2018. augusztus 8. szerda: rekkenő hőségre lehet számítani, a nyár egyik legmelegebb napjára, a hőmérséklet elérheti a 36 fokot is, árnyékban...
Reggel 8 óra: gödöllői vasútállomás, utasok tucatjai várakoznak, hogy a vasútvonalon zajló beruházás miatt meggyérített járatok egyikén eljuthassanak a munkahelyükre, Budapestre; a sátoraljaújhelyi vonat csupán 10 percet késik, Isten áldása, mondja egy-két utas, volt már 50 perc késés is a közelmúltban. 8.05: a már vonaton utazókkal hangosbemondón közli a mozdonyvezető; a járat Isaszegről egyelőre nem közlekedik tovább. Volt már ilyen, nem is egyszer. A múlt héten 35 percet állt például egy vonat Pécelnél.
Negyedórák telnek el, míg jön a menetjegykezelő, aki jelzi, műszaki hiba miatt áll a közlekedés Budapest irányába.
A másik vágányon a Keszthelyre tartó expressz szintén Isaszegen rostokol.
8.25: Van, aki a telefonjához nyúl, és érdeklődik a MÁV Start információt nyújtó cégétől, mire is számítson. Kiderül, hogy a műszaki hibáról már reggel 7.30-kor tudtak a vasútnál dolgozók. A gödöllői forgalmista azonban hangosbemondón nem jelezte az utasoknak, hogy Isaszegnél tovább, egyelőre nem juthatnak. Amikor Gödöllőn felszálltak az utasok, őket a mozdonyvezető, illetve a menetjegykezelők sem tájékoztatták arról, hogy mi a gond. Ez azért is fontos, mert Gödöllőről van más tömegközlekedési lehetőség, HÉV is jár Budapestre, Isaszegről azonban nincs... A következő vasúti megállóból, Pécelről indulnak például Örs vezér térre buszok, Isaszeg és Pécel között a távolság azonban uszkve 10 kilométer, gyalog több mint másfél óra, és nem igazán alkalmas az időjárás a túrázásra...
10.05: a Budapestre tartó Sátoraljaújhelyről induló gyorsvonat és a Keszthelyre tartó expressz is még mindig Isaszegen rostokol. Semmilyen konkrét tájékoztatást nem adtak eddig a MÁV dolgozói a vonaton ülőknek sem a műszaki hiba jellegéről, sem arról, mikor indulhatnak el a veszteglő vonatok, de arról sem, hogy mikor érkezik pótlóbusz.
Ha ugyanis a MÁV képtelen ellátni törvényből fakadó személyszállítási feladatait, akkor köteles pótlóbuszról gondoskodni, ám annak híre-hamva sincs.
Hőségriadó van, a fülkében melegebb van, mint kint, idős, beteg emberek, kisgyermekek is levegő után kapkodnak a vonaton. Tudjuk, ilyenkor sok vizet kell(ene) fogyasztani, ám a 40 éves vagonokban a szeméttel teli mellékhelyiségben felirat virít a csap melett: nem ivóvíz...
Tehát a MÁV-nak vizet kellene osztania az isaszegi pályaudvaron, ám erről szó sincs.
10.42.: Még mindig Isaszegen rostokol a gyors, ami Budapest felé tartana, percekkel ezelőtt elindult a Keszthelyre menő, de Kelenföldön is megálló expressz, több mint 150 perces késéssel. Az isaszegi forgalmista most mondja be, hogy a másik vonat, a gyors, nem megy Budapestre, hanem visszafordítják, Egerig közlekedik majd. Ám azt percekkel korábban nem közölte, hogy a Budapestre utazók átszállhatnának az expresszre... Az utasok méltatlankodnak, mennyiből állt volna jelezni számukra, hogy szálljanak át az expresszre?! Így le kell szállniuk a gyorsról, állítólag jön egy vonat majd, ami Budapestre szállítja őket...
11.12: A gyorsvonat elindult vissza, Eger irányába, az Isaszegen rekedt utasok még mindig várják azt a járatot, ami talán eljuttatja őket Budapest-Keleti pályaudvarra. Egyébként az ódon vasúti kocsikban se konnektor, se wifi, hát nem XXI. századi, modern európai körülmények...
A MÁV sajtó azt írta: a Budapest–Hatvan–Miskolc vonalon egy vonat mozdonyának áramszedője sérült meg fél nyolckor, illetve a péceli állomáson a felsővezeték-rendszer lett zárlatos 9 óra körül, mindezek együttesen nehezítették a vonatforgalmat. Bár Gödöllőn a forgalmista 7.49-kor tudott a műszaki hibáról, ám ebből nem következtethetett jelentős vonatkésésre (sic!), a nap folyamán Isaszegre is szállítottak ivóvizet.
Az utasok életét meg az nehezítette, hogy nem kaptak pontos információt kellő időben arról, mi akadályozza a vasúti közlekedést. Esélyt sem adtak neki arra, hogy Gödöllőn eldöntsék, milyen járművel jussanak el Budapestre. Persze, lehetnek műszaki problémák, de egy profi, harmonikusan működő vasúttársaságnak éppen ezeket kell kezelnie, a „terepasztalon” amúgy is futkároznak a vonatok...
Egy közelmúltbeli kormányszóvivői tájékoztatón maga a kancelláriaminiszter, Gulyás Gergely mondta azt: utánanéz a személyszállítási anomáliáknak a MÁV háza táján. Talán nem sorolandó a véletlenek közé, hogy Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója távozik a posztjáról, bár a Volánbusz csúcsvezetője lesz. Kérdés, egy személyi változás elegendő-e arra, hogy a nem egyszer kisikló, sőt összeomló vasúti személyszállítást gatyába rázzák?
S nem csak a bárdolatlan, nem egyszer nem köszönő menetjegykezelők vagy a szeméttel teli, mocskos vasúti kocsik miatt. Rendszerszintű hibáról van szó. Ideje lenne ezt kijavítani, az óránkénti 320 kilométeres átlagsebességgel robogó, de 600 kilométer/órás száguldásra is képes japán szuperexpressz, a Sinkanszen gyorsaságával...
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.