BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
információs technológia

Az információs technológia esete az áramtolvajokkal

2017.04.19., szerda 05:00

Időről időre megjelennek hírek arról, hogy áramot vagy földgázt loptak a csalók, azaz kijátszották a közműszolgáltatókat. Óhatatlanul felmerül: a felderített esetek valószínűleg csupán a jéghegy csúcsát jelenthetik, a csalások, visszaélések sokkal gyakoribbak, így az általuk okozott kár is nagyobb lehet, mint azt elsőre gondolnánk.

A csalások, visszaélések a gazdaság minden szektorában jelen vannak, és jelentős összegekkel rövidítik meg a szereplőket. A visszaélések felderítésével foglalkozó szervezet, az ACFE (Association of Certified Fraud Examiners) becslése szerint egy vállalat átlagosan bevételének 5 százalékát veszíti elő külső vagy belső csalás miatt, ami évente mintegy 3500 milliárd dollárt jelent. A nagyság érzékeltetéséhez: ez az összeg több mint ötöde az Európai Unió GDP-jének, amely 2016-ban 14 800 milliárd euró volt. Sokatmondó az is, hogy az esetek több mint felére véletlenül derül fény, miután a károkozás már megtörtént.

A csalások felderítése, megelőzése fontos feladat, amellyel a vállalatoknak – minél nagyobbak, annál inkább – foglalkozniuk kell. Foglalkoznak is, általában a GRC-portfólió (governance, risk management and compliance; azaz irányítás, kockázatkezelés és megfelelőség-ellenőrzés) keretében, és számos példa alapján egyre eredményesebben.

A csalások elleni küzdelmet a technológia fejlődése mellett támogatja még valami, ami a közüzemi szolgáltatásokra fokozottan érvényes, és ami miatt velük indítottam a gondolatmenetet. Ez pedig az általuk kezelt hatalmas adatmennyiség. A szolgáltatóknak eleve óriási és folyamatosan bővülő információtömeg áll rendelkezésükre, Magyarországon ezt a folyamatot a szektorban zajló konszolidáció szintén erősíti. A szóban forgó adatbázisok pedig már elegendő mélységű és mennyiségű adatot tartalmaznak ahhoz, hogy – megfelelő technológiát és vizsgálati logikát alkalmazva – akár az összetett visszaélési mintázatok is azonosíthatók legyenek.

[caption id="" align="aligncenter" width="690"]Fotó: Pexels.com Fotó: Pexels.com[/caption]

A közműszolgáltatók esetében ugyanis egy big data alkalmazás a korábban elképzelhetetlen mélységű – akár több év pénzügyi és fogyasztási adataira kiterjedő – elemzéssel nemcsak a vállalati visszaéléseket, de a fogyasztási anomáliákat is kiszűrheti, akár a hasonló fogyasztóktól eltérő viselkedésű felhasználók azonosításával. Néhány további felhasználási eset: a raktárkészlet-kezelési visszaéléseket a raktárkészlet, az eszközállomány és a logisztikai adatok együttes elemzése tárhatja fel. A könyvelési modellek vizsgálatával napvilágra kerülhetnek kivizsgálást igénylő esetek. A terepen dolgozó munkatársak útvonalának vizsgálata szintén kimutathat a korábbiaktól eltérő mintázatokat. A beszerzéshez kapcsolódó fejlett jogosultságokkal pedig növelhető a terület transzparenciája.

A valós idejű monitorozás révén egy visszaélésgyanús tranzakció azonnal azonosítható – és ha szükséges, blokkolható is. Ezek a megoldások ráadásul előre jelezhetik például azt is, hogy kiből lesz „rosszul teljesítő” ügyfél, ami a kintlevőségek kezelésében nyújt segítséget. Felderíthetnek, dokumentálhatnak olyan károkat vagy költséges gyakorlatokat, amelyeket csupán megmagyarázhatatlannak tartunk, de nem azonosítunk visszaélésként. E megoldások további előnye, hogy egyedi, csak az adott vállalatra jellemző folyamatokra is bevethetők, finomhangolhatók.

A technológia tehát a csalások elleni küzdelemben szintén hasznos segítség, méghozzá a szó szoros értelmében is: ha az imént említett (árbevétel-arányosan) 5 százalékos visszaélési veszteséget vesszük alapul, akkor a szignifikáns csökkenés már nagyító nélkül is jól látható lehet az eredménykimutatásokban.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.