamán mindhárom nagy hitelminősítő ügynökség felértékelte Magyarországot. A magyar állam hosszú lejáratú szuverén devizaadóssága spekulatívból befektetésre ajánlott kategóriába került, ami számottevően csökkenti az államháztartás kamatterheit. A kormányzat érdemi pótlólagos költségvetési mozgástérhez jutott, azaz bizonyos mértékig büntetlenül alkalmazhatja a fiskális expanziót a gazdaság élénkítésére. Ennek tudatában az év utolsó hónapjaiban a kormányzat látványos költekezésbe kezdett, a növekvő bérkiáramlás pedig nagymértékben emelte a lakossági fogyasztást és így közvetve a GDP-t is.
Csakhogy a lakossági fogyasztást leszámítva, a magyar gazdasági növekedésnek nem volt más húzóereje. Egyértelműen kiderült, hogy amikor az uniós források visszaesnek, akkor a beruházási aktivitás is csökken, e tekintetben szélsőséges mértékben függünk tehát az EU-források felhasználási dinamikájának ciklikusságától. Ez persze azt is mutatja, hogy a gazdasági szereplők autonóm beruházási hajlandósága minimális, ráadásul a feldolgozóipar is csupán stagnáló teljesítményt mutatott tavaly. A globális pénzpiaci befektetők bizalmát sikerült ugyan visszaszerezni, a reálgazdaság terepén azonban ez aligha igaz. A magyar gazdasági környezetnek ugyanis számos olyan problémája van, amely miatt az ország nem különösebben vonzó terep a potenciális működőtőke-beruházások számára. Egyrészt a tulajdonjogok biztonságának hiánya vagy a szektorális különadók rendszere vélhetően azokban az ágazatokban is negatívan érinti a beruházási szándékokat, amelyek kormányzati megítélés szerint a jó, termelő ágazatok közé tartoznak.
Specifikus partnerségi megállapodásokkal részben meg lehet ugyan nyerni a már itt működő feldolgozóipari vállalatokat, az ilyen diszkrecionális eszközök azonban nem alkalmasak új vállalkozások idevonzására. Egyre nyilvánvalóbbak a humántőke oldaláról mutatkozó korlátok is: az elmúlt években a fiatal szakképzett népesség munkavállalási célú migrációja ugrásszerűen megnőtt, miközben a romló demográfiai trendek és az oktatási, illetve szakképzési rendszer gyengeségei miatt amúgy is korlátos a rendelkezésre álló hazai szakképzett munkaerő. A 4 százalék körüli gazdasági növekedés ezzel együtt is bekövetkezhet 2017-ben: ugyanis a költségvetési élénkítés tovább dinamizálhatja a lakossági fogyasztást, miközben a beáramló EU-források ezúttal jelentősek lesznek, ami tapasztalatok szerint felpörgeti a beruházási aktivitást. Az üzleti környezet és a humántőke problémáinak kezelése nélkül azonban a gyorsabb növekedés csak átmeneti lehet. A fiskális politika sikerei után ezúttal a gazdaságpolitika más dimenzióiban is fordulatra lenne szükség.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.