A nagy nemzetközi cégek vezérigazgatói jóval pesszimistábbak saját cégük növekedési kilátásait illetően, mint a világgazdasági folyamatokat elemző közgazdászok. Előbbiek – a KPMG 1300 cégvezető körében készült felmérése szerint – 2 százalékos világgazdasági növekedést valószínűsítenek 2018-ra, utóbbiak viszont 4-4,5 százalékos növekedést várnak.
Ez azért meglepő, mert a makrogazdasági növekedés és a céges kilátások közötti összefüggés általában inkább fordított viszonyt mutat.
Könnyen gondolhatnánk, hogy a cégvezetők azért pesszimisták, mert túl régóta tart az inflációmentes növekedés, ezért sokan változást sejtenek, vagy egyre többen tartanak egy nemzetközi kereskedelmi háború kitörésétől. Csakhogy ezeket a szempontokat a makroközgazdászok is árgus szemekkel figyelik, ezért a növekedési prognózisok szokatlan eltérését inkább a vállalati folyamatokban kell keresnünk. Így szemlélve már olyan tényezők kerülnek a figyelem fókuszába, mint a kibervédelem, a digitalizáció vagy a generációváltás kihívásai. Nézzük ezeket sorra.
A cégvezetők mindössze 51 százaléka véli úgy, hogy cégük felkészült egy esetleges kibertámadásra.
Azt azonban mindenki tudja, hogy a digitális átállás szükségszerűen újabb és újabb kapukat nyit meg a külső behatolások előtt, és tartanak is ennek következményeitől. A vezetők többsége tudja, hogy előbb-utóbb kibertámadás áldozatául fog esni, a kérdés csupán az, hogy mikor – illetve az, hogy milyen súlyos következményekkel kell számolnia. Ennek eredménye, hogy a kiberbiztonsági fenyegetés tavaly még az ötödik legfontosabb kockázatként jelent meg a felmérésben, idén viszont már az előkelő második helyen áll a növekedést gátló tényezők sorában.
A digitalizációt a vezérigazgatók többsége nemcsak lehetőségként, de kockázatként is értékeli. Nem is csoda, hiszen, bár fontosságát elismerik, abban már többnyire bizonytalanok, hogy konkrétan mi lenne a digitális áttörés az ágazatukban, miközben pontosan tudják, hogy a versenytársaik is a nagy áttörésen dolgoznak. Ennek megfelelően attól tartanak, hogy nem ők, hanem valamelyik versenytárs valósítja meg először a digitális áttörést a piacon, ezt pedig súlyos kockázatként élik meg, hiszen megtanulták, hogy az első sokszor mindent visz.
Ugyancsak alkalmazkodási kényszer a cégvezetők számára az Y és Z generációk előretörése a fogyasztói oldalon.
A vezérigazgatók 38 százaléka szerint vállalatukat ennek a két generációnak az elvárásaihoz kell igazítani, hiszen 2025-re már ez a két, egészen új fogyasztási szokásokkal rendelkező nemzedék lesz a legnagyobb fogyasztói réteg a világon. Nagy kérdés azonban számukra, hogy ez valójában mit jelent. A mostanában oly sokszor elhangzó „fogyasztói élmény” kifejezés az ő szemükben képlékeny kategória, amelynek tartalommal való megtöltése sokszor zsákutcába vezet.
Az új generációk nemcsak mint fogyasztók, de mint munkavállalók is kockázati tényezőként jelennek meg a cégvezetők előtt.
A munkaerőhiány arra kényszeríti őket, hogy az egész munkaszervezetet az újabb generációkra szabják, ez azonban megütközést kelt az idősebb munkavállalók körében.
Szintén generációs feszültségeket szül a technológiaváltás, hiszen a fiatalok előszeretettel használnák a legújabb, hatékonyságot javító alkalmazásokat, a vezérek viszont a bőrükön érzik, hogy ez az idősebb kollégák körében inkább nyűg, mint előrelépés. Mostanra a vállalatvezetők nagyobb része felismerte, hogy nem elegendő „kinevezni” valakit a technológiai átalakulás felelősévé, a csúcsvezetőknek saját, személyes digitális agendára van szükségük ahhoz, hogy a szervezet az átalakulás nyertesévé váljon. Ebben az értelemben a sokak által körülrajongott és a hatékonyság számottevő növekedését előrevetítő technológiai fejlődés egyszerű alkalmazkodási kényszerként jelenik meg. Az pedig a cégvezetők személyes tapasztalata, hogy az ilyesmi általában a vállalat teljesítményének romlásával járó, költséges folyamat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.