A modern szervezeti kultúrának ma már alappillére az externáliák menedzselése: a kedvezőtlen környezeti hatások csökkentésétől a társadalmilag hasznos tevékenységek végzéséig terjed a paletta. Ha egy vállalat dolgozói gyűjtik a használt elemeket vagy áttérnek a papírmentes irodára, ha a cég zéró emissziós autókkal korszerűsíti a járműparkját vagy támogatja a helyi sportegyesületet és a színházat, akkor tudatosan tesz társadalmi hasznosságának fokozása érdekében. Mindezt persze össze lehet gyűjteni, és jelentésben is le lehet írni, ám van mód továbbmenni ezen az úton. Ha egy vállalkozás a termékeivel, tudásával és erőforrásaival más szervezeteket, vállalkozásokat, alapítványokat vagy egyesületeket támogat abban, hogy pozitív társadalmi hatást érjenek el, akkor megsokszorozhatja saját hasznosságát.
A hitelintézetek több okból is érzékenyebbé váltak az elmúlt években a társadalmi hasznosságuk tekintetében. Egyrészt a válság rontotta a bankok egyébként sem kedvező megítélését, hisz a politika sok helyütt kifejezetten őket hibáztatta a gazdasági problémákért. Másrészt a vásárlói tudatosság növekedésével nemcsak a termékek átlátható árazása, a vállalatok transzparens működése, hanem a társadalmi hasznosságuk is egyre fontosabbá válik a fogyasztói döntések meghozatala során.
Az, hogy a pénzügyi szféra képes tenni saját társadalmi környezetének javítása érdekében is, nem újdonság – és most nem csupán arra kell gondolni, hogy egy bank támogathatja a magyar jégkorongligát. A takarékszövetkezetek megalakításának célja mindenütt a közösség segítése volt.
Több mint harmincéves a mikrohitelezés rendszere is: a bangladesi Muhammad Junusz a hetvenes évek közepén alapította meg a Grámin Bankot, mely kis összegű kölcsönökkel – és persze pénzügyi edukációval – segítette az addig hitelezhetetlennek tartott legszegényebb rétegeket. Vannak olyan közösségi bankok, amelyek ügyfeleiket vonják be támogatási programjuk kialakításába: meghatározzák, hogy a nyereség hány százalékát oszthatják el különböző kezdeményezések között, ám azt, hogy ki mennyit kap, az ügyfelek döntik el. Sőt, egy ilyen programban a betétesek akár azt is meghatározhatják, hogy mely területeket hitelezze a pénzintézet: az oktatást, az egészségügyet vagy a feldolgozóipart részesítse-e előnyben.
A közös pont e kezdeményezésekben ugyanaz: azokat kiszolgálni pénzügyi termékekkel, akik eddig nem, vagy csak korlátozott módon férhettek hozzá a szolgáltatásokhoz. Valójában ugyanis egy bank akkor a leghasznosabb a társadalomnak, ha szolgáltatásait mindenki számára hozzáférhetővé teszi, és nem különbözteti meg az ügyfeleit vagyoni vagy egyéb lehetőségeik szerint: ezt jelenti ma a társadalmi hasznosságú bankolás (azaz a social banking, amelyet nem szerencsés szociális bankolásnak fordítani, hisz a szervezeti hasznosság és nem a támogatás felől közelít).
A kis jövedelmű ügyfelet, egy nulláról induló vállalkozást vagy egy társadalmi célokat szolgáló szervezetet nem a profitszempontok miatt érdemes kiszolgálni: az ilyen ügyfelekkel sokkal több a munka, nem lehet a normál banki standardok szerint kezelni őket. Mi több, nagy valószínűséggel ahhoz is rengeteg energia – edukáció, mentoring – kell, hogy egyes ügyfelek eljuthassanak arra a pontra, amikor már megfelelnek például a hitelezhetőségi követelményeknek.
Egy hitelintézet természetesen nem engedhet a prudenciális követelményekből, biztosítania kell a megtérülést. Ám biztosítékot nem csak a meglévő eszközök jelzálogosítása jelenthet, miközben az ügyfélminősítést sem lehet a standard kockázati mutatók alapján elvégezni: meg kell érteni a szektort, a működést, és meg kell találni azokat az erősségeket, amelyek jellemzik ezeket az ügyfeleket.
A nem standard eljárások alkalmazása drágább és bonyolultabb, évek telnek el nálunk is, amíg a kis jövedelműek, az induló és a társadalmi célokat szolgáló vállalkozások kiszolgálása megjelenik a termékkínálatban. De már most, a bevezetéskor látszik a társadalmi bank megvalósítását célzó programunk nem várt hatása. A kollégák ugyanis látják a célt, tudják, hogy fontos, amit csinálnak, és szakmai kihívásként értékelik a feladatot. Ennek nyomán pedig érzékelhető a személyes elköteleződésük növekedése. Ha tetszik, akár úgy is, mint pozitív externália.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.