BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Talán másként alakultak volna a dolgok, ha a tervet ellenző elnöki vő és tanácsadó, Jared Kushner nem Aspenben síel a kritikus héten, ha Gary Cohn fehér házi gazdasági főtanácsadó, a Goldman Sachs volt vezére – amúgy liberális demokrata – hitelesen győzködhette volna a republikánusok ultrakonzervatív szárnyát.

Ha Donald Trump nem kételkedett volna maga is a betegbiztosítási rendszer átalakítására hirtelenjében kitalált elképzelésekben, ha Paul Ryan képviselőházi elnök jobban össze tudta volna fogni a pártot s így tovább. Ám alig két hónappal beiktatása után Donald Trump súlyos politikai vereséget szenvedett, amikor múlt pénteken a képviselőházban levették a napirendről az Obamacare néven republikánus körökben szitokszóvá vált egészségbiztosítási rendszer hatályon kívül helyezéséről és újjal való felváltásáról szóló törvénytervezetet, mert többségük ellenére a köztársaságiak saját pártjukban nem tudtak elég szavazatot összegyűjteni a jogalkotás keresztülvitelére.

[caption id="" align="aligncenter" width="500"]Donald trump - Kép: AFP Donald trump - Kép: AFP[/caption]

A demokraták eleve nem támogatták az egész kísérletet, így egyértelmű, hogy a kudarc republikánus belharc következménye, ami megkérdőjelezi Trump képességét arra, hogy adócsökkentési, ezermilliárd dolláros infrastruktúra-fejlesztési és egyéb ígéreteit valóra váltsa. És megkérdőjelezi az elnöknek a kampányban mutatott magabiztosságát, hogy a politikába kívülről, az üzleti világból érkezvén gyorsan és hatékonyan tud majd fellépni a törvényhozási patthelyzetek feloldására, és valódi cselekvési programot valósít meg a globalizációból kiábrándult munkásosztály helyzetének védelmére és jövedelmének emelésére. Működik a fékek és ellensúlyok rendszere.

Trump most bűnbakot keres. Egyrészt a demokratákra hárítja a felelősséget, akikkel egyáltalán nem akart szót érteni, holott az Obamacare, azaz a megfizethető ellátásról szóló törvény (ACA) legelfogultabb hívei is elismerik, hogy a díjak, az önrész és a vizitdíj tételei valóban magasak. Abban bízik Trump, hogy az Obamacare magától felrobban, s akkor a demokraták maguk kérik majd, hogy tegyen valamit. De ennek sincs különösebb jele. Az ötven-hatvan-hetven százalékos díjemelkedésre, amelyről az elnök beszél, csak hat szövetségi államban akad példa. Az átlag 22 százalék, igaz, tavaly csak hét, 2015-ben pedig mindössze három százalékkal drágult a rendszer.

Az egyik bűnbaknak kikiáltott Paul Ryan azt hangoztatja, hogy túl sokáig voltak kisebbségben a republikánusok, és most meg kell tanulniuk kormányozni. Ám ez szintén bizarr megközelítés, mert 2011 után a képviselőházban már többségbe kerültek, majd aztán a szenátusban is. Elemzők Newt Gingrichig vezetik vissza a republikánusok politikaalkotási képességének romlását, aki a kilencvenes évek második felében a „reagani forradalom” folytatásának jegyében a végsőkig élezte a feszültséget, valódi megoldások nélkül. Akkor maguk a republikánusok szabadultak meg tőle. Most a Bloomberg hívja fel a figyelmet, hogy a republikánusok hét év alatt nem tudták kimunkálni az Obamacare alternatíváját, és valójában bevándorlási tervezetük sincs, akárcsak elképzelésük, hogy a sokat bírált Dodd–Frank pénzügyi szabályozási törvényt mivel váltsák fel. Az adóreform is egyenlő a csökkentéssel, de nem a szerkezet átgondolásával, amire csak harminc évvel korábban találunk példát.

Az Egyesült Államokban a GDP 17 százalékát költik egészségügyre, a fejlett régióban a legtöbbet fordítják erre a célra, mégis tízmilliók éltek biztosítás nélkül. Ezen változtatott az Obamacare, amely a tehetősek megadóztatásából finanszírozta a rászorultak támogatását, így húszmillióan köthettek ellátási szerződést. A republikánusok az állami beavatkozás visszaszorítására hivatkozva a gazdagok adóját csökkentették volna, a támogatások megnyirbálásával együtt, és nem a verseny növelésével mérsékelték volna a díjakat, hanem a drágábban ellátható idősebbek terheinek növelésével, lényegében kiszorításával a rendszerből. A pártatlan Kongresszusi Költségvetési Iroda szerint már az első évben 14 millióan vesztették volna el biztosításukat, tíz év alatt pedig 24 millióan. Nem csoda, hogy a szavazók – köztük alighanem az elnök munkás hívei, akik szintén kárvallottjai lettek volna a Trumpcare bevezetésének – üzenetekkel ostromolták képviselőiket, hogy ne támogassák ezt az ötletet.
Most mindent újra kellene kezdeni, de ehelyett máris sebtiben indul az adócsökkentési programok – megspékelve a munkásosztályt is felkaroló szövetségi szociális programokkal – alapos megkurtítása, mert a deficit sem nőhet az égig.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.