Amikor Alexandre Fabron nizzai építőipari vállalkozó kedd este a France Info tévécsatorna híradójából értesült az Európai Parlament kiküldött munkavállalókra vonatkozó döntéséről, összedörzsölte a tenyerét, s megkérte feleségét, hűtsön be egy palack Dom Pérignont. Kovács Sándor hajdúhadházi építőipari vállalkozó épp kinézett Dorogi utcai lakásából, és elsápadt, amikor meghallotta a rádió híreiben, hogy a módosítás szerint két év múlva alkalmazni kell a szabályokat az EU valamennyi országában – még az esti programtól is elment a kedve: ultiparti a barátokkal, házi szilvapálinka mellett…
Az uniós döntéshozók azzal érvelnek: a munkaerőköltségek közti különbségek és a jogi kiskapuk miatt nőtt a „kreatív” csalások és visszaélések száma, a munkavállalók kizsákmányolása. A munkáltatók most nem kötelesek a fogadó országban érvényes minimálbérnél többet fizetni kiküldött dolgozóiknak.
Kétségtelen, az elfogadott uniós szabályok nagyobb védelmet nyújtanak majd azoknak a munkavállalóknak, akiket a munkaadójuk ideiglenesen másik tagállamba küld. A kiküldött dolgozóknak a jövőben a helyiekkel egyenlő bérek és juttatások járnak majd, ha a kiküldetésből már eltelt másfél év. Az átlagos kiküldetési idő ennél rövidebb. Ezt a kompromisszumot hosszas lobbizás és politikai csatározás előzte meg, ráadásul a közlekedési és szállítmányozási szektorra a mobilitási csomag vonatkozik majd, amelynek vitája most is tart.
A magyar kormány, a többi visegrádi országgal egyetemben, már akkor elutasította a szabályozás módosítását, amikor még javaslat volt, mert Budapest álláspontja szerint a szabad szolgáltatásnyújtás uniós alapjogát így mesterségesen korlátozzák.
A magyar kormány többször deklarálta: a kiküldetési irányelv, azaz a magyar munkavállalók külföldi munkavállalására vonatkozó szabályok hatálya ne terjedjen ki a nemzetközi közúti közlekedési szektorra, mert az kiszorítaná a határon átnyúló szolgáltatást végző magyar kis- és középvállalkozásokat az EU belső piacáról.
Az Európai Bizottság szerint az irányelv módosításával igazságos versenyhelyzetet teremtenek.
Vannak, akik azzal érvelnek: a kelet-közép-európai cégeknek most versenyelőny a nyugat-európainál olcsóbb munkaerő, ezzel küszöbölik ki a tőkehátrányukat.
Ma még nem kell a Nyugat-Európában tevékenykedő magyar fuvarozóknak az ottani bért, juttatásokat megadniuk dolgozóiknak, ami borsos költséggel járna, ám a mobilitási csomag elfogadása ezt megváltoztathatja.
A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) szerint a múlt heti döntés, illetve a formálódó mobilitási csomag is jelzi: alá akarják ásni a kelet-közép-európai vállalatok versenyképességét. A közúti áru- és személyszállító cégekkel szemben már évek óta folyik a kiszorítósdi. Eddig tagállami szinten hozott szabályokkal próbálták meg az ellehetetlenítést a különböző adminisztrációs és bejelentési kötelezettségekkel, a külföldi képviselet előírásával vagy a minimálbérszabályok bevezetésével. Az MKFE álláspontja szerint ezek az eszközök mind sértik az EU alapelveit.
Az érdekképviselet azt mondja, hogy a közúti szállítást nem lenne szabad kiküldetésnek minősíteni, hisz nem kitelepülésről, azaz egy másik uniós tagország területén való folyamatos munkavégzésről van szó – mint például egy építőiparban tevékenykedő munkás esetében –, hanem a gépkocsivezető egyszerűen a szolgáltatás jellegéből fakadóan lép át országhatárokat.
A kiküldetésben dolgozók az EU-ban foglalkoztatottak 0,4 százalékát adják, számuk 2,3 millió volt 2016-ban; 69 százalékuk az iparban dolgozik, ezen belül is 45 százalékuk az építőiparban, a szolgáltató szektor 29 százalékukat foglalkoztatja.
Az Európai Bizottság adatai szerint a küldő országok között Lengyelország a listavezető 513 ezer dolgozóval, majd Németország következik 260 ezerrel. Míg Szlovákiából 112 ezren munkálkodtak kiküldöttként 2016-ban más uniós tagállamban, addig Magyarországról 65 ezren. A fogadó államok élén Németország áll 440 ezer dolgozóval, a második Franciaország 203 ezerrel, a harmadik Ausztria 120 ezer fővel; nálunk ez mintegy 11 ezer dolgozót jelent.
Nizzában gyönyörű napsütéses idő van ilyentájt, június elején, Fabron épp most mártózott meg a 23 fokos tengerben, közben Hajdúhadházán, a Dorogi utca környékén kiadós felhőszakadás volt...
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.