BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
nyugdíjas szövetkezet

Mi fán terem a nyugdíjas-szövetkezet?

2017.05.23., kedd 13:59
Nyugdíjas Szövetkezet Nyugdíj
Fotó: BMW employees work on rear suspensions at the plant of the German luxury carmaker in Dingolfing, southern Germany, on April 22, 2008. The plant produces some 1270 suspensions a day and employs 20,000 people. AFP PHOTO LENNART PREISS / AFP PHOTO / LENNART PREISS/LENNART PREISS

A kormány az erre hajlandó nyugdíjasok munkába csábításával kívánja enyhíteni a szorító munkaerőhiányt, s ennek érdekében meghökkentő javaslatot terjesztett elő a közérdekű nyugdíjas-szövetkezetek létrehozása érdekében.

Mielőtt elemeznénk ezt az új szövetkezeti formát, érdemes áttekinteni a nyugdíjasok munkavállalását jelenleg korlátozó intézkedéseket és gátló körülményeket. Kifejezetten tiltó rendelkezés vonatkozik a nyugdíjasok közszférában való munkavállalására. Ezt érdemes lenne mielőbb hatályon kívül helyezni, mert egyrészt már nem áll fenn a 2013-as tiltás indoklásául szolgáló költségvetési helyzet, másrészt a közeljövőben jogerőre emelkedhet az Emberi Jogok Európai Bíróságának e tárgyban nagy valószínűséggel elmarasztaló ítélete, és ennek következményeit célszerű lenne előzetesen elhárítani. Éves összeghatárhoz kötött korlátozás vonatkozik a nők kedvezményes nyugdíjában, a korhatár előtti ellátásban, a szolgálati járandóságban részesülő munkavállalókra. A minimálbér 18-szorosáig terjedő éves összeghatár a speciálisan vagy magasan képzett korhatár előtti ellátottakat nem ösztönzi munkavállalásra, ezt a korlátozást is célszerű lenne haladéktalanul eltörölni.

A nyugdíjasok foglalkoztatása esetén a legnagyobb gond, hogy kevés munkáltató hajlandó idősebb embereket alkalmazni, és erre nem is ösztönzi őket a jogszabályi környezet. Jelenleg az 55 év feletti munkavállaló alkalmazása esetén a munkáltató 100 ezer forint bruttó havi bérig a 22 százalékos szociális hozzájárulási adó (szocho) felét, 11 százalékot fizeti, más kedvezménye nincs. Az új szövetkezeti forma bevezetése helyett vagy mellett célszerű lenne a szocho-kedvezményt – vagy teljes mentességet – a nem szövetkezeti formában alkalmazott nyugdíjas teljes bruttó bérére kiterjeszteni, hogy a foglalkoztató érdekelt legyen a magas képzettségű nyugdíjasok alkalmazásában.

Célszerű lenne a nyugdíjjárulék fizetése alól mentesíteni a nyugdíjas bérét. Forrás: AFP

Az új szövetkezetben rendkívül előnyös közteherviselési feltételeket teremtenének a nyugdíjasok számára. A jelenlegi helyzetben a nyugdíjasnak a keresete után nem kell fizetnie a 3 százalék pénzbeli egészségbiztosítási járulékot és az 1,5 százalék munkaerőpiaci hozzájárulást, de minden egyéb közterhet meg kell fizetnie. A nyugdíjas munkavállalók 2007 óta a nyugdíjjárulék ellentételezéseként a nyugdíjuk minimális növelésére szereznek jogosultságot (az éves munkabér 2400-ad része az emelés havi mértéke). Célszerű lenne a nyugdíjjárulék fizetése alól mentesíteni a nyugdíjas bérét – bármilyen formában alkalmazzák is –, cserébe megszűnne a nyugdíjnövelésre való jogosultság. A vállalkozási formában dolgozó nyugdíjasokat egységesen főállásúnak nem minősülő katás vállalkozóknak lehetne minősíteni, akik havi 25 ezer forint tételes adó fizetésével eleget tennének a közteherviselési kötelezettségüknek (így ők nem minősülnének biztosítottnak, és a nyugdíjnövelésre sem szerezhetnének jogosultságot, de sokkal többet nyernének a réven, mint vesztenének a vámon).

A fenti összetevőket közvetlenül nem érinti a beterjesztett törvényjavaslat, ehelyett új foglalkoztatási formát vezetne be, a közérdekű nyugdíjas-szövetkezetet (knysz), amelyet csak természetes személyek alkothatnak, akik közül legalább 90 százalékot kell elérnie az öregségi nyugdíjban részesülőknek.

Első olvasatban ez a forma rendkívül előnyös mind a knysz, mind a szövetkezeti tag nyugdíjasok számára, mivel a személyi jövedelemadón kívül gyakorlatilag minden más közteher alól mentesülnének. A szövetkezetnek nem kell fizetnie szociális hozzájárulási adót, szakképzési hozzájárulást és áfát (fordított áfázás lenne, azaz a knysz által nyújtott szolgáltatás igénybe vevője fizetné az áfát). A nyugdíjas keresménye mentesülne az szja-n kívül minden egyéb közteher alól, emellett a tagsági jogviszony keretében a személyes közreműködése nem minősülne munkaviszonynak, így akár közszolgálatban is dolgozhatna a nyugdíja veszélyeztetése nélkül. Ráadásul a személyes szövetkezeti közreműködésért kapott adómentes ellenérték a mindenkori minimálbér erejéig nyújtható étel- és hasonló utalványok formájában nem minősülne ellenértéknek, így nem számítana be például a nők kedvezményes nyugdíjában részesülőkre vonatkozó éves összeghatárba sem (bár sokkal célszerűbb lenne ezt az összeghatárt teljesen eltörölni). Természetesen a félszázalékos nyugdíjnövelésre sem jogosítana a knysz-ben szerzett bevétel, de ez nem túl nagy ár a különösen kedvezményes bánásmódért cserébe.

Mindezeken túl az állam „szükséges és arányos mértékben” támogathatja ezeket a szövetkezeteket, bár ennek sem az indoka, sem a konkrét mértéke nem derül ki a javaslatból. Talán arra utal ez a kitétel, hogy a knysz egyfajta államilag támogatott nyugdíjas-munkaközvetítő szolgálatként működne, minden más formánál előnyösebb feltételekkel mind a kölcsönbe vevő, mind a kölcsönző szempontjából. Ezt a feltételezést erősítheti az a rendelkezés is, hogy a knysz tagja a személyes közreműködését a knysz által harmadik személy részére nyújtott szolgáltatás keretében is teljesítheti. Egy szövetkezetet már hét személy létrehozhat, de minden tagnak vagyoni hozzájárulást kell fizetnie, amellett kötelezően igénybe kell vennie a szövetkezet közösségi alapjából nyújtott szolgáltatásokat – ez sok nyugdíjast eleve visszariaszthat ettől az új formától, mielőtt megértenék, hogy ez számukra és hozzátartozóik számára nagyon kedvező is lehet. Az állami támogatás természetesen kiterjedhet akár a vagyoni hozzájárulás fedezetének megteremtésére is.

Az ördög persze a részletekben rejlik. Kíváncsian várhatjuk, milyen hatást gyakorol majd a nyugdíjasok munkaerőpiaci részvételére az új szövetkezeti forma bevezetése.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.